Hemresan ja, jag glömde berätta att ena ärret efter operation läckte som satan, kan tydligen uppstå då de tagit bort en lymfkörtel. Så natten innan vi skulle sätta snutan hemåt fick jag världens feberfrossa. Frun trodde jag höll på att ta farväl med jordelivet, i Split, så på morgonen uppsökte vi en läkare som inte kunde annat en kroatiska. Hen skickade oss i taxi till akuten. Denna akutmottagning var ungefär som vår sjukvård var på 50-talet men de fattade vad jag behövde och skickade mig till en plastikkirurg på ett annat sjukhus i närheten, och efter många kilometers gång i korridorer där ingen förstog annat än kroatiska hittade vi en kö (också där 50-talsstuk) där vi till sist fick höra via en annan patient som kunde engelska att jag hade nummer 4 i kön till kirurgen. Inga datorer eller remisser annat än handskrivna lappar.
Efter bra lång tid blev jag inkallad och denna kirurg kunde engelska. Han kommanderade mig ned på en brits, tog fram lite prylar och sa riktigt skarp till mig att LIGG NED! Han öppnade såret i ljumsken utan bedövning, med en sax, rotade runt en stund i såret så att allt kom ut, tvättade sedan med väteperoxid som smärtade nå så fruktasnvärt. Han sydde ihop igen och jag fick en näve penicilin. Bra blev det i alla fulla fall. Detta kostade hela 250 kr.
Split är annars en jättetrevlig stad med mycket historia från romerriket där själva centrum är byggt på en gammal romersk borg/färtning. Game og Thrones är splet in i flera delar av staden bla grottan där draken finns.
Nu var bilen packad och nytt sms från färjans dödgrävare, inställd nr 2 och nu låg jag ute med 2 biljetter á ca 4500 kr st. Och inga biljetter att gräva fram på veckor. Vi var tvungna att vara hemma vid en viss tid då arbete kallade flera av sällskapet. Jag lyckades boka en tredje biljett men då utan hytt men bättre att komma med än inte. Nu hade jag altså köpt 3 biljetter.
Vi körde upp genom Kroatien genom Zagreb och norrut genom länder och städer med delmålet Krakow i Polen och sevärdheterna däromkring. Vi försökte boka hotell eller campingplatser allt eftersom färden gick. Nästa stad vi skulle övernatti var Budapest i Ungern, en rätt stor stad men inte ett rum att uppbringa, jo till sist hidda dottern en svit på ett hotell, vi högg den för att vi alla behövde bra vila, dusch osv.DEn var inte särsklit dyr så det kändes bra. Väl där efter en låååång smal krokig guppig grusväg utanför stan dök et gammalt hotell fram, säkert varit mycket flott en gång i tiden men nu var det rätt slitet och luktade kloak. Skit det samma. Jag frågade i receptionen om det var något särskilt i staden genom att det inte fanns ett rum eller campinplats att uppbringa, jo det är Formel-1 tävlingar i helgen.
Vi gick ut sent på kvällen, åt god mat och sedan till sängs i sviten som i övrigt var en 5 rums lägenhet stor som ett hus. Maten i Ungern var snorbillig och höll god standard.
På förmiddagen körde vi vidare ut av Budapest och lovar, det var milsvis stillastående bilköer in i staden, vi körde som tur var ut av staden och inga köer ut på förmiddagen.
Krakow är en de vackare städerna och otroligt trevlig att vandra omkring i. Koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau var det jobbigaste jag varit genom ever. Men viktigt att se och uppleva. Det jobbigaste var att allt var i färg, så påtagligt även fast det är så länge sedan, historieböcker och film är oftast i svart-vitt.
Men efter två fina dagar i Krakowområdet var det dags att hitta färjan som nu inte var inställd. Jag hade också fått tillbaka för de två första biljetterna så frid och fröjd. Alla var betydligt präglade av koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau, ja även barnbarnet på 6 år fattade allvaret i platserna. Mycket skrämmande att moderna män kunde bli så hjärntvättade att de såg ett mål och mening att utrota människor på det avskyvärde sättet. Fy så skämmigt för mänslighetern.
Post's attachments
2018-07-24 20.04.33.jpg 46.34 kb, 143 downloads since 2019-04-10

2018-07-27 21.23.21.jpg 61.81 kb, 130 downloads since 2019-04-10

2018-07-29 13.26.53.jpg 147.69 kb, 157 downloads since 2019-04-10

2018-07-29 15.44.35.jpg 109.41 kb, 127 downloads since 2019-04-10

2018-07-29 17.52.24.jpg 69.62 kb, 127 downloads since 2019-04-10
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss