Håller på renoverar en typ3 1965 notchback och vill finna en ny komplett elhärva, vart hittar man en sådan tro i USA/Sverige ? Sen vill jag byta ut 6V till 12V. Byta ut vindrutetorkare, blinkers, reläer, generator och startmotor antar jag......?
Elkabelhärva:
http://www.vwispwest.com/TYPE3WIRINGCOMPONENTS
Lista av delar som behöver bytas vid konvertering till 12V:
Glöm inte att byta glödlampor
Vad var det för fel på den gamla kabetstammen?
I bilar med sexvoltsystem är har kablarna en grövre dimension, eftersom strömmen bilr högre med lägre spänning. Så du kan med fördel behålla kabelstammen om du byter till högre spänning.
Många här uppger att en sexvolts startmotor funkar med tolv volt, men jag rekommenderar ett byte. Med stor sannolikhet innebär det även att du för byta svänghjulet, eftersom antalet kuggar på sex- och tolvotsstartmotorer är olika till antalet.
Svårt att hitta 130-kuggars svänghjul som passar på en vev från -65. Lika vanliga som hönständet ungefär.
Ali G
5 2016-12-05 19:21:07 Senaste redigerad av Björn J. (2016-12-05 19:23:45)
Svårt att hitta 130-kuggars svänghjul som passar på en vev från -65. Lika vanliga som hönständet ungefär.
Jasså, det är alltså så illa.... Jag medger att jag aldrig ställts inför detta problem, då jag har för ovana att alltid byta till AD eller AS motorer, med 12volts generator och så blir det oftast en ny eller nyrenoverad 12volts startmotor till detta.
De enda fåglarna som jag känner till är de där Pteranodonerna och snarlika arter, de där flygande dinosaurusarna, men jag är ju ingen odontolog... ej heller ornitolog...
Svwerker skrev:Svårt att hitta 130-kuggars svänghjul som passar på en vev från -65. Lika vanliga som hönständet ungefär.
Jasså, det är alltså så illa.... Jag medger att jag aldrig ställts inför detta problem, då jag har för ovana att alltid byta till AD eller AS motorer, med 12volts generator och så blir det oftast en ny eller nyrenoverad 12volts startmotor till detta.
De enda fåglarna som jag känner till är de där Pteranodonerna och snarlika arter, de där flygande dinosaurusarna, men jag är ju ingen odontolog... ej heller ornitolog...
Finns en tråd i How to som behandlar ämnet vevar vs svänghjul och startmotorer.
Ali G
Tack för alla fina tips !!
Bilen kommer inte tillbaks förräns sen vår då den är på lack. Har lite tid att kolla upp. Motorn blir en typ4 103x71mm med CB's EFI 48mm trottlar ca 150-170hp. Bilen ombyggd till IRS, skivor fram(-72), stora trummorna bak.