1 Senaste redigerad av Flachen (2016-11-28 20:14:51)

Jag fann denna i Östergötland i oktober (2016)
Väldigt fin i karossen.nästan komplett med huvar,skärmar & dörrar,för att köra ratlook och bara lägga en klarlack på bilen

Den stog 30meter från en grusväg där det hålls årliga event med rally genom skogarna.Det är ett ''under'' att den fått stå i fred.Någon hade hoppat på taket.Men det var enkelt att återställa någorlunda, med bara handkraft!

Bilen saknar: motor,kofångare & framsäten .PM:a gärna om du sitter på något

JAG HAR: höger bakskärm & bakljus.Men tyvärr inte i pastellgrön (byter gärna om någon har de delarna i bilens kulör

Post's attachments

lilla tilllboxervile.jpg, 120.53 kb, 567 x 462
lilla tilllboxervile.jpg 120.53 kb, 128 downloads since 2016-11-28 

Skärmavbild 2016-11-28 kl. 15.44.58.png, 908.87 kb, 773 x 431
Skärmavbild 2016-11-28 kl. 15.44.58.png 908.87 kb, 115 downloads since 2016-11-28 

Skärmavbild 2016-11-28 kl. 15.59.56.png, 907.38 kb, 800 x 478
Skärmavbild 2016-11-28 kl. 15.59.56.png 907.38 kb, 126 downloads since 2016-11-28 

Skärmavbild 2016-11-28 kl. 16.20.31.png, 778.71 kb, 945 x 474
Skärmavbild 2016-11-28 kl. 16.20.31.png 778.71 kb, 149 downloads since 2016-11-28 

TYP 1->  1950 || 1955 ||1958 soltak ||1965 || 1966

2 Senaste redigerad av vwato (2016-11-28 16:32:27)

Vilket fynd, läs tråden i länken om hur man registrerar ett fordon utan papper, det borde fungera förutsatt att bilen ej är stulen. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

Angående handel med papper..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21848

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

3 Senaste redigerad av Flachen (2016-11-28 17:40:56)

vwato skrev:

Vilket fynd, läs tråden i länken om hur man registrerar ett fordon utan papper, det borde fungera förutsatt att bilen ej är stulen. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

Angående handel med papper..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21848

Ja det är en trevlig kärra Default/smile Tackar skall kika på det när bilen börjar ta form

4 Senaste redigerad av umekille (2016-11-28 17:12:38)

http://www.raketsport.com/forum/images/smilies/slider_score10.gifÅrets fyndhttp://www.raketsport.com/forum/images/smilies/slider_score10.gif

5

Grattis!!  ICQ/ag

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad
Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!

6

ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Trevligt fynd..

"ljushuvud"

8

tackar tackar, skall bli ett nöje att göra iordning den och köra med (samt visa upp ) Default/smile

9

Jaaaaaa, fram för räddning av "skogsvrak" Fynd ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Uj..på hemmaplan..härligt projekt,grattis till fyndet! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Grattis  Rädda den... ICQ/ad

12 Senaste redigerad av Jonasgroon (2016-12-03 21:27:48)

Man önska man kunde hitta ett objekt oxå  ICQ/ab
Från 50-talet....
Som man kunde renovera..
Grattis  ICQ/ab

Vw Cal looker 1959 (57)
Vw typ 1 1960
Vw typ 1 1963 Soltak

13

tackar tackar, ja nu står den i värmegarage och har köpt det mesta till bilen Default/smile
söker motor!!

14

Hur går det? ICQ/ag

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

15

Den är nog såld låg på blocket för ett tag sedan

16

Från blocket till blocket?

Budade också när den låg på blocket förra gången men missade tydligen andra chansen?

Hur mycket gick den för denna gången??/ahlgren

17

Ligger på The samba för 9000Euro
https://www.thesamba.com/vw/classifieds … id=2056713

Post's attachments

Split 1950.JPG, 146 kb, 925 x 872
Split 1950.JPG 146 kb, 403 downloads since 2017-05-24 

"ljushuvud"

18

barn find?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

19

Kanske hans unge som hittade den  ICQ/af

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

20

MattsR skrev:

Kanske hans unge som hittade den  ICQ/af

Åh..min humor.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

21

Synd..

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

22

Trist när det går pengar i objektet istället blir det
svindyrt renovera på den tidigare ägarens bekostnad.
men allt säljs ju inte.... ICQ/ad

23 Senaste redigerad av Flachen (2018-01-20 14:54:27)

Fick handpenning och den skulle säljas till Göteborg. Men efter att köparen dragit sig ur . Och erbjöd mig ”500kr i kompensation, dels för att lägga ut ny annons”
Och att han skulle få 8500kr tillbaka ( försäljningspris 90.000kr)
Så var det jävla massa dividerande i flera veckor . Han sökte upp min pappas nummer och pappa sa väll som jag också gjorde efter några gnidna samtal ”. En handpenning , är handpenning= bilsäljarens cash”

Det slutade med att han hotade att skicka folk på mig. Jag satte upp en attityd tillbaka. Erbjöd honom en summa och att jag aldrig mer ville veta av honom.
Bilen står fortfarande i värmegarage och jag har inte haft lust eller tid att köpa plåt och börja laga den i plattan

2:a köparen drog sig ur i samma veva som jag sa ” nu är den såld, och sedan återkom efter ett par dagar och sa att den va tillgänglig igen.

24

Flachen skrev:

Fick handpenning och den skulle säljas till Göteborg. Men efter att köparen dragit sig ur . Och erbjöd mig ”500kr i kompensation, dels för att lägga ut ny annons”
Så var det jävla massa dividerande i flera veckor . Han sökte upp min pappas nummer och pappa sa väll som jag också gjorde efter några gnidna samtal ”. En handpenning , är handpenning= bilsäljarens cash”

Det slutade med att han hotade att skicka folk på mig. Jag satte upp en attityd tillbaka. Erbjöd honom en summa och att jag aldrig mer ville veta av honom.
Bilen står fortfarande i värmegarage och jag har inte haft lust eller tid att köpa plåt och börja laga den i plattan

2:a köparen drog sig ur i samma veva som jag sa ” nu är den såld, och sedan återkom efter ett par dagar och sa att den va tillgänglig igen.

Det var tråkigt att höra.
Men vad det gäller handpenning är du ute och cyklar lite. man har inte rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur.
Men man kan få ersättning för kostnader man haft.
Man allmäna uppfattningen är nog att man får behålla handpenningen ifall köpet inte går igenom.

Så här står det på Wikipedia:
"Handpenning eller kontantinsats är ett penningbelopp, som då man ingår ett avtal betalas av den ena avtalsparten till den andra som förskott på betalningen. Genom överlämnande och mottagande av handpenning visar parterna att de binder sig till avtalet, också om handlingen numera inte har någon självständig betydelse.

Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning (eller del av den) om han eller hon av någon anledning inte vill slutföra affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 procent av köpesumman.

Säljaren har inte rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur. Däremot har säljaren i den situationen ofta rätt till ersättning, bland annat för det arbete den har lagt ned, och har med betald handpenning en bättre förhandlingsposition (i synnerhet om köparen visar sig medellös). Frågan om rätt till ersättning och eventuell ersättnings storlek avgörs från fall till fall oberoende av handpenningen.

En vanlig missuppfattning beträffande handpenningens betydelse, är att ett avtal eller köpekontrakt inte skulle vara bindande förrän en handpenning erlagts. Oavsett om en handpenning erlagts eller inte, är ett avtal om köp eller försäljning juridiskt bindande, om man inte kommit överens om förutsättningar som skall vara uppfyllda innan köpet skall anses bindande."

"ljushuvud"

25

Mr 56 skrev:
Flachen skrev:

Det var tråkigt att höra.
Men vad det gäller handpenning är du ute och cyklar lite. man har inte rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur.
Men man kan få ersättning för kostnader man haft.
Man allmäna uppfattningen är nog att man får behålla handpenningen ifall köpet inte går igenom.

Så här står det på Wikipedia:
"Handpenning eller kontantinsats är ett penningbelopp, som då man ingår ett avtal betalas av den ena avtalsparten till den andra som förskott på betalningen. Genom överlämnande och mottagande av handpenning visar parterna att de binder sig till avtalet, också om handlingen numera inte har någon självständig betydelse.

Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning (eller del av den) om han eller hon av någon anledning inte vill slutföra affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 procent av köpesumman.

Säljaren har inte rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur. Däremot har säljaren i den situationen ofta rätt till ersättning, bland annat för det arbete den har lagt ned, och har med betald handpenning en bättre förhandlingsposition (i synnerhet om köparen visar sig medellös). Frågan om rätt till ersättning och eventuell ersättnings storlek avgörs från fall till fall oberoende av handpenningen.

En vanlig missuppfattning beträffande handpenningens betydelse, är att ett avtal eller köpekontrakt inte skulle vara bindande förrän en handpenning erlagts. Oavsett om en handpenning erlagts eller inte, är ett avtal om köp eller försäljning juridiskt bindande, om man inte kommit överens om förutsättningar som skall vara uppfyllda innan köpet skall anses bindande."

Hm, funderar lite på den texten, den säger ju egentligen både ja, nej och kanske, vilket just tyder på att detta handlar om bedömning "från fall till fall oberoende av handpenning".

Fråga om handpenning, eller snarare formen av den, hanteras i konsumentköplagen, vilken endast gäller mellan ett företag och en konsument. Mellan privatpersoner gäller köplagen. Risken är nog att man blandar ihop dessa två så har man skapat en "allmän uppfattning" om handpenning. Kortfattat säger köplagen att man avtalar innan om vad som ska gälla (man kan t.ex även avtala om ångerrätt som annars inte gäller vid privat köp). Det finns även avsnitt i köplagen som handlar om att säljaren också har rätt till skadestånd under vissa omständigheter.

Alltså, det viktigaste oavsett är vad man avtalar om innan. T.ex "Du vill köpa varan till överenskommet pris, jag håller den till dig mot en handpenning, jag kommer alltså inte att sälja den till någon annan, men om du drar dig ur så kommer jag att behålla hela/del av handpenningen". Klart som korvspad.

Rent allmänt är detta en intressant fråga. Enligt konsumentköplagen har säljaren rätt till ersättning om man har haft utgifter och/eller förluster i samband med hävd affär, men säljaren måste då också kunna bevisa det (om det inte finns avtalat innan). Finns det avtal innan har säljaren rätt att behålla handpenning om den är skälig. Begreppet handpenning innehåller alltså inte i sig några rättigheter/skyldigheter eller har någon laglig innebörd, utan är endast en förskottsbetalning när köpeavtal ingås eller som ett föravtal inför ett köpeavtal. Hur sedan själva avtalet ser ut är en annan sak. Något att fundera över även inför en privat affär.

Som sagt, var tydlig från början med vad som gäller. Viktigt att komma ihåg också är att ett muntligt avtal är juridiskt bindande, vilket i sig så klart kan vara svårare att reda ut efteråt, men ändå. Sen tillkommer även det så viktiga ordet moral vilket gäller båda parter.

Personligen försöker jag undvika privata affärer åt båda hållen som inbegriper handpenning. Men det är jag det.

Sammanfattningsvis:
- Avtala innan
- Avtala innan
- Avtala innan
Annars:
- Handpenning får man inte givet behålla som säljare om köpare drar sig ur
- Säljare kan ha rätt till skadestånd beroende på omständighet, kan då regleras via handpenningen
- Fråga om handpenning vid utebliven affär är ingen klockren fråga, bedöms från fall till fall
- Om det är otydligt i avtal försök komma överens ändå, oavsett vem du är prova att ställ dig i den andres skor en stund

Tråkig historia så klart för alla inblandade. Hoppas att det blir bil av bilen igen  ICQ/ab