...fasen så långsamt dagarna går när bussen på på lackering...

1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Ask`s garage
Sidor Föregående 1 … 25 26 27 28 29 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
...fasen så långsamt dagarna går när bussen på på lackering...

Känner du att tiden går långsamt så kommer du lägga märke till fler saker och komma ihåg dom bättre.
Medalj till Kroffe, blir spännande sen att få se resultatet.
Motorbygget fortsätter saaaakta, i dag monterade vi tillbaka cylindrar och kolvar, glömplåtarna blev inte glömda
Topparna är skickade med min kompis för att slipa ventilsäten mm och troligen så fortsätter vi efter Valborgshelgen.
Bussen är påbörjad, de spacklar och slipar, färgen är stort sett vald, ska få se ett färgprov i verkligheten innan de sprutar bussen. Säkert också efter Valborgs... 
Det var ju ett tag sedan jag gjorde något vettigt i VW-väg eftersom jag/vi har flyttat, och flyttat och tömt och flyttat. Villan bytte vi mot dotterns lägenhet samtidigt som mitt garage jag hyrt blev över 3 ggr så dyrt, för dyrt för mig. Så har jag nu fått upp garaget med carport i stugan i Nordmaling och 66:an fick äran att bli första bil in. Lite mek för att få igång den igen, pluskabeln i kabelskon till startmotorn var fastsatt med en lurig kabelsko. Den såg sjysst ut men det fanns ingen kontakt. Den byttes och då startade den så snällt.
Bussen står och väntar på tur, motorn är snart klar där hemma i Boden och då ska jag antingen släpa hem bussen för att göra i ordning den hos min polare R i hans garage eller ta med han och motorn hit. Det blir troligen det första för den kräver en massa jobb med el-systemet och R. är en klippa på det, - det med
Sen funderar jag på att sticka på en ego-trip med T5:an nedåt Europa i några veckor i November för att fira att min cancerbehandling nu är färdig, ett år senare 
Stiligt, ser ju riktigt mysigt ut där, och grattis till avslutad behandling "Fuck Cancer" 
roligt att höra att du fått bort cancern... går på mina kontroller och är glad varje gång inget nytt tillstött
Garage/carport ser trevlig ut 
Det var ett tag sen jag loggade in och kollade på Boxerville. Men läste igenom dina aktiviteter sen senast och det är roligt att höra att behandlingen är över och att det gått bra.
Carport framför garaget är ju the shit. Man kan ha vardagsbilarna ute och hobbyn inne
funkar för hobby och vardag.
Spännande att få se sen hur det blir inne i garaget också. Men du verkar ha ett fantastikst läge på stugan. fint.
Man får tacka för hejja-ropen! I dag var jag in och skar bort ännu mera födelsemärken med melanom... trodde jag var fri men icke sa medicinmannen.
Nåväl, det finns dom som har det värre än jag, varför klaga? ändå ingen som orkar lyssna.
Min motor till bussen fortskrider hemma hos min kompis R. i hans garage. Fantastisk vän det är jag har hittat, han är 72 och jag 56 men vi "klickar" jättebra!
Så egentligen är det inte så mycket kvar av denna motorrenovering än att klä av den igen inför dockning i bussen. Det lär bli lite mer framåt våren. Jo, vi ska provstarta den och justera förgasarna där hos R. Det blir sketakul!
Mitt nya garage vid stugan står nästan klart, bara vindskivor och hängrännor kvar att montera... HÄRLIGT! Mossor med lådor ska sorteras in i hyllor och skåp, det är redan ganska fullt där inne. Medicinmannen sa jag ska vänta en vecka innan jag gör något sånt, vi får C 
Bellagart man funnit mer... Men bara att kötta bort.
Var lite orolig när man såg "aktivitet" på matstrupen.. hos mej
men lyckligtvis bara påverkan av magsyra... Svärmor hade cancer i matstrupen men hann aldrig lida av det då hon dog bara en vecka ca efter diagnosen..fast hon var ju gammal 91++ bara nya tag du fixar detta

I går var jag hos min kompis R. och skulle göra ett försök på att starta upp 2 liters motorn med de gamla Solex PDSIT förgasarna. Det gick väl sådär kan man säga, först slet vi med att få dit ljuddämparen och lite annat småstrul innan vi skulle montera biten från en växellåda och startmotorn.
Då visade det sig att startmotorn var märkt rätt men på fel sorts startmotor. Den var troligen från en Golf el liknande.
Det gick att montera dit den med distanser men det var inte rätt så vi avbröt. Även ena förgasaren var trasig. Ena spridarröret inne i gasaren var borta.
Nytt försök kanske i dag eller i morgon, vi får se sa den blinde till den döve...
Då den lame hoppa häck....
Men att det är uppstart...isch dags e ju trevligt hur som. ..fast liiite trist att grejerna e så gamla och slitna man försöker få ihop...
Angående start.. har för mig det var en tråd om vilka startmotorer som är kompatibla någonstans. .även dom e ju gamla nu... 
Eller hur michaelth
Nu är den i alla fall startad, inställd och går perfekt! Jag har inga rörliga bilder och stillbilder av motorn är inte så upphetsande att se här.
Med rätt startmotor och ett insprutningsrör från en annan singelförgasare som "vi" modifierade lite in i den vänstra så går den fantastisk bra både på tomgång och vid gaspådrag. Så nu väntar vi på våren för att docka in den i bussen, och i våra trakter är det sånn ca maj/juni
Från oss alla till er alla
God Jul, r... o pul på er och gör inget som jag ville ha gjort för då går det galet...

Riktig uppstart idag av 2l motorn till 73a bussen. Den känns riktigt bra faktiskt med originalförgasarna korrekt injusterade.
Jag har nu senaste tiden varit extra reducerad pga kotkompression m små frakturer så särskilt mycket gjort har det inte blivit.
Nåväl gnällk.k, ingen som lyssnar så varför klaga.
Jag har sökt efter dubbla originalförgasare ett tag till min kompis R. och till sist löste det sig eftersom en annan som jag brukar snacka med på träffar har lyft ur sin typ4 motor och ska sätta in en 1600 stående i sin buss. Jag fick köpa den överblivna motorn och vi hämtade den med lite olika haverier på R. sin gamla Volvo i måndags. Det slutade med att vi fick vända efter 6 mil och köra hem igen och hämta min EV6:a och lasta i. Inte min dröm att lasta gamla motorer i den men det gick bra utan att skada något eller läcka olja osv.
Så nu har vi en donatormotor till R. sitt bygge och även några detaljer ska på mitt bygge, bla en ljuddämpare som var mycket bättre på denna än min gamla.
R. har redan på onsdagen skruvat isär hela motorn, klyvt den och kommit fram till att det är en mycket bra 1,8 liters med ganska nya utbytesgrejjer i den. Tydligen har verkar någon glömt att sätta i de nedersta oljetätningsringarna på en kolv som troligen var orsak till blårök och osäker funktion.
I går fick jag hjälp av min dotter och sambon att bära iväg allt som stuvats inne i bussen upp till garaget i stugan. Så snart det blir snöfria vägar ska den transporteras till R. sitt garage för slutmontering av motor och annat.
Nåväl, nu e det fössta tossdan i mass så det blir massipantåta till kaffet i kväll.
Hellooooo world!
Våren har kommit till stugan och bubblan fick köras ut från vintervilan, efter lite ladd i batteriet och luft i däcken så brummade den ut så fint atte.
Bussen är i R:s garage för motormontering mm och det känns jätteroligt, lite småpyssel med elsystemet, bromsar och annat så ska den kunna köras snart igen.
Jag fick tag på ett takräcke som en fd granne hade, han säger det är bubbla men hur ser man det egentligen?
Så ser det ut iallafullafall:
I dag är ingen vanlig dag, i dag är bubblans återfödelsedag!
Gårdagen gick jag genom alla lampor och annat på bubblan och idag åkte vi iväg e 5 milen till Ö-vik för att besikta den.
Killen som besiktade var en nybliven bubblaägare själv så han blev jätteglad för uppdraget att syna den i sömmarna.
Allt gick som smort, även den ganska blöta motorn av olja var helt okey, bromsar var till och med mycket bra samt allt a framvagn och lysen, ja - allt fick lite beröm faktiskt.
UA på pappret och det är fantastiskt skönt eftersom den stått i väldigt lång tid, över 30 år minst ute på en åker.
Nu är det bara bussen kvar, det går framåt och jag samlar in lite delar som krävs för återupplivandet, handbromswire, kontaktstycket till tändningslåset, en blinkersspak, skyltbelysning, hardyskiva bland annat.
Det kommer mera om detta inom några veckor.
Härligt! Du var i Övik och besiktade ser jag 
Härligt! Du var i Övik och besiktade ser jag
Javisst, trevlig personal!
Nu är då motorn på plats efter en penetrering a´la en jungfru i nöd. Trångt så in i bomben och när den väl var inne visar det sig att pinnbultarna var för korta...
Ut me´n igen och försiktigt med våld skruva ut pinnbultarna ca 1 cm, men då blev hon ännu trängre... men med några försiktiga ut och in rörelser smet den in och på plats.
Vi har inte kollat tanken än men vi hoppas den är tät och utan för mycket skit i, motorn kör på startmotorn med tändningsnyckeln men ingen soppa i än.
Eber´n ska också kopplas in så soppaslang med ett T-kors ska installeras.
Lite off side mek, jag fick en 35 hp Mercury från 60-talet förra hösten och den har nu ersatt den 6 hp jag hade på plastbåten. Killen jag fick den av sa den stått länge och skicket var okänt. Ny styrväxel och wire samt draglänk på motorn installerad och bränsleslangar är nu utbytta.
Jag provkörde båten i dag med ganska gott resultat.
De är vackra de gamla Mercury motorerna. Hade en -65a Merc 500 på Selcon (4,7m lång) Startade lätt hade en skön gång. Men den var törstig. Visste inte mycket om båtars bränsleförbrukning. Men när kompisens 7-metersbåt med V8 drog lika mycket kunde man ju börja fundera...
Bränsleförbrukningen har jag då inte tänkt på än, jag kör väldigt lite häromkring, till en liten sandstrand några minuters färd från stugan och någon kortare fisketur.
Jag var till en inspektör för MHRF försäkringen i dag utanför Umeå och då började åter startmotorn tjorva. Väl hemma efter et par igångrullningar så gjorde jag en felsökning. Startmotorn gick runt med en skruvmejsel direkt på polerna så den var ok. Kablarna och kabelskorna i säkringsdosan var ok så då var det bara kontaktstycket till tändningslåset kvar. Jag klippte kablarna och satte ihop två och körde den tredje, då gick startmotorn fint igen. Så nu måste jag skaffa ett nytt sådant.
Edit
Nu dagen efter så ville inte startmotorn så den är nog paj i alla fulla fall
Den går igång efter lite knackningar underifrån.
Jag har en ny 6V liggandes så den ska bara hämtas från förvaringsplatsen i Boden så då blir det ny även där.
En klassiker är väl att bussningen i lådan är dålig så att startmotorn beter sig så där.
Mitt tändlås var lite opålitligt i 66-an i många år så att jag hade en "tjuvkabel" från startmotorn till under baksätet. Om den klickade på tändningsnyckeln så lyfte jag sätet och lade den direkt på batteriet. då startade den.
Sidor Föregående 1 … 25 26 27 28 29 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Ask`s garage
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.