51

Tack för uppmuntrande ord!
Det här att svetsa tunnplåt...Jag blir mer och mer imponerad av de som verkligen kan detta utan att det slår sig och blir fult.
Här finns mycket att lära. Man blir ju också inspirerad och lite djärvare av alla fantastiska byggtrådar på detta forum.

Snart påsk, läge att låta Miggen jobba mellan sillar och äggröra  ICQ/ab
Återkommer med rapport.

52

Nackstöd:
Min buss ska få några smärre modifieringar. Först ut är att montera nackstöd. Jag vill försöka få det att smälta in i bussens stil på något sätt. Jag hittade ett par fina nackstöd från en Golf 4 som påminner lite om baybussens nackstöd. Och så är det ju en äkta VW-del också.

De två fästaxlarna är 14mm med c-c 150mm. Jag hittade ett perfekt rör i skrotlådan. 14mm innerdiameter och 25mm ytterdiameter. Svarvade av det lite på utsidan för att få det som jag vill.

Här är delarna som ska användas:

Post's attachments

DSCF2432.JPG, 363.35 kb, 1024 x 768
DSCF2432.JPG 363.35 kb, 283 downloads since 2017-04-16 

53

Jag borrade 24mm hål med en moddad stegborr i mellanväggsbalken. De sitter inte helt symmetriskt i sidled. Det beror på att kombinationen 1+2 soffa med två pers och en hund emellan gör att man sitter några cm osymmetriskt. Vi lastade i alla inblandade varelser i framsoffan och markerade var nackstöden passade bäst.

Post's attachments

DSCF2436.JPG, 311.43 kb, 1024 x 768
DSCF2436.JPG 311.43 kb, 253 downloads since 2017-04-16 

DSCF2437.JPG, 269.64 kb, 1024 x 768
DSCF2437.JPG 269.64 kb, 260 downloads since 2017-04-16 

54

För att få rören att sitta med exakt c-c 150 gjorde jag en svetsjigg som användes. Rören var svarvade lite mindre än hålen så det fanns lite extra plats. Allt fixerades och sen brände jag fast det på både ovan- och undersidan.
För att inte rören ska kunna vrida mellanväggsbalken har jag skarvat rören med 25mm tunnväggigt rör som går en bit ned och fästes med en plåtbit där mellanväggen är mer stabil. Två av rören fick snedkapas och svetsas fast i reservhjulsbaljan.

Post's attachments

DSCF2460.JPG, 406.29 kb, 1024 x 768
DSCF2460.JPG 406.29 kb, 275 downloads since 2017-04-16 

DSCF2461.JPG, 623.82 kb, 1024 x 768
DSCF2461.JPG 623.82 kb, 276 downloads since 2017-04-16 

DSCF2462.JPG, 607.8 kb, 1024 x 768
DSCF2462.JPG 607.8 kb, 287 downloads since 2017-04-16 

55

Nackstöden sitter nu väldigt stadigt. De är justerbara i höjdled via några stoppskruvar i rören. Om man inte vill ha nackstöden monterade tas de lätt bort och då syns inget framifrån, och bakifrån inte heller så mycket då det mesta av rören döljs bakom en soffa. Bara lite stumpar sticker upp.

Post's attachments

DSCF2464.JPG, 568.79 kb, 1024 x 768
DSCF2464.JPG 568.79 kb, 263 downloads since 2017-04-16 

56

Snyggt! Har funderat själv på hur man kan göra med nackstöd utan att byta ut framsoffan, schysst modifikation! ICQ/ab

Buy the ticket, take the ride... - HST

57

Snygg och rejäl installation..bra jobbat.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

58

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

59

Snajdigt värre!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

60

Över till nästa modd, trepunktsbälten.

Min buss kom med fästen för midjebälten, vet ej om det var från fabrik eller eftermonterat av någon. Fästena ser ganska "fabriksgjorda" ut.

Jag vill ha nåt som ser lite gammalt ut och passar in i stilen. Hittade för några år sedan en amerikansk firma som gör bälten i gammal stil men med modernt innehåll. De finns i lite olika färger också. Jag valde tråk-grå!
Firman heter Retrobelts om någon är intresserad. Dessa har legat på hyllan några år, men nu blev det dags att montera.

Själva rullmanicken kan monteras antingen framför eller bakom mellanväggen. Jag valde framför då jag har en soffa som är i vägen på baksidan.

Jag bockade till några plåtbitar i 3mm, de har en påsvetsad M12 mutter på baksidan för att fästa bulten i. Jag har försökt göra denna fästplåt så att den får tag i bussens struktur där den är stark, bl.a. i dörrkarmen. Nu sitter den som berget!

Post's attachments

DSCF2468.JPG, 388.59 kb, 1024 x 768
DSCF2468.JPG 388.59 kb, 263 downloads since 2017-04-18 

DSCF2469.JPG, 388.59 kb, 1024 x 768
DSCF2469.JPG 388.59 kb, 253 downloads since 2017-04-18 

61

Fästet uppe i dörrstolpen är en svarvad grej med ett gängat hål i mitten för std säkerhetsbältesbult (nån fingängad tumdimension). Den är fastsvetsad så att kraften kan fördela sig i plåten. Den är något förskjuten bakåt för att svetsen även "greppar" lite i den bockade plåtkanten i bakkant av stolpen.

Post's attachments

DSCF2470.JPG, 302.42 kb, 1024 x 768
DSCF2470.JPG 302.42 kb, 242 downloads since 2017-04-18 

62

Här ser man resultatet med rullbältet monterat.
Det vinklade "orginalfästet" i golvet är lite flimsigt, jag får nog lägga en stor bricka under plåten för att staga upp.

Post's attachments

DSCF2471.JPG, 309.43 kb, 1024 x 768
DSCF2471.JPG 309.43 kb, 261 downloads since 2017-04-18 

DSCF2472.JPG, 387.43 kb, 1024 x 768
DSCF2472.JPG 387.43 kb, 267 downloads since 2017-04-18 

63

Kul projekt och väl beskrivet. Många av de "äventyr" och fadäser du beskriver kan även jag tillskriva mig i mitt minne ur en svunnen tid. Det får mig nästan att längta tillbaks så jag får lite fler anekdoter att ljuga om för kommande generationer. Kämpa på och fortsätt bygg din buss såsom du vill ha den. ICQ/ab

Trådrubriken fick en dock att fundera på om det var en fyrhjulsdriven buss som byggdes, med tanke på den gällande nomenklaturen i dagens fordonsvärld.  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

64 Senaste redigerad av projectman (2017-04-20 11:02:36)

"Bussen bestämmer"  ICQ/ag
Ja nog är det ett ständigt äventyr att köra vw. Men ett äventyr som man alltid återkommer till, oavsett vilka andra häftiga motorfordon man ägt i sina dagar. För inget är väl mer häftigt, coolt, hårt men ändå så iögonfallande och genom snällt och charmigt än vw buss och en trevlig bubbla.
Härlig berättelse där man själv som så många andra mins igen sina egna resor och fadäser!

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

65

Då var det dags att bygga ihop bakhubbarna. Tvättade noga ur alla rester av fett och blästersand, sen var det dags att sätta i nya lager. Första hubben lyckades jag klanta till. Inre lagret är inte mycket att tveka på, det kan bara sitta på ett sätt, men det yttre lagret är dels lite olika på in/utsida. Sen hade jag ingen direkt instruktion hur långt man ska pressa in det.
Det blev att jag pressade in det tills det bottnade mot mellanhylsan. Det var inte bra!
Detta lager ska bara pressas in tills det är jäms med den yttre kanten. Hmm, ta isär allt igen (tack och lov utan att ha sönder något) och börja om från början.
Fick ihop allt till slut och gjorde av med en hel fettpatron för att fylla på rejält med fett!

Post's attachments

DSCF2490.JPG, 468.66 kb, 1024 x 768
DSCF2490.JPG 468.66 kb, 262 downloads since 2017-05-12 

DSCF2491.JPG, 509.08 kb, 1024 x 768
DSCF2491.JPG 509.08 kb, 263 downloads since 2017-05-12 

DSCF2492.JPG, 649.4 kb, 1024 x 768
DSCF2492.JPG 649.4 kb, 251 downloads since 2017-05-12 

66

Sen dags för bromsarna. Lite funderande innan jag kom på hur alla armar och fjädrar skulle sitta.

Post's attachments

DSCF2499.JPG, 614.33 kb, 1024 x 768
DSCF2499.JPG 614.33 kb, 243 downloads since 2017-05-12 

67

Nu till ett mysko problem.
Bromsbackarna sitter fast med små fjädrar som i sin tur sitter fast med en pinne och en motsvarande skål.
Jag använder det sena utförandet på allt ('73-'79) sköldar, backar etc. I monteringssatsen får man med två längder på pinnarna för att det skall funka för alla årsmodeller. Smart, men...

Även om jag monterar de långa så känns de för korta. Jag måste mosa ihop fjädern helt och hållet för att just precis få på skålen. Då sitter fjädern väldigt hårt i spänn. Ska det verkligen vara så???

Korta pinnar är 40mm (yttermått), långa pinnar är 44mm.

På prov svetsade jag ihop en längre pinne (48mm) som känns bättre.

Bilderna visar 44mm samt min förlängda 48mm pinne.

Vad tror församlingen?

Post's attachments

DSCF2497.JPG, 311.45 kb, 1024 x 768
DSCF2497.JPG 311.45 kb, 266 downloads since 2017-05-12 

DSCF2498.JPG, 308.49 kb, 1024 x 768
DSCF2498.JPG 308.49 kb, 255 downloads since 2017-05-12 

68

Ja fjädern skall sitta ordentligt spänd... men det funkar nog...
Man brukar inte fylla upp fullt med fett, eftersom den när det blir varmt expanderar... och då trycker sig ut.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

69

När det går brukar jag använda dom gamla pinnarna dom är oftast längre, nya monteringssatser brukar aldrig stämma tyvärr.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

70

Hmmmm, häromdagen stod jag med samma problem, fick inte dit kupade brickan.
Då gick jag till lagret av beggade prylar och hämtade längre.
Sen visade det sig att endast en pinna var för kort så de hade rätt längd iaf.
Nu är det på en -64 splitbuss, men jag ska kontrollmäta längden.
Surt att behöva skarva..

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

71

Tyvärr var de gamla bromsarna av den tidiga smala modellen, så de pinnarna var också för korta. Ja ja - man får väl leta rätt på någon annan bilmodell som har längre pinnar, eller skarva.
Angående fettmängden så fyllde jag inte helt fullt, kanske 3/4 fullt så där finns lite plats att expandera på.

72

Instrumentering:

Förutom orginalinstrumenten hade jag tänkt mig några extramätare. Första tanken var att montera en 52mm mätare på var sida om hastighetsmätaren. Plåten där är visserligen rundad och skulle kräva lite pyssel för att få det snyggt. När jag skulle rita ut var hålen skulle vara slog det mig en hemsk tanke. Det är väldigt lite plats mellan ratten och instrumentpanelen. Om jag monterar mätare ungefär där rattkringlan går kommer jag att slå i knogarna i instrumenten varje gång jag svänger  Default/yikes .

Så de planerna skrotades. Jag behåller instrumentpanelen som den är. Istället tar jag upp 52mm hål i plåten till friskluften uppe i taket, det är ju ett beprövat grepp. Dessutom får där plats med tre mätare. Det blir: Varvräknare - Oljetryck - Oljetemp.

Mätarna är av fabrikat Cronomac, tillverkade i Brasilien. Eftersom de har så många VW där har det tagit fram en serie instrument som smälter in i originalstilen.

Post's attachments

DSCF2547.JPG, 665.15 kb, 1024 x 768
DSCF2547.JPG 665.15 kb, 257 downloads since 2017-08-07 

DSCF2548.JPG, 380.06 kb, 1024 x 768
DSCF2548.JPG 380.06 kb, 264 downloads since 2017-08-07 

73

Stiligt bygge och galet snygga extramätare:)

74

Bussig67a skrev:

Instrumentering:

Förutom orginalinstrumenten hade jag tänkt mig några extramätare. Första tanken var att montera en 52mm mätare på var sida om hastighetsmätaren. Plåten där är visserligen rundad och skulle kräva lite pyssel för att få det snyggt. När jag skulle rita ut var hålen skulle vara slog det mig en hemsk tanke. Det är väldigt lite plats mellan ratten och instrumentpanelen. Om jag monterar mätare ungefär där rattkringlan går kommer jag att slå i knogarna i instrumenten varje gång jag svänger  Default/yikes .

Så de planerna skrotades. Jag behåller instrumentpanelen som den är. Istället tar jag upp 52mm hål i plåten till friskluften uppe i taket, det är ju ett beprövat grepp. Dessutom får där plats med tre mätare. Det blir: Varvräknare - Oljetryck - Oljetemp.

Mätarna är av fabrikat Cronomac, tillverkade i Brasilien. Eftersom de har så många VW där har det tagit fram en serie instrument som smälter in i originalstilen.


Har du handlat mätarna direkt från Brasilien?

"ljushuvud"

75

Mycket trevliga mätare.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..