Baserad på en gammal rally-motor byggd på 70-talet. 88mm cyl, 7mm planade toppar med 41mm insugsventil.
Jag har satt i dessa delar nytt:
vev o ramlager, kamaxel GB 301A, lyftare, cr-molly stötstänger, ventilstyrningar, dubbla ventilfjädrar o brickor samt större oljepump.
Ventilsäten i topparna är frästa i tre vinklar av mig, vippstället är "hemgjort" stelt, med ledade justerskruvar på insug.
Dessa nya delar kostade mig ca 5000kr och detta är priset på motorn.
Cylindrarna är slut (frätskador i ett par lopp, och ringar är inte nya heller, trots detta går den som ett troll.
Driftsäkerheten är inga problem i o m nya lager och ventilstyrningar, att cylindrarna "läcker" kompression rasar den ju inte av...(och jag har givetvis honat dom!)
Blocket är ett tidigt 60-tal (1200:a eller tidigt typ2) med fasta kamlager, kommer inte ihåg om ar-borrat, ramlagerlägena är som "nya". MEN hålen för cylindrar är felborrade 1mm för stora...så vid ihopmontering får man använda små shims - cylindrarna hålls ju på plats av topparna sedan...;-)
Det går inte heller att "använda" block eller toppar till annat än 88mm cylindrar, så antingen köper man en ny likadan cyl-sats med samma yttermått eller kör man med motorn som den är?
Jag har använt motorn "till o från" under några år, kanske 20 mil? Och hade den isär för 2 år sedan efter en dragrace-tävling, men allt såg bra ut så ihop igen tills nu, när jag satte den i min buggy för att den skall kunna provköras av ev köpare. 0-150Km på 15 sekunder.
Eftersom kammen är Gene Bergs "vassaste" avsedd för originalvippor (ca 12mm i lyft) är detta inget för bruksbilen, långfärder - men kul i en leksak som en Buggy ? Dock går den bra på tomgång (med mina förgsare) och är snäll att köra - över 3000Rpm kommer det effekt....
Ingenting "runt eller på" motorn följer alltså med i försäljning, förutom fördelare, tändstift o sv-hjul (8-stiftat)
Man MÅSTE sätta på dubbla förgasare! Jag har använt gamla Solex 40 PII, men dessa är ej till salu....hör till en annan bil.
Som sagt; Provkörning kan ske nu, men om några veckor plockar jag ur motorn.... [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TM7DVp8a … e=youtu.be[/youtube]