Helt klart batteriet, speciellt med tanke på att problemet började när du bytte batteri. För att få en grov kontrollmätning av batteriet för att verifiera att det är dåligt, kan man mäta polspänningen med en enkel multimeter ställd till 20v likspänning. Ett friskt batteri ska ha en vilospänning på närmare 12,8 volt eller till och med över det. Allt under 12v är dåligt. Vid motorgång stiger spänningen något då generatorns spänning ligger på 14,4 volt. Hur mycket det stiger beror alldeles på batteriets kondition. Får ett dåligt laddat batteri inte laddas tillräckligt mycket, dvs kanske ett par timmar med generatorn, kommer det redan försvagade batteriet ha problem att starta med korta körningar utan separat laddning. Det kan gå att få fason på ett urladdat, eller delvis urladdat batteri, tex med en separat "järnkärne-laddare", men ett batteri som stått urladdat en tid har för alltid tappat kapacitet.
Har man för avsikt att fortsätta åka bussen, så gör man sig en tjänst och byter ut ett tveksamt batteri. Ska man bara flytta på den, sälja iväg eller liknande, så kanske man vill ha lägsta kostnad. Köp ett nytt till sommarsäsongen, skaffa smartladdare till hösten, underhåll när bussen står längre perioder, så kommer batteriet hålla längre.
Se till att ha färsk soppa i också, jag har ingen aning om hur länge den stått och hur mycket som är i tanken, men det är en bra grundförutsättning.
Startar den fortfarande inte, får du gå vidare. Bra batterispänning=kontrollera kablage tex, och dåligt batteri=byt batteri osv...
Lycka till! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't