26

hamsedk skrev:
OskarL skrev:
hamsedk skrev:

Trevligt och se jer på motorvägeni dk. God tur  ICQ/ag

Va kul! vart såg du oss?:)

Du som stannade i en vit skåpbil jämte oss samtidigt som vi fick motorstop?

Det var jag, men den var nu svart... Med någon bilder på sidan... ICQ/ad Det var precis vid Avedöre, etter Amager. Vart trafikken började .

Du kör för "kurér" va? ICQ/ad  en svart liten lastbil?...

27

Yes sir, det var jag.. ICQ/ad

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

28

OskarL skrev:

haha jaså det var du! Kul att du stannade,, först trodde jag du va arg på oss för att vi körde sakta eller något! Vi hade ju lite panik för att den inte startade också.
Men det va snällt att du stannade och kollade så vi kom iväg, även om du också fick en liten kö bakom dig ICQ/ab

Efter det stoppet så gick bussen mycket bra hela vägen ner till södra frankrike (förrutom ett litet fel som åtgärdades ganska snabbt av en mekaniker)

Va fan betyder kö på en motorväg, når man har möjlighet och hjälpe en vw buss i problemer, hahaa

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

29

Har även ett par bilder... Fik inte lige "tvistet" dom, men va fan
http://i52.tinypic.com/287otw6.jpg
http://i51.tinypic.com/14cy4ra.jpg
http://i53.tinypic.com/1zcedkh.jpg

30 Senaste redigerad av OskarL (2011-10-03 19:02:11)

Vi har bild på din lastbil också haha

Världen är inte stor!

Post's attachments

312704_2046056311024_1232902646_1859501_1291751282_n.jpg, 46.3 kb, 720 x 537
312704_2046056311024_1232902646_1859501_1291751282_n.jpg 46.3 kb, 157 downloads since 2011-10-03 

31

Hehe...

32

Sjukt bra resa! Gjorde en galen tripp förra vintern med min bay -70a. blev med ca 450 mil utanför sveriges gräns.
Sånna här trådar gillas skarpt!!
Finns inget värre än att stå helt ensam och uppgiven mitt på autobahn med en trasig bil!

10w buss -57a
Pickup från -67

33

Härligt! vart drog du då? ICQ/ab

Nja längs autobahn var det faktiskt helt ok ändå, för tyskarna kan åtminstone engelska!!

I frankrike fattade jag inte ens om vägskyltarna var namn på städer eller namn på rastplatser å franska polisen trodde väl jag försökte beställa pizza när jag ringde och bad om hjälp.  Hemskt mkt värre ICQ/ad  men spännande!

34

Mja,, att få hem bussen är inte så lätt som jag tror.
I morse blev jag dissad av folksam, då de kom på att bussen är så gammal att det tyckte inte den va värd att betala transport för..och de vill inte heller betala reparation plötsligt, även om jag var lovad.

Men, jag gav inte upp såklart. Ringde Eurotransport och kollade vad det skulle kosta, för jag va beredd att betala det själv. 
"6400 kostar det och vi har faktiskt en lastbil där nere just nu som faktiskt ska till Halmstad, så i så fall får du hem den i morgon!"
Självklart sa jag, tack det kör vi på.

Ringde upp Folksam igen...jag muttrade lite om att: kul att ni betalade ett lyxhotell och buisnessclass flygbiljett..men allt jag ville va att få hem bussen och 6400 har ni inte råd med även om mitt årsbelopp ligger på 8k och då kör jag knappt med den...
Tjejen i luren sa:
Jo men din buss är ju knappt värd att betala för.
Jag: Duu min buss är fan värd mycket för mig och det är samlarvärde på den. Jag får kanske 30k om jag säljer den, vilket jag inte tänker göra!
Då nappade hon!
mjaa..6400 är inte så farligt då ju....hmm...ja men okej..det är okej..vi kan betala det..jag godkänner det.

Well! Då var det klart. ungefär just Nu är väl min buss på väg upp på lastbilsrampen och i morgonkväll får jag hem min beauty. Lovar att lära mig lite mer om den tills nästa gång jag reser iväg så ni slipper sånna här brutala inlägg på detta forum, om hur amatörer tror de kan resa utan kunskap ICQ/ad

35

Fan till forsikringsbolag.  Default/hmm

36

Tack för en groovy story! Du vet att en bubbla kallas "COX" på franska va?  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

37

Så bra att du får hem bussen, så det blir fler utflyckter i världen..eller??!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

Robert K skrev:

Tack för en groovy story! Du vet att en bubbla kallas "COX" på franska va?  ICQ/ag

Lungan ICQ/ad haha nej det visste jag inte! Men tullen utanför Bordeaux kollade noga igenom bussen ihopp om att hitta lite cox,,utan framgång ICQ/ad

39

michaelth skrev:

Så bra att du får hem bussen, så det blir fler utflyckter i världen..eller??!! ICQ/ag

Jaaa det tycker jag också hehe..   klart det blir! ICQ/af  Man måste ju börja med nåt enkelt som man säger ..och jobba sig vidare ICQ/ad
  Default/lol

40

För  några år sedan 10 (?) var det ett gäng svenska grabbar som åkte med en vw buss genom södra Europa, Asien och Pakistan mm. Har varit inne på deras hemsida för några år sedan. Mkt coola bilder med en vw och skäggprydda herrar och kalasnikovs.

Kanske vore nåt?

Eller en tripp från nordkap till kap horn i Sydafrika?

Medlem i Halmstad Luftkühlers

41

Kolla in www.vwresan.se

ICQ/ab

42

VwGoran skrev:

Kolla in www.vwresan.se

ICQ/ab

jävlar. plötsligt känns min resa som en piss i pölen fan!

43

Oh nej Oskar, inte då.

det är ju en bra prestation av dig helt klart. Jag är impad. Ta nu hem bussen från Tyskland, fixa iordning den och sedan sticker du iväg på en tripp till Peking och tillbaka ICQ/ab

Vore sjukt kul att genomföra det som killarna på vwresan gjort.

44

Finns en annan lirare som heter Torgny Sommelius som på tidigt 50 tal köpte en barndoor buss och utrustade denna för en långfärd. Allt finns att läsa i den mkt underhållande boken "Bort genom Asien"

Finns ett antal goa bilder på bussen under resan gång. Har för mig att där finns en go bild på bussen i Kabul.

Så åk till ert lokala bibliotek och låna boken. ICQ/ab

45

Härligt ICQ/ad..
nja till peking vetifan..tror den staden är lite svårare än Paris till och med! Var sjuk när vi lärde oss kinesiska i skolan.
Men jag funderar skarpt på att dra uppåt fjällen iaf! vore kul.

46

50 split skrev:

Håller tummarna för er! Hoppas st kristoffer är med er på resan! Men, personligen får jag lite .....  vibbar, men jag hoppas iallafall på er.

Jag fick ju lite illavarslande vibbar, och.....   

Jag själv körde med min buss, en 65a som jag ägt mindre än ett år, runt i europa i sommar, Danmark, Tyskland, Nederlenderna, Belgien, och Tyskland och Dk tillbaka hem. Sena hände det vissa saker för mig också efter vägen, men med hjälp av kompisar tog jag mig hela vägen runt, drygt 400mil.

Jag är väl någolunda skruvkunnig, och drabbades  av saker som man inte klarar av att lösa ute på autobahn med vanliga verktyg, men fick mig iallafall vidare.

Dock uppfattade jag att ni i bussen inte hade någon större skruvarvana när ni åkte iväg, utan mera levde på hoppet, och det gick ju ändå hyfsat.

Iväg å hämta hem bussen, gå en skruvarkurs på abf i vinter, å planera inför ännu mera strapatser nästa år, vettja!
ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

47

Känner att jag nog får ta en sväng förbi denna bussen med när jag ändå är uppe och hälsar på Göran.  (vilket allt får ta och bli snart)

Lätt irriterande om det är ett "lätt" fel.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

48

Du får ju snart ta och palla dig hit, json. ICQ/ab
Så tar vi en garagerunda

49

Vi åkte 360 mil i min split till bad camberg i sommras via Belgien. Vi fyllde inte ens en droppe olja ICQ/ab

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

50 Senaste redigerad av OskarL (2011-10-08 10:33:19)

50 split skrev:
50 split skrev:

Håller tummarna för er! Hoppas st kristoffer är med er på resan! Men, personligen får jag lite .....  vibbar, men jag hoppas iallafall på er.

Jag fick ju lite illavarslande vibbar, och.....   

Jag själv körde med min buss, en 65a som jag ägt mindre än ett år, runt i europa i sommar, Danmark, Tyskland, Nederlenderna, Belgien, och Tyskland och Dk tillbaka hem. Sena hände det vissa saker för mig också efter vägen, men med hjälp av kompisar tog jag mig hela vägen runt, drygt 400mil.

Jag är väl någolunda skruvkunnig, och drabbades  av saker som man inte klarar av att lösa ute på autobahn med vanliga verktyg, men fick mig iallafall vidare.

Dock uppfattade jag att ni i bussen inte hade någon större skruvarvana när ni åkte iväg, utan mera levde på hoppet, och det gick ju ändå hyfsat.

Iväg å hämta hem bussen, gå en skruvarkurs på abf i vinter, å planera inför ännu mera strapatser nästa år, vettja!
ICQ/ab

Nä du har rätt.. ingen av oss kan egentligen något om motorer! det lilla jag kan är sånt som gått sönder förr och som jag lärt mig lite om.. vet väl ungefär hur det ska se ut när det är "helt" i en motor.. men inte mkt mer.
Ja living on the edge är vårt motto ICQ/ad
Ska absolut lära mig mer om bussen till nästa gång! ICQ/ab

Förövrigt står bussen nu parkerad här utanför och den är sjukt glad att vara hemma, för den startade direkt och jag kunde köra den hem från stan ikväll..den gick som fan ICQ/ab! Antagligen blev den taggad av res-sällskapet på lastbilen som bestod av tävlingsbilar;)

Post's attachments

296652_10150324508905793_552280792_8226752_1299469004_n.jpg, 33.02 kb, 600 x 450
296652_10150324508905793_552280792_8226752_1299469004_n.jpg 33.02 kb, 130 downloads since 2011-10-07