1

Måste be om lite hjälp här även om det inte är en VW.

Har ett litet sidoprojekt som är en Fiat panda 4x4 -88 som stått orörd i 13 år. Tanken att detta ska vara min vinterbil/skogsbil framöver men jag har fått problem med elen.

Ska försöka att sammanfatta allt kort här.

Höger blinkers vill inte fungera, även spänningsfall till höger framljus. Starka misstankar om att dessa fel hänger ihop.

Spaken har jag haft isär och rengjort och smort upp.
Har sprayat kontaktspray på alla jordpunkter jag kunna hitta.
När jag kopplar ur relät från halvljuset så funkar blinkers höger och vänster.
Köpte nya relä och satte i idag, ingen skillnad
Har haft isär alla kontakter jag kunnat hitta och sprayat kontaktspray i.

Där står jag nu. Har liksom fastnat lite, hur ska man gå vidare? Behöver jag säga att bil-el och el-lära inte är min paradgren?! Har ett elschema som är bra men det hjälper inte jättemycket heller.

Var ska man börja leta? Är väl säkert nått skitfel men det gäller ju att hitta det bara...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Har du kollat jordpunkterna? Jag är inte heller någon hejare på el men det låter lite som jordfel (kanske?). ICQ/ae

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

3

Morbidio skrev:

Har du kollat jordpunkterna? Jag är inte heller någon hejare på el men det låter lite som jordfel (kanske?). ICQ/ae

JAAAAAAAAA!!!!!! det funkar!!! efter lite mer koll nu ikväll så kändes det som att nästan bara kunde vara jordpunkter i alla fall. Tacksamt nog är alla jordpunkter samlade på ett ställe så jag plockade isär det helt och slipade av allt igen. När jag satte ihop det igen så gick en kabel av så jag fick byta sko på den med. Men nu funkar det och jag har hel, halvljus och blinkers. Vad mer kan man kräva?!

Nu ska den besiktas efter helgen och sen ska vi testa fyrhjulsdriften för fullt.

4

Boxerville rules.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Se på fan! ICQ/ag

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

6

kräv varningsblinkers också  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Var rädd om den bilen.
Dessa 4x4 Pandor kommer att stiga i pris, det finns en viss coolhetsfaktor i dessa.
En kommande kultbil fullt jämförbar med Ghior och splitbussar om kanske 7-10 år, enligt Mike Brewer och Edvard China.
I många lägen har dom dessutom bättre framkomlighet i teräng än Range Rovrar och VW181.

Kolla även jordpunkterna på andra sidan och till båda bakljusen, som redan skrivits är detta ett väldigt vanligt fel på gamla bilar då det lyser dåligt, eller då exempelvis bromsljuset och blinkersen lyser svagt tillsammans. Strömmen letar sig den genaste vägen tillbaka till batteriet, och då jordledningen (minusledningen) är bruten letar sig strömmen tillbaka andra vägar, exempelvis via den tjockare flödtråden i bromsljuslampan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Jo jag har förstått att dessa är ovanliga. Den såldes ju bara ett år i Sverige och vad jag läst så var det under 200 st som såldes. Så det lär inte finnas så många kvar i livet.

Den jag har är långt ifrån nått toppskick, har stått under ett träd sen 2003 tills jag köpte den för två månader sedan. Men idag blev den i alla fall besiktad så nu får den rulla som vinterbil iår. Den har fått nya bromsar och lite svets på undersidan men sen var det inga problem. Vore roligt att bygga vidare på den och utrusta den lite mera, har bara hunnit testa framkomligheten lite grann men det lovar gott än så länge. Och den är väldigt charmig.

Kommer lite bilder så fort jag hunnit testa fyrhjulsdriften ordentligt.