Varför vill man lagom renovera fälgar...
I mitt fall en uppsättning alufälgar på vilka det sitter vinterdäck i nyskick däck. felet är.. pulverlacken släpper på flertalet ställen, pga.Ålder och att föregående ägare kört mot bla trottoarkanter..
Så hur brukar man göra, om fälgar är så här fula...
Det finns firmor i storstads områderna som kan få bort pulverlacken med lutbad eller blästra, men detta förutsätter att man först demonterar däcken..
Då jag inte har en dylik maskin hemma, och hjulen "bara" är vinterhjul.. tänkte jag mig en billigare snabbare variant.
Så hur kan man göra då..
Matterial.
slip material . negrekrull, fiberroneller , slip papper/band. Brake cleen, grundfärg fälgfärg , klarlack.
gladpack från köket.. och maskeringstejp. elkabel.
+ arbete..
jag började med att avfetta och tvätta hjulen med högtrycks tvätt.
Sen slipade jag bort dom lösa partierna med "negerkrull " och slipade ut kanterna med fiberrondeller, som är snällare mot aluminiumet.
även fingerslipen användes i innerhörnen vid ekrarna.
För att komma runt fälg kanterna vid slining/målning, så släppte jag ut luften ur däcken. detta går enklast till så att man tar en gammaldags metal ventilhatt, (från en gammal VW
) som ofta var utrustade med 2 klor med vilka man kan skruva ut en ventil.
Sedan tryckte jag ner däcket med handen, och pillade in en elkabel med en bred skruvmejsel under fälg kanten.
Alla Ytor slipades antingen metalrena, eller mattades ner med 240 papper.
Sedan tvättade jag alla ytor med brake cleen.
Därefter lindade jag ett par lager gladpack runt däcket. för att skydda det mot färgstoft.. och tejpade maskeringstejp under fälgkanten ut till gladpacken.
la hjulet med däck kanten på ett par träbockar från harald N
genom detta går hjulet lätt att hantera och bägge sidor kan lackeras enkelt genom att bara vända hjulet upp och ner..
jag hade värmt sprayburkarna i varmvatten. detta gör att lösningsmedlet snabbare avdunstar i sprayfärgen, och tjockare lager går att lägga utan rinningar, givetvis är fälgarna oxå rumsvarma .. eller varmare..
Sprutade ett par lager grund färg..
Som fick torka ca en halvtimma..
Sen ett par lager fälgfärg. torka... detta för att inte dom föregående lagren skall lösas av lösningsmedlet i dom kommande lagren.
Sedan ett par lager klarlack. detta för att ge en starkare slätare yta. man kan strunta i detta, men min erfarenhet är att det blir en bättre yta..
I mitt fall hade jag sprättat bort alla vikterna, så även baksidan av fälgarna slipades och sprutades. men det e kanske överkurs
Så jag ballanserade om fälgarna.. på jobbet....
Navkapslarna saknade firma märket.. så nya tillverkade i jobbets skyltlaser maskin, på några minuter av en kollega
Bild på en av dom nästa fälgarna som jag tänker "renovera" på samma sätt... fast dessa blir bara bättrade på utsidan.
Slimaterialet jag använde...+ maskinerna...
Färgen,
Färdig målad fälg.
Navkapseln...
jag säger inte att man skall gör såhär.. men man kan..
Att fixa dessa 4 fälgarna kostade ca 100kr styck..
och tog mellan 1-3 timmar/fälg..
Total färgåtgång/4 fälgar.. 1,5 grund.. 1.5 fälgfarg 1 sprayburk klarlack.
Och vill ni prova detta hemma.. så är ett bra andnings skydd nödvändigt både vid slipningen, och "lackeringen"
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(