1

http://www.nitroz.se/motorny/visaleft.asp?nyhet=2053

F-n vad kul!!  Blir att sätta upp ett nytt mål för nästa säsong.  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

/M

2

Du kan kolla vad retstickan ( Mats A) har säga på motor soffan (nitroz webb-tv)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3 Senaste redigerad av Streetvw (2016-11-11 19:07:04)

Gasoline Street Week är bland det bättre sakerna som har hänt dragracing sporten på länge. Jag tror att detta evenemang kommer att "boosta" sporten och göra så att nya hittar dragracing, sen är ju hela upplägget helt underbart. Och någon liknande tävlingsform har vi inte haft tidigare inom dragracing.

En hel vecka att bara få ägna sig åt det man gillar bäst med likasinnade. Tävla, mecka, köra, snacka motorer, osv. Ett riktigt äventyr där det kommer att avgöras på hur duktig du är på banan som mellan banorna. Och beroende på nivå av racebil så kommer det att vara en bedrift att klarar av veckan.

Mer info kommer att läggas ut på denna sida framöver.

http://www.streetracing.se/


/M

4

Streetvw skrev:

Gasoline Street Week är bland det bättre sakerna som har hänt dragracing sporten på länge. Jag tror att detta evenemang kommer att "boosta" sporten och göra så att nya hittar dragracing, sen är ju hela upplägget helt underbart. Och någon liknande tävlingsform har vi inte haft tidigare inom dragracing.

En hel vecka att bara få ägna sig åt det man gillar bäst med likasinnade. Tävla, mecka, köra, snacka motorer, osv. Ett riktigt äventyr där det kommer att avgöras på hur duktig du är på banan som mellan banorna. Och beroende på nivå av racebil så kommer det att vara en bedrift att klarar av veckan.

Mer info kommer att läggas ut på denna sida framöver.

http://streetrace.se/

Fränt!... ICQ/ae  ICQ/ae


/M

5

Evenemanget blir av V.28. http://www.streetracing.se/

6

"Bara V8-bilar får deltaga" enligt hemsidan...;-(

7

Är du säker på att du hittat rätt evenemang?
Finns ett V8 Street car Challenge som ska gå i Östergötland i sommar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

mettis skrev:

"Bara V8-bilar får deltaga" enligt hemsidan...;-(

Nä, det kommer att finnas klasser för bilar med mindre antal cylindrar också. Kolla in motorsoffan #177 på https://nitroz.solidtango.com/

/M

9 Senaste redigerad av vwato (2017-07-10 21:52:33)

Klassindelning, tävlingsregler och allmänna frågor med snabba svar om Gasoline Street Week 2017, tävlingveckan är upplagd från söndag 9 juli till söndag 16 juli 2017. http://www.streetracing.se

Det förekommer säkert ryktesspridning om andra regler men uppdaterar bara om det är bekräftade klass eller regeländringar.


Vid frågor eller förslag om Gasoline Street Week 2017 ring 08 711 55 60 kontorstid 09.00–17.00 eller skicka mail till [email protected]

Marknadsföring   Micke Östberg
Klassregler   Mats Appelgren
Övrigt   Lelle Olsson
http://www.streetracing.se/contact.php


Sponsorer Street Week 2017, finns intresse för att synas ring Micke Östberg 070 657 69 30

• Apple Racing Products AB  http://www.appleracing.se/kontakt.htm
• Brillko Racing  https://brillko.com/
• Cartown  http://cartown.se/
• DTE Racinghttp://www.dteracing.se/
• Gasoline Magazine  http://gasolinemagazine.se/
• INGO Circle K Sverige AB  https://www.ingo.se/
• Kista Snabbtryck AB  http://www.kistasnabbtryck.se/
• Ljungdahl Racing  http://www.ljungdahlracing.com/
• Nitroz AB  http://www.nitroz.se/
• Peter AN3 Parts  http://an3parts.com/
• SH Engineering Speedshop  http://shengineering.se/



Affisch i Pdf-format Street Week 2017
http://www.streetracing.se/pdf/A3_Street_Week.pdf

http://www.streetracing.se/images/StreetWeek_300.jpg



Klassregler Street Week 2017 Version 1.03  Uppdaterat 1/2, 17/2, 11/3, 2/4 29/4  2017
http://www.streetracing.se/regler.html

Registrerade Team/Förare & Bilar och i vilka klasser förstås..  http://www.razing.se/event_details.asp?c=y&id=1


Övergripande, så här är det tänkt.

• All tävlingskörning sker på avlyst bana.

• Tävlingssträcka 201meter/ 1/8mile opreppat.

• Tidtagning: Reaktion, 60-fot, tid/fart 100m och tid/fart 201m.

• Antal banor 5 stycken, transportsträckorna beräknas till 130-150mil.
http://www.streetracing.se/tracks_2017.html/

• Körschema kan ändras utan föregående varning, det kan även ändras löpande pga. av väder. Utöver detta kommer även några så kallade ”Checkpoints” att tillkomma på resvägen, dessa punkter presenteras senare.

Söndag    9juli  Björkvik             Besiktning  11.00-22.00  http://www.bjorkvikring.se
Måndag  10juli  Björkvik             Besiktning   09.00-13.00  Race 09.00-16.00
Tisdag    11juli  Dala-Järna         Race  09.00-15.00  http://www.shravansbro.com
Onsdag   12juli  Hudiksvall          Race  09.00-15.00  http://www.hudiksvallsmotorklubb.se
Torsdag  13juli  Tallhed              Race  09.00-15.00  http://www.ncfmf.se
Fredag   14juli  Lindesberg          Race  15.00-21.00  http://www.shra.nu/home.html
Lördag   15juli   Björkvik            Målgång  17.00
Lördag   15juli   Björkvik            Från 09.00 kommer det pågå en utställning, Crazy Musclecars Day, på Björkvik för bilar som inte tävlar i Street Week.

Banketten avslutar Gasoline Street Week 2017 lördag 15juli 18.00-24.00..



• StreetWeek 2017 öppnade för anmälan Del 1 söndagen den 26 februari kl. 18.00. Obs. sista anmälningsdag är söndag den 14/5 2017.

• Street Week 2017 öppnade för anmälan Del 2 söndagen den 2 april. http://www.razing.se/events.asp

• Deltagarantalet är begränsat till 250 stycken fordon och det är först till kvarn som gäller.

• Avgiften för att delta i Street Week är 7 300 SEK och det inkluderar fordon, förare och en passagerare.

• Anmälningsavgiften är uppdelad på två betalningar varav 2 300:- betalas vid anmälan och resterande 5 000:- betalas senast 30 april.

• Du måste registrera en profil på http://www.razing.se för att kunna anmäla dig till Street Week.

• Sista anmälningsdagen är nu ändrad till söndagen den 14 maj 2017..!



Klassregler Street Week 2017l
http://www.streetracing.se/klassregler.html


1. Max Outlaw

• Allt fritt.


2. Street Outlaw

Däcksregler
• Slicks fabriksmärkta med max 10,5”
• Mönstrat fabriksmärkta med max 315W
• I övrigt allt fritt.


3. Ultimate Street

• Max Backhalf,
• Inga rörchassiebilar.
• Valfri däcksstorlek.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck som är fabriksmönstrade med minst två spår runt om klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• I övrigt allt fritt.


4. True Street

• Max Backhalf
• Inga rörchassiebilar.
• Max 16” höga fälgar.
• Däck märkta max 295. Om bara tum-mått finns på däcket så är 10,6” tread width max, fråga innan.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck som är fabriksmönstrade med minst två spår runt om klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• I övrigt allt fritt.


5. Pro Touring Uppdaterat angående däck 17/2 och chassie 3 juli 2017

• Inga rörchassiebilar avsedda för Dragracing.
• 17” eller högre fälgar.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck med mjuk däcksida avsedda för acceleration, likt vissa av M&H, Hoosier, M/T etc. skall vara fabriksmönstrade med minst två spår runt om för att klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• Övriga däck där mönstret överlappar varandra längs slitbanan klassas som gatdäck under tävlingsmomentet. Svårt att förstå? Fråga gärna.
• I övrigt allt fritt.


6. Import War

• Sex eller färre cylindrar plus Wankel och elfordon.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck som är fabriksmönstrade med minst två spår runt om klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• I övrigt allt fritt.

Tre separata klasser gäller i Import War.

• Framhjulsdrivet
• Bakhjulsdrivet
• Fyrhjulsdrivet


7. Diesel Power

• Bränslekrav Diesel.
• Max 3500kg Tjänstevikt.
• Registreringsbeviset avgör vikten.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck som är fabriksmönstrade med minst två spår runt om klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• I övrigt allt fritt.


8. Classic

• Karosstyp 1949-1959
• Inga rörchassiebilar.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck som är fabriksmönstrade med minst två spår runt om klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• I övrigt allt fritt.


9. Hot Rod Uppdaterat angående chassie 3 juli 2017

• Karosstyp till och med 1948.
• Inga rörchassiebilar avsedda för Dragracing.
• Inga slicks tillåtna.
• Däck som är fabriksmönstrade med minst två spår runt om klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.
• I övrigt allt fritt.


Övrigt
Om behov finns kan vi öppna upp för ytterligare klasser. T.ex. om Camaroklubbens medlemmar går ihop och ger förslag på egen klass, samt påvisar för Street Weeks arrangörer att det finns ett underlag om minst t.ex. 20 bilar.

Finstilt
Arrangören förbehåller sig rätten att justera ovanstående regler intill första start.



Tävlingsregler StreetWeek 2017. 21/1 2017 Uppdaterat 6/2 & 9/7 Regler Pdf-format för nedladdning.  http://www.streetracing.se/regler.html
FInns nu översatt till engelska.  http://www.razing.se/data/documents/1_regler.pdf


Beskrivning

• Gatbilstävling uppdelad i fem separata körtillfällen där deltagande fordon ska köras för egen maskin mellan dessa banor, körsträcka 130-150mil.

• Ingen elimineringsstege utan snabbaste tid av maximalt tre försök vid respektive bana och körtillfälle läggs samman.

• Totalsumman delas sedan med antalet körtillfällen och snabbaste snittid i respektive klass segrar.

• En totalsegrare för snabbaste bil oberoende av klass kommer att koras.


Allmänna regler.

• Vid ankomst till Street Week så kontrolleras att bilen är anmäld i rätt klass varpå det utförs en säkerhetskontroll på fordon och förarutrustning.

• Förarens giltiga körkort och gällande trafikförsäkring för fordonet skall då uppvisas.

• Fungerande halvljus och bromsljus kontrolleras på deltagande ekipage och skall fungera.

• Endast föranmäld förare får köra på banorna. Det går ej att anmäla två eller fler förare till ett och samma fordon. Registrerad medpassagerare får dock framföra fordonet under transportsträckor.

• Krav om heltäckande klädsel, hjälm, handskar och bälte ställs som grund. Den personliga skyddsutrustningen ska sedan följa bilens prestanda enligt motsvarande praxis i dragracing.

• Vid varje ny bana kan säkerhetskontroll komma att repeteras.

• Arrangörens målsättning är att vara flexibel och ge alla en möjlighet att tävla men detta bygger på ett ömsesidigt säkerhetstänkande där uppenbara och stora avsteg från praxis inte kommer att godkännas. Kontakta arrangören i förväg om oklarhet råder.

• Förarmötet är kl 08.30 måndag morgon på Björkvik. Obligatoriskt..!


Tävlingsförfarande

• Gasoline Street Week 2017 är öppen för bilar med minst fyra hjul enligt redovisad klassindelning.

• Arrangören förbehåller sig rätten att anpassa tävlingsförfarande och tidsschema ifall yttre faktorer så kräver.

• Vid regn kan även tävlingssträckan kortas ner om arrangören bedömer det vara en möjlig lösning.

• Tillgänglig körtid på respektive bana fastställs efter antal deltagare och meddelas i förväg.

• Om tävlande inte lyckas genomföra godkänd körning under aviserad tidsram ges 60sekunder som tid för det enskilda körtillfället.

• Om minst 70% av deltagarna vid en enskild bana eller körtillfälle hunnit köra sina repor och yttre faktorer som regn uppstår stryks inte tävlingen. Kvarvarande bilar tilldelas då sin egen godkända tid från föregående bana eller körtillfälle. Sker detta vid första bana/körtillfälle blir det istället nästkommande som räknas.

• Efter tävlingen erhåller alla deltagare som fullföljt Gasoline Street Week 2017 ett bevis för genomförd tävling. Utöver detta tilldelas de tre främsta i varje klass pokal och det kommer även att delas ut pris för speciella prestationer.

• Körtillfällen i Street Weeks regi sker på avlyst bana med tävlingsförsäkring.

• Tävlingssträckan är 201meter, 1/8mile.

• Banor är ej preparerade av arrangören.

• Arrangören förbehåller sig rätten att justera regler till första start.

• Minst en godkänd repas tidkort per bana/körtillfälle är grunden för tävlingen. Misslyckas man med detta vid ett eller flera körtillfällen utdelas strafftid om 60sekunder per missat körtillfälle.

• Maximalt tre försök ges att köra så snabbt som möjligt vid varje bana/körtillfälle. Finns tidsutrymme för fler försök betraktas dessa som test & tune och beaktas inte i tävlingsresultatet oavsett ET.

• Tillgänglig tid och antal repor vid varje bana eller körtillfälle styrs av yttre faktorer utan andra garantier än att en repa per deltagare kan köras.

• Bilar som inte kört sin första repa premieras i uppliningen framför de som hunnit med sin första.

• Tävlingsrepa räknas som påbörjad då fordonet passerat burnoutvattnet med framhjulen.

• Maximalt en burnout per repa men valfritt om den sker i vatten eller greppvätska.

• Om du vill göra burnout i annan vätska än vatten får du själv hålla med det och göra detta enbart på angiven plats.

• Registrerade deltagare får assistera vid spårval men inte vidröra bilen under burnoutförfarandet eller på annat sätt hålla fast den.


Observera följande!

• Street Week förfogar över tävlingsbanor som ska återlämnas i ursprungligt skick.

• Längre stillastående burnouter som kan skada asfalten tillåts därför inte.

• Om en Street Weeks funktionär ger dig tecken att avbryta en stillastående burnout måste detta respekteras. Om funktionärs tecken ignoreras ansvarar förare för att eventuella efterkrav från banägare regleras.


Säkerhet

• Arrangören förbehåller sig rätten att ändra sig angående säkerhetsnivå för just ditt fordon.

• Bryter man säkerhetsgränsen så blir man varnad och tiden stryks.

• Bryts säkerhetsgränsen ytterligare en gång utdelas 60sekunders påslag och sker det en tredje gång utesluts man ur tävlingen.

• Om det uppstår oklarheter exempelvis gällande däck så är det upp till föraren och inte arrangören att med officiell dokumentation styrka däckbredd eller andra oklarheter. Maila Street Week innan tävlingen och fråga om du är osäker. [email protected]

• Alla lösa föremål måste ovillkorligen lastas ur fordonet innan tävlingsrepa genomförs. Som löst föremål klassas även ej fast monterad brandsläckare.

• Öppna bilar med cabriolet eller plasttak vilka saknar båge eller rundslagningsskydd har 9s/201m som säkerhetsgräns. Dom får inte heller bruka däck avsedda för racing, oavsett DOT-märkning eller inte.

• Bilar med tvåpunktsbälte har samma däckskrav som öppna bilar utan båge.

• Har du endast tvåpunktsbälte så är säkerhetsgränsen 7.70 sekunder under 2017 års Street Week, dock är det integralhjälmskrav med tvåpunktsbälte.

• Har du minst trepunktsbälte och plåttak har du 6,80s/201m som säkerhetsgräns.

• Bilar snabbare än 6,80s/201m har båge, racingkläder och 4-punktsbälte som minimikrav.


Reklam, startnummer och arrangörens dekaler.

• Arrangören disponerar fritt utrymme på deltagande fordon för egen streamer till framruta, startnummer och fyra av StreetWeek tillhandahållna sponsordekaler som skall appliceras på framskärmen eller motsvarande för bilar utan framskärm.

• Själva startnummerdekalerna skall sitta på höger respektive vänster sida enligt anvisning, storlek ca. 300x300mm. Dessa erhålls efter säkerhetskontroll och klassindelning.

• Rutstreamern är även att betrakta som ett besiktningsgodkännande.

• Egna dekaler på fordonet är tillåtet.


Transportsträckor, körsträckor totalt 130-150mil.

• Du och din eller dina passagerare skall köra mellan tävlingsbanorna med ditt fordon.

• Ingen bogsering, bärgning eller transport med trailer tillåten.

• Inga servicefordon tillåtna. Verktyg och tillbehör måste transporteras av den egna tävlingsbilen men släpkärra är tillåtet.

• Varje deltagare ansvarar för sitt eget transportbehov och får inte ta hjälp av andra deltagare då detta likställs med servicefordon.

• Endast lustgasflaskor och bränsle får transporteras av annat fordon utan krav på registrering i StreetWeek. Se text om campingfordon.

• Eventuell släpvagn har fri storlek men måste dras av tävlingsfordonet vid alla transporter. Den skall anmälas vid första tävlingsbesiktning och skall följa med fram till sista bana/körtillfälle.

• Samma reparationsregler gäller för släpvagn som för bilen. Besiktigas ett släpfordon in så utrustas även det med arrangörsdekaler.

• Tävlingsfordonet måste passera i förväg angivna kontrollplatser och dokumentera att fordon och förare är på plats. Var dessa är belägna meddelas i samband med respektive dags schema. Färdväg mellan kontrollplatser är valfri.


Mekaniker och passagerare.

• Förare och en medföljande passagerare ingår i anmälningsavgiften, ytterligare platser förutsätter separat biljett.

• Antalet medpassagerare är öppet men kan inte vara fler än vad det finns användbara säten i bilen.

• Endast registrerade förare och passagerare i StreetWeek får arbeta med fordonen. Dock måste dessa vara med från starten av respektive tävlingsdag.

• Team tillåts hjälpa varandra och även bidra med egna reservdelar och verktyg. Detta gäller både på banor eller körtillfällen och vid eventuellt arbete på bil eller släp under transportsträckor.

• Det går att anmäla en tillfällig passagerare en eller flera sträckor om man exempelvis vill skjutsa en sponsor. Detta skall dock meddelas innan den aktuella sträckan påbörjas. Denna tillfälliga passagerare får i så fall inte ha med sig något som kan påverka bilens prestanda eller på annat sätt bidra till justeringar och reparationer av fordonet. Extrapassageraren får en tillfällig ackreditering för detta tillfälle.


Reservdelar

• Vid akutbehov av reservdelar som saknas för fortsatt deltagande får dessa anskaffas och transportbehov lösas. Tävlingsledningen kommer att granska förfarandet för att säkerställa att det inte ska betraktas som bruk av servicefordon utan vara en enskild transport vid ett unikt tillfälle.


Akut bärgning eller bogsering.

• Om akut problem uppstår under en transportsträcka där det är trafikfarligt att stå kan kortare bogsering/bärgning/trailning tillåtas för att komma till närmsta säkra plats för reparation. Om så är fallet måste tävlingsledningen kontaktas innan detta påbörjas.

• Kontroller kan komma att utföras under transportsträckorna för att säkerställa att regler följs.


Missat körtillfälle eller transportsträcka.

• Om du tvingas bryta en transportsträcka eller körtillfälle så har du fortfarande möjlighet att fortsätta i tävlingen. Dock blir din tid för den aktuella tävlingsdagen 60sekunder oavsett eventuell bättre tid.

• Vid eventuellt regelbrott så blir straffpåföljden 60sekunder påslag på aktuell dags tid.

• Vid upprepade regelbrott kan även diskvalificering tillämpas. Hit hör även att förstöra för arrangör, medtävlare eller vara en uppenbar säkerhetsrisk.

• En av Gasoline StreetWeek utsedd domarjury avgör eventuella tvister.


Campingfordon och supporters.

• Fordon för boende får medfölja men inte vara servicefordon såsom beskrivs i tävlingsreglerna.

• Dessa anmäls som campingfordon och får inte medfölja till det begränsade utrymme som utgörs av tävlingsdepå. Såsom beskrivs i tävlingsreglerna får vid behov bränsle och lustgas dock transporteras i campingfordonet men inget annat som har med tävlingsfordonet att göra.

• Förare och passagerare av campingfordon räknas inte som teammedlem och har därmed inte rätt att utföra arbete på tävlingsfordon.

• Tävlingsfordon får flyttas till campingområdet under förutsättning att gällande tävlingsregler och behörighet på mekaniker följs.


Anmälan och priser.  (Uppdaterat 6/2 och 26/2)

• Gasoline Street Week 2017 öppnade för anmälan söndagen den 26 februari kl. 18.00 och sista anmälningsdag är måndag den 17/4 kl. 23.50.
Du måste registrera en profil på http://www.razing.se för att kunna anmäla dig till Street Week.

• Antal deltagande fordon
Max 250 stycken, först till kvarn.

• Pris för deltagare, förare inklusive codriver.
7 300:- SEK inkl. moms, anmälningsavgiften är uppdelad på två betalningar varav 2 300:- betalas vid anmälan och resterande 5 000:- betalas senast 30 april.

• Övrig prissättning kommer inom kort.
Dagpass kommer säljas för de som vill besöka en deltävling.
Veckopass till reducerat pris kommer säljes för publik som tänker följa med hela veckan.


Övrigt

• Gasoline Street Week 2017 hålls för första gången. Det är vår uttryckliga ambition och mål att skapa en rolig och rättvis tävling för alla men det kan komma att uppstå regelfrågor vi inte kunnat förutse.

• Vi kommer att arbeta under tävlingens gång för att undvika och lösa eventuella situationer men ber er ha överseende ifall dom skulle uppstå.

• Vi förbehåller oss rätten till felskrivningar och att ändra i ovanstående text utan föregående avisering.



FAQ & Allmänna funderingar i en salig blandning gällande Street Week 2017.  21/1 2017 Uppdaterat 2/2, 3 juli och 9 juli 2017

FAQ har kommit till för dom som absolut inte kan delta i detta race utan att försöka vinna, för oss andra räcker det med att skumma igenom Regler & Förfarande. http://www.streetracing.se/faq.html


• Måste man ha Licens?
Japp, stenhårt. Av en händelse så ingår den i startavgiften så du behöver varken gå kurs eller betala extra för den.

• Är jag försäkrad?
Ja, under körningen på banan genom oss och på allmän väg genom din trafikförsäkring.

• Finns det någon säkerhet på banan?
Självklart, vi har kunnig säkerhetspersonal på plats.

• Finns det räddning/brandpersonal på plats?
På banan i kombination med själva körningen finns det räddning/brandpersonal.

• Får Motorcyklar delta i StreetWeek?
Nej.

• Måste alla medpassagerares namn uppges vid anmälan?
Din medpassagerare som är inkluderad i anmälningavgiften skulle vi gärna ha namnet på men det är inget absolut krav.
Dina övriga passagerare anmäls vid första ankomst till Street Week och betalas på plats. Du anmodas även att uppge tröjstorlek då det ingår en T-shirt i anmälan.


• Får alla anmälda en T-shirt?
Endast dom två som ingår i anmälan, övriga medpassagerare får vid anmälan möjlighet att införskaffa sig valfritt Street Weeks-plagg till reducerat pris.

• Men hej, jag är supporter/åskådare, jag vill också ha en tröja.
Inga problem, det finns att köpa på området eller innan också för den otålige. Info kommer.

• Får jag överlåta min anmälan om bilen pajar eller jag får skoskav vecka 28?
Ja, mot en administrativ avgift på 350:- så ändrar vi namnet på förare och passagerare.

Om vi på något vis får för oss att du köpt platsen för att tjäna pengar på vidareförsäljning så går det inte att överlåta platsen!


• Vi är några polare som även vill anmäla oss till Bästa Team-klassen, när gör man det?
När du vill, helst så tidigt som möjligt men senast vid anmälan på första banan.

• Min bil är bara godkänd till tio sekunder, får jag köra fortare?
Den bedömningen är gjord av en annan organisation och baserat på en sträcka av 402meter. Vi kör 201meter och gör bedömningen därefter.

• Min bil är god för 5sek. blankt på strippen men har bara 8,5sek. taggat chassie, får jag köra?
Du pratar alltså om en av Svenska Bilsportsförbundet utfärdad taggning!
Om bilen har dom förutsättningarna och allt ser vettigt ut så är du välkommen. Vi gör den bedömningen pga. vi kör opreppat 201meter.


• Så jag får inte köra fortare än 9,0sek./201meter utan båge?
Inte om du har en cab utan båge eller bara plasttak som enda skydd, men har du en bil med vanligt plåttak så krävs minst båge först från 6,80s och nedåt.

• Jag har en cabriolet utan båge men kan inte cabba upp, får jag köra?
Ja det får du, dock ej under 9sek./201meter och du måste använda dig av någon form av armstraps.
Armstraps är något som förbinder armarna med varandra och löper under bältet. Då kan inte armarna flyga utanför fordonet och skadorna förväntas minska vid eventuell olycka.


• Varför alla tidsangivelser?
Dom tider vi satt är rätt låga/snabba så väldigt få kommer att behöva bekymra sig angående dom.
Dom fordon som kör snabbare har oftast uppfyllt normala krav och berörs ej heller, det är de som skiter helt i säkerheten vi vill förvarna att vi som arrangörer bryr oss om våra kompisar och att vi därmed ställer vissa säkerhetskrav.


• Måste man ha ljuddämpare?
Nej det är inget krav från oss.

• Får man köra med M/T ET Street Radial Pro som gatdäck?
Nej, det står fabriksmönstrade med minst två spår runt om i reglerna och det har inte just det däcket.

• Min son som är 13 år fungerar som min medpassagerare, får han vara med på plattan?
I vanliga fall nej, men det har visat sig att vissa ”ungar” är mer mogna där framme än vuxna så vi tar det när vi träffat honom.

• Min polare vill åka med en repa på banan, är det ok?
Nej, det är inte ok under StreetWeek.

• Måste man ha eget Burnoutvatten?
Nej. Vi håller med det och häller även ut det där det skall vara.

• Vilken bana, vänster eller höger, får man göra burnout med greppvätska i?
Det är inte klart än, vi ber om att få återkomma i frågan.

• Måste man ha egen greppvätska?
Ja, om du tror att din bil greppar bättre med det så får du hålla med det själv.

• Är det samma plats för burnout i vatten som i greppvätska?
Nej, vattnet ligger en bit innan det område du kan burna med greppvätska i.

• Får jag välja var jag häller greppvätskan?
Nej det får du inte. Vi anger plats. Platsen där du får hälla ut din greppvätska ligger en bit innan där bakhjulen normalt hamnar vid start.

• Där vill inte jag hälla!
Vi förstår att alla har en egen åsikt i denna fråga, så har även vi.

• Men om jag skall köra med greppvätska måste jag ju få göra två burnouter.
Nu står det endast en burnout i reglerna så då får du lösa problemet inom reglernas ramar.

• Får jag göra en torrdragare då?
Nej, det räknas som burnout.

• Faan vad ni e jobbiga.
Japp, men betänk att vi är lika jobbiga mot din motståndare och om du tänker efter så lider han mer än du av dessa regler.

• Varför får man inte hålla i bilen under burnouten?
Av flera anledningar, det är farligt, lite puckat och att vi tror att ni grejar att burna ändå.

• Varför får man inte göra stillastående burnouter?
Stillastående burnouter med slicks gör ingen skada på asfalten. Problemet ligger i vanliga däck som snabbt gör gropar i asfalten vid stillastående burnout.

• Hur håller ni ordning på om man kört en repa eller inte?
Det ser vi i tidtagningen. Vi kommer även ha en separat line öppen hela dagen för de som inte kört sin första repa än, de har som ni vet alltid förtur framför de som redan kört.

• Kommer ni ha lustgasfyllning och bensinförsäljning på banorna?
Vi jobbar på det och ber att få återkomma.

• Vi vill följa med som campingsupporters.
Funkar fint det, inom kort så kommer information angående camping och tillgänglighet samt priser och annan nödvändig info i det ämnet.

• Får man köra in tävlingsbilen på campingen?
Ja, om plats finnes.

• Kommer det finnas mat att köpa på banan?
Ja, det kommer att finnas mat. Riktig mat som man äter med glädje och inte bara för att man är hungrig.

• Jag är lite puckad och kan inte läsa, får jag vara med?
Japp, du är mer än välkommen, detta race är som gjort för dig.

• Jag har aldrig kört dragracing förut?
Inga problem, vi håller en genomgång hur det går till. Du får veta hur man gör när man tänder lamporna och annat smått och gott.
Köra bil förutsätter vi att du redan kan.

• Varför 60sekunders tillägg om man inte hinner fram i tid pga. att bilen gått sönder?
Alternativet är diskvalificering och det känns ju inget vidare. Om du ges 60s tillägg och får fortsätta tävlingen så kan du ju enkelt se på snittiden hur du skulle kommit om det inte strulat.

• Varför kräver ni inte besiktigade bilar?
För det första så klarar vi inte av att kontrollera det och sen har 2016 års cruise/polisträffar tydligt visat att även polisen har uppenbara problem med den saken.

• Får man övningsköra under StreetWeek?
Själva tävlingen kräver körkort.
Under transporten däremot gäller vanlig Svensk lag samt att föraren under transporten är anmäld till StreetWeek som förare eller medpassagerare.


• Vad menas med fast monterad brandsläckare?
Den skall vara fastskruvad, ett band med snabbknäppe räknas inte som fast monterad.

• Min son vill åka med som passagerare under transporten, är det åldersgräns?
Nej, fri ålder på passagerare.

• Min dotter vill åka med som passagerare, måste jag betala för henne?
En passagerare ingår i priset, om hon är en passagerare utöver så är det avgiftsfritt upp t.o.m. 15 år.

• Jag vill inte sätta dekaler på min dyra lackering.
Dekaler ingår i konceptet och skall appliceras. Vanligt bland dom med fina lackeringar är att vaxa området där dekalen skall sitta, det gör tydligen susen.

• Jag vill inte åka runt med startnummer mellan banorna.
Sätt dekalerna på en magnetplatta så kan du ta bort dom under transport.

• Men jag har ju plastdörrar.
Du klarar av att bygga en hel bil men inte lösa dekalproblemet?

• Min ruta är extra jätteliten, jag ser inget med en dekal i rutan.
Du skall se att vi löser det om så är fallet, det kanske går att sätta den nedtill på rutan eller i nödfall ovanför rutan.

• Jag vill inte ha rutdekalen på under transporten.
Då har du anmält dig till fel tävling, knypplings-SM går en annan vecka.

• Måste jag använda pallbockar om jag har hissat upp bilen och ligger under?
Jajamensan det måste du, även om du så bara har hissat upp bilen och varmkör gäller pallbockar.

• Han med rodden fuskar, jag vill protestera.
Tag kontakt med StreetWeeks domarjury och ha en bra förklaring varför du inte ska grilla och ha en trevlig afton med rodkillen utan istället bestraffa honom.

• Jag har kirrat en sponsor, han vill åka med en sträcka.
Grattis, klart han skall åka med. Det går att anmäla sponsorn i stort sett när som helst under tävlingen. Kom dock inte två minuter innan du skall åka och tro att vi skall stå givakt just för dig, fler kan ju kläckt samma idé och står före i kön.
Läs även igenom reglerna för sponsorskjuts.


• Mina polare kör efter med släpvagn, får de komma in på banan?
Nej, bara bilar anmälda till StreetWeek kommer in vid banområdet.
Om de är anmälda till campingavdelningen kommer de in där. Finns publikparkering så kan de parkera där.


• Jag är för flådig för att campa, finns det tillgång till hotell?
Ja, när vi släpper vilka banor racen går på så släpper vi även hotellförslag.

• Jag vill ha en husvagn efter min bil.
Släpkärra har fri storlek i reglerna, om du vill kombinera det med boende så låter det som en excellent idé.

• På HotRod Magazines DragWeek får man minsann göra si eller så.
Och på Gasoline StreetWeek gör vi såhär. Nästa år kanske vi har lärt oss lite till och justerat eventuella buggar.

• Det är ju bara bilar med jättemotorer med!
Jo tjena, det är dom som glassar lite på nätet kanske men det kommer en hel del vanliga bilar också.

• Har man egen plats i depån?
Nej, först in väljer av dom tillhandahållna områdena.

• Jag har soppa och lustgastuberna i min bil så jag måste åka in och lämna dom till Bjersan.
Det går inte om du inte är en tävlingsbil, du har nämligen ingen behörighet på tävlingsavdelningen annars.
Du är däremot välkommen att bära in soppa eller lustgastuber om du har gällande StreetWeek-band runt handleden.


• Kommer ni att ha publikinsläpp?
Ja, det går att köpa dagspass för att kika på lekstugan.

• Min polare blev avvisad från området.
Det kan man bli om man inte har gällande StreetWeek-band runt handleden, men även om man är en bedrövlig idiot som sabbar för alla andra.

• Om jag råkar få en rödlykta när jag kör, räknas repan då?
Ja, så länge du får en tid så räknas den.
Om du däremot sticker innan startern aktiverat granen så får du varken rödlykta eller tid.
Ett annat scenario är att om din medtävlare gått i mål innan du startat så får du ingen tid.


• Jag körde värsta balla repan på ställ hela vägen och avslutade med en bejublad piruett och nu får jag inte vara med längre.
Nä, så går det när man är en uppenbar säkerhetsrisk, vi vill inte pajja hela eventet bara för att du inte kan tänka själv.

• Jag kör i Street Outlaw, måste jag ha förarutrustning?
Alla som kör måste ha heltäckande klädsel, handskar och hjälm.
Oavsett klass så skärps sedan reglerna ju fortare du kör och följer gängse praxis i dragracing-sammanhang.
Kör du snabbt så kräver vi fullständig lekutrustning, kör du typ 7,5s/201m så gäller nämnda grundkrav.


• Går det att parkera släpkärran på första banan och låta den stå där under veckan?
I dagsläget nej. Vi jobbar på alternativa lösningar, vi hoppas kunna återkomma med en acceptabel lösning.

• Jag tycker att ni skall ha ett pris för ballaste plåtbil med sexportsfugge och treväxlad manuell låda.
Om ni är ett gäng med sådana fordon eller någon annan kombo ni tror på så säg till senast i början av Maj så tar vi tag i frågan.
Vi har alltid gillat sexportsfuggar så det ligger oss varmt om hjärtat.


•Hur gör ni med prisutdelningen?
Prisutdelning och bevis för genomförd tävling delas ut under eller efter sista dagens tävling.
Obs.! Inga priser eller andra utmärkelser kommer att skickas, är du ej på plats för att ta emot ditt pris så sorry, det är då förbrukat.
Obs. igen! Du kan komma att premieras även om du inte vunnit någon klass, vi delar ut några udda priser för prestationer som vi gillar utöver å vara snabb också, så missa inte prisutdelningen.
Vi kommer även att ha ett avslutningsparty där vi kan dra alla storys om det som hänt under veckan.


• Jag har hört rykten om att man kan köpa en lott och vinna en start i StreetWeek 2017.
Hur sjutton har det kommit ut?
Nåväl, så här är det.
Endast under Åby motorklubbs Swapmeet den 18/2 kommer det att säljas lotter. En hundring kostar dom och dragningen sker kl. 13.00 på plats. Någon måste vara på plats och visa upp den vinnande lotten, annars fortsätter vi att dra tills en vinnare utsetts.
Japp, detta sker innan anmälningen har öppnat, det är inte vårt fel att Åby MK har swappet innan heller.


• När öppnar anmälan då?
I slutet av februari, söndagen den 26 februari kl. 18.00. Sista anmälningsdag är måndag den 17/4 kl. 23.50.

• Är det begränsat antal startande?
Ja, 250 ekipage är max. Först till kvarn!

• Inte fler eller åhh så många.
Vi vill ge så många som möjligt chansen att ha en kul vecka men vågar inte ta in fler än att vi är säkra på att vi får en kul vecka.
Till nästa StreetWeek 2018 vet vi mer och justerar därefter.


• Jag kör i Outlawklassen, har vi förtur i uppliningen?
Nej, ni får stå i samma kö som övriga tävlande.

• Får dom snabbare bilarna stå närmre uppliningen åtminstone?
Nej, det är först till kvarnprincipen som gäller.

• Killen som står framför mig i uppliningen gick och hämtade sin stickning, måste jag vänta på honom eller kan jag glida förbi?
Förarna skall vara vid bilarna i uppliningen men kan ställa dit en stand in ett kortare tag, dock får han under inga som helst omständigheter sinka din tur att köra. Då vinkar StreetWeeks personal bort honom.

• När det är fem minuter kvar av körtiden så oljar båda bilarna före mig ner banan och ni hinner inte sanera innan tiden går ut, får jag köra ändå?
Nej, har den tid som är förutbestämd gått ut så är dagen på den banan slut.

• Min polare är minsann en hejjare på å filma, får han filma min repa?
Du får ha EN teammedlem med dig fram, that’s it. Om han vill filma dig så ok, så länge han inte stör det vi håller på med och håller sig bakom bilen.

• Jag vill fota eller filma hela tävlingen, kan jag få pressackreditering?
Det är inte omöjligt, SVT, BBC, Dagens Nyheter, Playboy och Aktuell Rapport får ringa StreetWeeks Pressackreditets-avdelning på 08 711 55 60.
Även erkänd proffsamatör kan få chansen.


• Jag skall kolla på racet, finns det läktare?
Nej, men du kan vandra runt och kika och snacka så mycket du vill så länge du inte går innanför säkerhetsavspärrningarna vid banan.
Tänk dock på att det pågår en tävling så vissa kan vara lite stressade och det rullar bilar i depån hela tiden.


• Finns det speaker?
Inte i dagsläget, vill du snacka? Gillar du alla typer av bilar och ändå kommer att hålla hov på läktaren så når du fler om du är speaker.
Ring StreetWeeks Speakeravdelning 08 711 55 60 så kanske du får chansen.


• Vi är en gäng femteklassare, kommer vi in gratis om majjen är med?
Nej, vi anser inte att man kan ha uppsikt på fler ungar än vad en vanlig familj består av och det är en motorbana vi befinner oss på.
Men om ni kommer med era föräldrar eller dylikt så är ni välkomna.


• Finns det tillgång till el på banan?
Nej. Du får ta med egen el om du behöver. Tänk på att det räknas som verktyg bara.

• Ok, ni har fått till reglerna bra MEN måste vi ha varsitt elverk om vi vill ha ström i depån?
Nej, det får bli undantaget som bekräftar regeln. Dela elverk är okej men endast elverket och inget annat.
Sladdar och annat skall transporteras av dig själv.


• Jag tänker byta olja varje sträcka, tar ni hand om den gamla?
Ja, det finns en enklare olje/avfallsdepå där ni kan slänga ert avfall. Vi tar det till respektive sopstation sen.

• Varför är det ingen ordning på frågorna?
Det blev inte så och sen blir du tvungen att läsa alla frågor för att du är så nyfiken. Som grädde på moset så slipper du ställa frågor som redan är besvarade på denna sida.

• Samma fråga har olika svar när jag läser här.
Aj då, maila oss gärna så fixar vi det, tack som sjutton för hjälpen.  [email protected]


FAQ uppdaterat med nya frågeställningar och snabba svar.  (2/2 2017)


• Min bil som jag tänkte tävla med blev inte klar, får man byta bil?
Ja det får du, säg helst till innan men senast när du kommer till första banan.

• Min bil pajjade under racet, får jag byta bil och ta 60sekunder som straff?
Nej. laga din befintliga bil och ta eventuellt straff.
Det är en del av racet att ta sitt fordon till mål.


• Jag har fått en jättebra idé om hur jag skall bli snabbare än alla andra, men vill inte fråga offentligt om den är ok att utföra så att alla andra ser svaret.
Fegis, men maila oss på [email protected] så svarar vi via mail.

• Jag voltade med bilen på banan och bilen blev bucklig, täcker er försäkring det?
Nej, du kör på egen risk som i alla motorsportsammanhang.

• Men den där försäkringen som ingår då, vad täcker den?
Det är en olycksfallsförsäkring för dig samt skyddar även tredje man.
Försäkringen gäller på tävlingsbanan, inte i övrigt.


• Jag körde över banans fotoceller, måste jag pröjsa dom?
Ja det måste du, du har en hel bana att åka på så det finns ingen anledning att köra på dom.

• Jag har en Tesla och fick slut på elen, får jag bogsera till närmaste laddstolpe?
Klart du inte får, det är ju klantigare än att få soppatorsk med en raggarbil.
Du får göra som alla andra, knalla iväg och hämta lite bränsle eller tigg av någon annan deltagare.


• Men det går ju inte, jag har ju el.
Bogsera och ta 60sek eller lös det på något annat sätt inom reglernas ramar. Det är en tävling vi kör.


• Man får ju låna verktyg av varandra så jag tänkte att polaren får köra min domkraft sen lånar jag den när hjulen skall skiftas.
Om du avsiktligen avstår att transportera verktyg/reservdelar du garanterat kommer att behöva för att genomlida StreetWeek och istället låter någon annan göra det åt dig så har du använt servicebil.
Om du avsiktligen transporterar verktyg/reservdelar för annans räkning så har du agerat servicebil.
Båda sakerna belönas solidariskt med 60sekunder var.
Om du har dåligt med plats så lös problemet på ett sätt som inte renderar 60sekunders tidstillägg.


• Jag har två Ferrari F50, jag tänkte ta den ena på släp som reservdelsbil.
Går bra det så länge som du inte använder själva bilen utan bara plockar delar från den.

• Måste kärran vara på under racet?
Du får inte ha, släpkärran påkopplad, takbox, annat på eller lösa föremål i bilen under själva racet.

• Jag bor på hotell, får jag mecka där?
För oss får du mecka hela veckan men fråga hotellet om det är ok.

• Min fasters brorsas pyssling bor längs vägen, får jag slagga där?
Fråga pysslingen, för oss är det okej.
Men om du kör in i hans garage och han heter t.ex. Smokey Yunick och meckar på din bil så kostar det dig 60sekunder i tidstillägg.


• Hur har ni tänkt att kolla oss längs vägen?
Vi har några medanmälda golare och så är vi cirka 30 personer som åker samma väg som de tävlande, så lite koll har vi.
Tänk på att det är en tävling och vi ger er minst 60sekunder i tidstillägg om ni fuskar, det hjälper inte att gråta ut på Facebook efteråt, 60sek extra kvarstår i ert resultat för alltid.


• Finns det bevakning på kvällarna, jag tänker slagga på campingen och det är fullt så jag får inte in bilen?
Vi har folk på plats och i stort sett det enda vi kan kolla är att personer som håller sig inom området har gällande StreetWeek-band runt handleden.
Alla måste hjälpa till och hålla obehöriga borta, alltså de personer som är potentiella tjuvar eller sabotörer.


• Får man köra en testrepa för att känna på greppet?
Nej.

• Jag har en skitbra ide som kommer att lyfta hela eventet, vart vänder jag mig?
Antingen så ringer du StreetWeeks Eventavdelning på 08 711 55 60 eller så mailar du [email protected]

• Hur allvarligt tar ni egentligen på regelbrott?
Lika allvarligt som du tar på att få 60sekunders tidstillägg som straff.
Om du bara vill ha en kul vecka med polarna så är inte 60sekunder hela världen men för de som kör för att vinna eller spöa sin polare är 60s ett stort straff.
Svaret är att det är en tävling och regelbrott bestraffas.


• Det är värsta snutspärren längs vägen, får jag ta en annan väg?
Ja, du får ta vilken väg du vill så länge som du passerar och dokumenterar från dom kontrollplatser vi har givit er just den tävlingsdagen.

• Hur dokumenterar man vid kontrollplatsen?
Du tar en bild på dig, fordonet och den angivna platsen, sen sänder du bilden till oss.
Hur och var denna dokumentation skall sändas får du med din anmälningsbekräftelse.


• Tänker ni använda min fina bild för eget bruk?.
Ja, vi förbehåller oss rätten att publicera den i alternativt media.
Ballaste/originellaste bilden premieras.


• Jag tänkte dokumentera min resa men vill synas mer för mina sponsorers skull, kan ni hjälpa till?
Ja, om du delar med dig av materialet så försöker vi att hjälpa till.

• Jag tänkte ställa in fyra solstolar i min bil, klassas det som användbara säten?
På stranden kanske, men under StreetWeek så krävs fast monterade säten med bälte för att klassas som användbart säte. Plus att en normal människa skall kunna sitta där.

• Vårat team fick Pms. första dagen och drog hem, det har gått över nu, får vi komma till avslutningspartyt?
Om du har gällande tävlingsdeltagarband på handleden och hör av dig så är ni mer än välkomna.

• Jag har en Corvette, måste jag ha båge?
Från -84 och nyare sitter rundslagningsskydd som standard och dom vanliga reglerna gäller.
Har du en äldre så gäller 9sek om du inte monterar båge.
En Corvette av äldre modell än -84 har inget som skyddar dig om du råkar köra omkull, det är något du bör tänka på oavsett om du tävlar eller ej.


FAQ uppdaterat med nya frågeställningar och snabba svar. 3 juli 2017


•Vad händer om jag råkar göra en extra burnout eller något annat snitsigt på startplattan som inte är tillåtet?
Då stryks den repan och du får inte tillgodoräkna dig den oavsett hur bra du råkade köra.

• Jag är extraordinärt jättesnabb och bara måste veta vad banbreakout är på.
Vi har satt banbreakout till exakt 0 (noll) sekunder, om du skulle vara snabbare än så får vi justera banbreakoutet. Du blir inte diskad utan kommer bli kontaktad av NASA, hälsa från oss.


• Jag vill ta bort huven, en dörr, bakluckan eller något annat under repan, är det OK?
Nej, du får göra vad du känner för under transporten så länge du följer Street Weeks regler men under dom få sekunder du färdas dina 200m på banan skall huv etc. sitta på.

• Men jag har ju ingen huv.
Påpeka det vid första anmälan så är det inga problem.


• Är det ok att koppla ur fyrhjulsdriften i Import War Fyrhjulsdrivet?
Klart det inte är, åk i en annan klass om du inte tänker åka fyrhjulsdrivet.

• Är det begränsat hur många drivhjul man får ha i olika klasser, förutom fyrhjulsdrivet Import War?
Nej, varje drivhjul måste dock hålla sig inom klassens däcksregler.

• Ähh, men faan, han har ju fyrhjulsdrivet, det blir ju fuskigt.
Sånt är livet, en del har det bättre än andra.


• Jag vill köra i Pro Touringklassen men däcksregeln går ju inte att förstå sig på.
Det har vi full förståelse för, vi fattar nämligen inte hur vi skall få till regeln i text.

• Nu följer hur vi tänkt och klassbedömningen utgår från hur vi tänker.
Om du åker med gatdäck som är gjorda för dragracing typ M&H, Hoosier, M/T etc. så skall dom vara fabriksmönstrade med minst två spår runt om för att klassas som gatdäck under tävlingsmomentet.

• Ni vet mycket väl vilka däck vi syftar på. Denna regel är samma som i dom övriga gatdäcksklasserna. Det som skiljer Pro Touringklassen åt är att om ni har vanliga däck med en rackarns massa mönster i men inte nödvändigtvis två spår runt om så klassas dom som godkända.
Fortfarande skitsvårt att förstå?
Maila [email protected] och fråga oss.


• Hur fort får man åka med tvåpunktsbälte?
Har du endast tvåpunktsbälte så är gränsen 7.70 sekunder under 2017 års Street Week, dock är det integralhjälmskrav med tvåpunktsbälte.

• Jag åker i True Streetklassen och där är det max 16" fälgdiameter, gäller det även under transporten?
Däcksbredder och diametrar gäller endast dom drivande hjulen och under själva tävlingsmomentet, inte under transport.


• Pelle låter John Force koppla upp sig till hans bils dator för att förändra inställningar, är det OK?
Endast registrerade förare och passagerare i Street Week får arbeta fysiskt med fordonen men eftersom Jompa är din tuner så tillåts du sända tuninginfo fram och tillbaks till honom.

• Varför denna förändring i reglerna?
Eftersom vi inte har någon möjlighet att se om någon utomstående sänder/loggar in i er dator/fordon så får det betraktas som OK under 2017 års upplaga av Street Week.

• Va bra, då kan Kalle tuner komma hit och knappa på min dator då?
Näpp, ingen utomstående får arbeta fysiskt på din bil och det innefattar även att pilla på din dator.

• Vad är skillnaden?
2017 års Street Weeksregler är så. Nu har vi öppnat upp för att du kan tanka hem info, nöj dig med det denna gång.

• Får man ringa en vän då?
Klart du får, hälsa.

• Jag har en Holleyförgasare, får jag också ta hjälp utifrån?
Du får givetvis ringa någon eller be om råd på plats men i övrigt så klassas du som hård motorkille och förväntas klara dig utan napp (Internet).

• Det är en snubbe som springer runt med sin dator mellan olika bilar som nån jäkla tuningprimadonna, är det verkligen OK?
Ja, om han är anmäld som deltagare, då har han tillstånd att också hjälpa andra deltagare, den regeln gäller alla deltagare.


• Ni e faan helt blinda, ser ni inte att Gurra Aktersnurra fuskar? Är han eran polare kanske?
Intrigerna tätnar, vi har polare som kör Street Week, läbbigt. Sorry Citrus, vi såg inte att han fuskade. Om vi sett det så hade han fått sitt straff.
Gå till tävlingsjuryn och säg till. Bli inte ledsen nu men vi är eller hoppas bli polare med de flesta under denna vecka, kanske dig också gullet.


• Lindesberg är alltså sista strippen vi kör på, är det bara transport sen?
Ja, bara transport till Björkvik med ett stopp inräknat.

• Måste man åka den sista transporten?
Inte enligt Svensk lag men om du vill gå i mål i Street Week så måste du det. Du måste även komma i mål innan kl. 17.00 på lördagen annars får du 60sek i straff.


• Jag har hört att man inte får ha greppvätska på alla banor.
Det kan stämma, det framgår senare.

• Är det sant att arrangören tänker kladda ner hela bilen med dekaler?
Nej det är det inte, fyra stycken dekaler på framskärm, en streamer eller liknande i rutan, en klasstillhörighets-dekal och ett startnummer på dörren.
Kika i reglerna så ser du och förresten så gäller ju dekalappliceringen båda sidor om bilen.

• Kan man få slippa transportera kläder och hygienartiklar själv?
Det luktar ju inte precis hallon om grejorna efter en dag i bilen.
Det har du rätt i, så långt tänkte vi inte ens. OK, personliga kläder och hygienartiklar får transporteras av utomstående.


• Vi är bara två i mitt team, kan jag köra campingfordonet och min meck racebilen på transporterna?
Nej, tävlingsföraren måste alltid vara i tävlingsfordonet så du får låta mecken köra campingbilen.

• Om du som registrerad passagerare inte medföljer i tävlingsfordonet under dagens etapp kl. 00.01-23.59 så har du tappat rätten att arbeta på tävlande fordon under just den dagen. Ni får som registrerad passagerare till ett tävlingsfordon köra campingfordon men ovanstående gäller.

• Det där funkar ju inte för oss, vi är bara två och bara en har C-kort, går det att få dispens?
Inte av rena bekvämlighetsskäl, dock är vi här för att ha kul så har du en bra förklaring som inte framstår som en ursäkt för att slippa undan en massa meck så kan vi diskutera det. Räkna dock inte med något medlidande av något slag, det är en tävling vi kör.


• Vilka är ni att avgöra vad som är normala servicerutiner på mitt fordon?
Han syftar på följande text; Team tillåts hjälpa varandra och även bidra med egna reservdelar/verktyg, förutsatt att arbetet inte är att betrakta som normala servicerutiner.
Vi är skitsäkra på det här och körde den här typen av bilar när du hade spelkort i ekrarna på din jonne.
Vi vet att om du tex. åker runt med rullkam och har typ 280P i inspänningstryck så bör du kunna lätta på kåporna ibland samt eventuellt byta en fjäder/lyftare under resans gång.
Du råkade även glömma att nämna sista stycket i den omnämnda regeln.
Street Week avgör gränser om oklarhet förligger. Det är vi det.. :-)


• Om vi byter passagerare med varandra under transport, får de fortfarande mecka då?
Ja, så länge de åker i ett tävlingsfordon så kvarstår meckrätten.
Men föraren måste alltid vara med i sin bil under transportsträckorna.
Ingen annan än dem som är ordinarie anmälda till fordonet får köra under transport.

• Måste meckarna vara med i bilen vid förflyttning inne på tävlingsområdet?
Nej.


• Inga rörchassier avsedda för Dragracing står det i Pro Touringklassen, ett par bilar ligger väl ändå i gränslandet?
Visst är det så, men dock inga regelrätta dragracingbilar. Vi ville undvika att någon försökte klassa ned sig och på så vis skaffa sig fördelar. Nu har vi regelrätta Pro Tourers i klassen, tycker vi.


• Jag tog bort mina dekaler, finns det nya?
Nej, nu har du stora problem om du vill fullfölja Street Week.

• Finns det någon klassvärd som säger till när vi skall köra?
Nej, vi börjar köra kl. 09.00 om det inte regnar.

• Är det Förarmöte?
Ja, på måndag kl. 08.30 i övrigt så kontakta sekretariatet när du har frågor.

• Campar racers for free inne på området?
Om du sover i ditt race-ekipage, bil, släp, husvagn etc. är det fritt. Om du har någon som följer dig med bostad så är det en extra kostnad.


FAQ uppdaterat med nya frågeställningar och snabba svar. 9 juli 2017


• Jag fick punka eller behöver laga däcket. Får jag åka in till gummigubben å fixa det?
Ja, men hör av dig till tävlingsledningen först så att vi vet var och när detta kommer att ske.

• Jag behöver byta däck dom gamla har tagit slut. Får jag åka in till gummigubben å fixa det?
Ja, men hör av dig till tävlingsledningen först så att vi vet var och när detta kommer att ske.
Men det klassas som reservdel så du måste ha dina nya däck med dig under transporten.

• Men det kom ju som en överraskning att däcken tog slut.
Jag vet inte hur du skall övertyga oss om det, men du kan ju försöka.

• Om man råkat få 60sekunders tidsstraff, hur räknar ni?
Du får 60s tillägg för varje förseelse du åstadkommer, tidsstraffet läggs på dagens körda tid.
Sensmoral, följ reglerna och kom högre upp i slutresultatet.

• Jag bara måste få lämna in en protest.
Protest kostar 1000:- Går den igenom får du tillbaks 1000:-
Gasoline Street Week avgör tvisten och sen är det slutdiskuterat.

• Men jag har ju rätt ju, ta hit min tusing.
Sorry, men när det gäller denna tävling så har Gasoline Street Week alltid rätten att få rätt.

• Får takräcket sitta kvar under racet?
Inga takboxar får sitta kvar, är det ett skruvat taktäcke som vi anser sitter stadigt kan det gå.
Tänk på att Gasoline och Bilsport med flera fotar era bilar för att publicera några av er, chansen att ni kommer med är större om bilarna inte ser anskrämliga ut.

• Ingo har lagt till en bonus på prisbordet för bästa hashtag INGO, så se till att synas ofta och mycket med Ingo och deras stationer.
-Jaha och vem avgör vilken som är bäst där då?
Det gör INGO och dom kikar på vem som syns bra och gör fina inlägg.

• Måste man ha någon matta eller annat skydd under bilen i depån?
Bara om du skall slabba med oljor eller annan vätska, vi kan inte lämna asfalten i en enda sörja efter oss. Miljömatta, presenning eller liknande funkar, bara du inte slabbar på marken.


FAQ & Allmänna funderingar kommer växa i takt med att nya frågor tillkommer så fortsätt hålla er uppdaterade på StreetWeeks hemsida.
http://www.streetracing.se/faq.html


https://shop.spreadshirt.se/image-server/v1/designs/133252514,width=178,height=178/gatuveckans-krigare-typ-1.png
Motiv av SneeakyPete

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

10

Som jag fattade är det inte ens nästan säkert att allt kommer köras på bana, typ kjula...

Ev finalen, kan man väl gissa, men annars lät det mera som "avstängda vägar" å dylika tillfälliga sträckor...

Men, leker man med tanken, dalarna - uppsala - 08 området - kjula - malmby månne?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

11

Svwerker skrev:

Är du säker på att du hittat rätt evenemang?
Finns ett V8 Street car Challenge som ska gå i Östergötland i sommar.

Jo, det var nog detta jag hittade ? I samarbete med Åby motorklubb m fl.

Streetweek, verkar inte heller vara för oss som bara vill köra lite.... ?

" Anmälningsavgiften för att delta i raceveckan beräknas till mellan 5 000 och 10 000:-."

12

mettis skrev:
Svwerker skrev:

Är du säker på att du hittat rätt evenemang?
Finns ett V8 Street car Challenge som ska gå i Östergötland i sommar.

Jo, det var nog detta jag hittade ? I samarbete med Åby motorklubb m fl.

Streetweek, verkar inte heller vara för oss som bara vill köra lite.... ?

" Anmälningsavgiften för att delta i raceveckan beräknas till mellan 5 000 och 10 000:-."

Nä, Mettis här handlar det om att köra mycket!! Man får nog räkna med en +100 mil i racebil ICQ/ag

Street week har sina rötter i den amerikanska evenemanget Hot rod drag week. Detta är ett äventyr och den ultimata roadtripen för en racer eller garageråtta. Det hela kommer att handla om att överleva på sträckorna mellan racen och sig hålla kvar i tävlingen. Alla verktyg och reservdelar måste du ha med dig. Ingen följe bil här inte. Det kommer att vara varmt, skitigt, lite sömn, mycket meckande, härliga race, sova när tillfälle ges, äta grillat varje kväll, ta en öl och snacka motorer med lika sinnade.    ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af



/M

13

mettis skrev:
Svwerker skrev:

Är du säker på att du hittat rätt evenemang?
Finns ett V8 Street car Challenge som ska gå i Östergötland i sommar.

Jo, det var nog detta jag hittade ? I samarbete med Åby motorklubb m fl.

Streetweek, verkar inte heller vara för oss som bara vill köra lite.... ?

" Anmälningsavgiften för att delta i raceveckan beräknas till mellan 5 000 och 10 000:-."

Om en tävling på kjula kostar 1400-1600  och fyra tävlings tillfälle
så är det ganska ok pris om det kostar 5000
Sen får man nöjet att köra mellan tävlingana  ICQ/ab 
Skulle tro att det blir dyrare att släpa runt bilen mellan tävlingana med transport
Det skall bli jätte roligt att se hur många som kommer tillstart
Är jätte sugen att köra detta  med gatbilen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

14

mera info '
http://www.streetracing.se/regler-forfarande/
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

15 Senaste redigerad av vwato (2017-01-23 07:56:14)

Funderar på det här med försäkringar under veckan man deltar i Street Week 2017.

• Det ingår en tävlingsförsäkring under körningen på bana men hur bra villkor har den egentligen?

• Har någon erfarenhet av vilken personförsäkring man bör ha tecknat som komplement eller ersättning till tävlingsförsäkringen?

• Det är ju många mil transportsträckor och en del körande på avlysta bansträckor, hur bör man försäkra fordonet?

• Vilka försäkringsbolag är villiga att teckna en försäkring som gäller fordonet under denna tävlingform?

• Vilken försäkring finns det som täcker en eventuell förlust av alla verktyg och reservdelar man har med sig under veckan?


Det finns säkert fler frågor när det gäller försäkringar men det är en början i allafall..


https://static1.squarespace.com/static/546178f9e4b08eea0acffd85/5569dfd8e4b0e5845757a6a3/5569e312e4b0d5c434948afe/1433002773920/40th-annual-vw-bugin-fontana-speedway-4.jpg?format=500w


En bra tråd om säkerhet vid tävlingskörning.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28242

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

16

Det Finns inga försäkringar som täcker tävling
Skulle tro att bilana är så modiferade så dom inte är försäkrade om det händer något på vägen
Det enda försäkrings bolaget som jag vet är Lloyd´s med grym självrisk
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

17

Det hade varit intressant med en offert från det bolaget, men det bästa är nog att teckna en riktigt bra personförsäkring och skaffa sponsorer när det gäller kostnader för bil och prylar runtomkring.
http://www.lloyds.com/lloyds/offices/europe/sverige


https://68.media.tumblr.com/b8281b4dc2fbd0b31e20c0b54dfe5717/tumblr_o56xrbeaBi1qbuqcio1_500.gif

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

18

Hur var det med Sponsorer
om dom följer samma regler som i us  får det bara finnas dekaler i sido rutan
Därför var asconan så ren
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

19

Det ska finnas plats för arrangörens dekaler på anvisade platser, annars är det fritt fram för sponsordekaler.

Reklam, startnummer och arrangörens dekaler.
• Arrangören disponerar fritt utrymme på deltagande fordon för egen streamer till framruta, startnummer och fyra av Street Week tillhandahållna sponsordekaler som skall appliceras på framskärmen eller motsvarande för bilar utan framskärm.
• Själva startnummerdekalerna skall sitta på höger respektive vänster sida enligt anvisning, storlek ca. 300x300mm. Dessa erhålls efter säkerhetskontroll och klassindelning.
• Rutstreamern är även att betrakta som besiktningsgodkännande.
• Egna dekaler på fordonet är tillåtet.


Besöker man Åby motorklubbs Swapmeet den 18 februari och köper en lott för 100:- kan man vinna sponsring av deltagaravgiften på Street Week 2017 á 7 300:-
http://www.abymotorklubb.se/?p=211

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

20

Då ses vi där
Skall du med o käka som är vi brukar göra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

21

PPRMicke skrev:

Då ses vi där
Skall du med o käka som är vi brukar göra
/// M

Ja den årliga pizzan får man inte missa.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Pris på startavgift  är 7300 kr
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

23 Senaste redigerad av vwato (2017-07-03 21:09:41)

Information om anmälan till Gasoline Street Week 2017


Street Week 2017 öppnar sin anmälan söndagen den 26 februari kl. 18.00

• Deltagarantalet är begränsat till 250 fordon och det är först till kvarn som gäller.

• Avgiften för att delta i Street Week är 7 300 SEK och det inkluderar fordon, förare och en passagerare.

• Anmälningsavgiften är uppdelad på två betalningar varav 2 300:- betalas vid anmälan(del1) och resterande 5 000:- betalas senast 30 april(del2).

• Du måste registrera en profil på http://www.razing.se för att kunna anmäla dig till Street Week, något du bör ha avklarat tills anmälan öppnar.
Direktlänk till registering för en profil  http://www.razing.se/account.asp?a=New

• Sista anmälningsdag är måndag den 17/4 2017 kl. 23.50.


Observera!

• Tilläggsbeställning såsom fler deltagare med mera görs på anmälan del 2.
• Anmälan del 2 öppnar 2 april och då görs slutbetalning.



Nitroz AB
Annelundsvägen 14
14144  Huddinge
Sverige

Telefon 08 711 55 60
Fax 08 711 55 90

E-post [email protected]
Webblänk http://www.nitrozit.se

http://www.razing.se/images/Razing.jpg

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

24

• Det ingår en tävlingsförsäkring under körningen på bana men hur bra villkor har den egentligen?

Om detta går under SBF så gäller denna försäkring liksom på övriga sbf tävlingar t.ex Bugrun kjula mm:

http://www.sportforsakringar.se/28050.e … kring.html

Den täcker det absolut nödvändigaste och är helt värdelös enligt mitt tycke!

Du kan uppgradera denna försäkring som ingår i din licens för att få något bättre villkor och B.la ersättning för inkomstbortfall via:


http://www.sportforsakringar.se/28050.e … kring.html

Jag har inte lyckats hitta någon annan olycksfalls försäkring som inkluderar motorsport! Golf, pingis och boule verkar inkluderas i domflesta olycksfallsförsäkringar men inte motorsport!

Någon annan som vet något?

Rock on, snart är asfalten torr  ICQ/af

Volkmasters



Powered by East Hill Welding

25

vwato skrev:

Första banorna har släppts och påminner om att imorgon söndag kl. 18.00 öppnar anmälningarna för Street Week 2017.

1. Björkvik Ring  http://www.bjorkvikring.se
2. Lindesberg  http://www.shra.nu/home.html
3. xxx
4. xxx
5. xxx


http://www.streetracing.se/wp-content/uploads/2017/02/Alla-banor.jpg

Ordningen på banorna är inte fastställd mer än att Björkvik är den första, alla andra meddelas än så länge i oordning enl. deras FB grupp.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.