Sakta har lagen ändrats och nu kommer storsläggan.
https://mitti.se/ny-metod-sa-ska-polise … kyrkasalem
Tidigare har myndigheter kunnat beslagta och skrota fordon vid upprepade brott som rattfylleri, olovlig körning och vårdslöshet i trafik. Just nu pågår en utredning som kan leda till ett prejudikat där polisen ges makt genom förverkningslagen att beslagta och förverka fordon trots att ingen har dömts för något brott. 2012 började man vässa de juridiska verktygen. https://data.riksdagen.se/fil/29C80CD7- … BD21A0BA36
"7§ Förverkande av fordon vid brott, nuvarande lag efter ändring 2015.
Handlar om förverkande av fordon som har använts vid brott, dvs. att paragrafen beskriver under vilka omständigheter som polis och myndigheter har rätt att omhänderta en brottslings fordon för att sedan antingen sälja eller skrota detsamma. Den ändring som nu har skett i lagtexten är att ordet ”uppenbart” har lagts till i paragrafens första mening. Det förändrar således lydelsen i den första meningen från, ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt, till förverkande inte är uppenbart oskäligt http://lawline.se/answers/7-trafikbrott … -vid-brott
Man inför alltså ett ägaransvar istället för att föraren döms för brott, detta kan även i förlängningen leda till att alla fordon som inte överensstämmer med registreringsbesiktning kan tas i beslag och förverkas. Ytterligare en bedömningsfråga där makten ligger hos de myndigheter som utövar kontrollerna och bilägarna kommer att få kämpa för rättvisa och i värsta fall får sina fordon skrotade trots att de kanske till sist får rätt mot myndigheterna.
Som vanligt reglerar man lagar efter symtom utan att ta hänsyn till orsaken, vilket i detta fallet skulle vara fler motorbanor i Sverige.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

