Emil skrev:Har du två st potentiometrar på motorn, min motor är lite nyare men fick besked om att vrida båda på max...
Njae. Har inte kollat så noga, det är ett kretskort med nån typ av automatik.
Jag hade isär den en gång då den tandade drivremmen hade kuggat ur och trasslat till det, alltså kilat fast sig. Måhända kanske det finns en skada nu på denna som ger mer friktion.
Vad jag slogs av är att det inte finns några ändlägesbrytare som talar om för motorstyrningen då porten är stängd eller öppen. Nej, det förefaller som elektroniken istället, på något sätt, räknar motorns varv och därefter håller reda på var i fasen porten befinner sig.
Sedan finns det heller inget klämskydd i portens gummibälg mot golvet (jfr med klämskydd i dörrarna på bussar och spårvagnar) utan porten stannar upp och vänder uppåt en liten bt för att sedan stanna om man klämmer fast något mellan port och golvet under stängningsfasen. Samtidigt börjar belysningen att blinka.
Men hur som helst får jag väl skruva isär hela skiten igen och felsöka, men jag skall titta efter potentimetrar och andra justermöjligheter, eller så ringer jag en tekniker eller kontaktar supporten.
Men tack så långt Emil!
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."