1

Hej, ny här.
Undrar om någon kan svara på vad det är för prisbild på cabbar innan -67?

Kommer ju aldrig ut några verkar det som.
Funderar på import från USA men undrar om det är lönsamt efter alla utgifter.

Vad är det för kostnader för ny cab?
Vart får jag tag på reservdelar?
Vad vill jag absolut inte ska saknas från bilen?

Tacksam för svar.

2

vwälkommen ICQ/ab
då e det bara o slänga ut en köpesannons här i köptråden då o hoppas du får napp. du får väl specificera lite mera va du e ute efter objekt eller ready to race ICQ/ab

http://www.classicvw.se/
e en bra sida o beställa delar från, fixar hem grejer från usa

http://www.thesamba.com/vw/
världstäckande köposälj samt en massa info finns här

ålands volkswagen klubb på facebook

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-10-15 05:49:37)

En lite hur långt är ett snöre fråga.


Såldes ett 56'a rullande renoveringsobjekt, i somras för 156 000Kr.

Ju äldre desto mer pengar.

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av MattsR (2016-10-15 09:18:39)

Fredde_f skrev:

Hej, ny här.
Undrar om någon kan svara på vad det är för prisbild på cabbar innan -67?

Kommer ju aldrig ut några verkar det som.
Funderar på import från USA men undrar om det är lönsamt efter alla utgifter.

Vad är det för kostnader för ny cab?
Vart får jag tag på reservdelar?
Vad vill jag absolut inte ska saknas från bilen?

Tacksam för svar.

Lönsamt.. ibland/ rätt ofta är det värt att göra saker för sin egen glädje. För din skull är det säkert "lönsamt" att investera i en cab från Usa. Vilken upplevelse!, både att importera den och ha den. Tänk allt du kommer att vara med om,se! Eller så sitter man o väntar på en annons som aldrig kommer... hoppas du hittar din dröm

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

5

Om det verkligen är en 58-67 cab du vill ha vågar jag påstå att USA är rätt land att köpa i! Det är absolut lönsamt eftersom livsglädje inte kan mätas i pengar.

I Sverige säljs så få 58-67 cabbar att det är svårt att tala om en stabil prisbild.

Min gissning är att om du skulle försöka sälja en 58-67 cab i Sverige så skulle den hamna nere på kontinenten. Ta priserna där och dra av 30 000 - 50 000 kr så har du nog en indikation på vad du kan få i Sverige utan alltför mycket besvär.

Men, det viktigast är, som MattsR skriver, att ha roligt på vägen!

6

Ok förstår att det är svårt att prissätta men är ca 100tusen mkt för en bil som denna om man bara går efter bilderna?



http://forumbilder.com/images/2016/10/15/IMG_5407.png
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/IMG_5408.png
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/IMG_5409.png
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/IMG_5410.png
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/IMG_5411.png
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/IMG_5412.png

7

Tja man ser ju inget av schassiet....
Men det e ju en gammal bil.... mycket kan ha hänt under åren...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Återigen beror det på vad du själv tycker är roligt. Den där bilen kan nog komma att sysselsätta dig ett tag.

Mitt råd är att spara tills du har drygt 20 000 dollar att lägga och importera en som är riktigt fin från början. Troligen billigare (och roligare) i iånga loppet.

Om du kan tänka dig jobba lite själv, och lägga max 100 000 kr initialt, så kan du alltid köpa en 68-70 cab i Sverige och bakdatera den med äldre huvar, skärmar och lysen. Eller köra som den är, i mitt tycke är 68-70 underskattade årsmodeller.

9

Ser ju ut att vara i liknande skick om inte bättre än den här:
https://m.mobile.de/auto-inserat/volksw … 7606.html#

Eller är det fantasipriser i Tyskland?

10

Hej funderar fortfarande på att importera,
men undrar vart på bilen hittar man alla "stämplar"?
Och hur ska dessa stämma överens,
så att man vet att det inte blir några problem vid registrering hemma?
Gärna bilder på hur det ska se ut.

11

Ingen?

12

Min kontakt i USA ska antagligen kolla på den här bilen åt mig imorgon.
Något speciellt han ska kolla?
Så det inte är något skumt med den?
Ser ju att stolarna är fel.
Tänkte mest om det finns nått att titta på så att det är en äkta cab?
Och att årsmodellen stämmer.
Tack på förhand.

http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5585.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5586.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5587.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5588.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5589.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5593.png

13

http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5594.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5595.png
http://forumbilder.com/images/2017/01/03/IMG_5596.png

14 Senaste redigerad av TobiasL (2017-01-04 03:24:28)

Ser snygg ut! Kolla chassienummer och karossnummer (Ramtunneln under baksätet, respektive i bagageutrymmet bakom reservhjulet om jag minns rätt). Jämför med nummerlistor på thesamba för att se om det är en äkta cab.

Kolla att karossen verkar vettig. Leta efter rost- och krockskador. Kolla cabställning och hur dörrar och fönster passar. Mekaniken går alltid att fixa. Lycka till!

Lycka till!

15

Räkna dollarn på ~13kr på inköpspriset för bilen här
hemma.
Se upp med fusklagade rostbilar eller bilar med fel
årsmodell på( reserv)delar monterade.
I usa är dem ju inte så 100% originalfantaster så
många bilar som är körbara är just bara körbara
bilar som inte är helt original in i märgen.

16

Som tdigare sagt, en sund kaross är ju det mycket vunnet med. Förutom ev. krockskador, kolla alla springor och att skärmarna sveper, utmed karossen och är runda och fina ute vid hjulen. Det ligger ganska mycket plåtar över varandra för att förstärka karossen. Tack vare att mattan saknas och klädseln böjd i nederkant på en dörr har din kontakt ju ypperligt tillfälle att kolla ev. angrepp. Förstärkningen under tröskeln har dels en förstärkning inne i sig (olika beroende på årsmodell...) och är platt i botten. Kolla gärna runt på de byggtrådar så ser du var vi har lagat våra karosser. Detta kan ju iofs variera beroende på vad det är för klimat men ger ändå en fingervisning... Många har tex bytt golvhalvor även om bilen i övrigt varit vettig.

Finns massor att säga, superkul att du letar cab tycker jag. Sist men inte minst, Lycka till med ditt letande:)

Mvh Mikael

17

TobiasL skrev:

Ser snygg ut! Kolla chassienummer och karossnummer (Ramtunneln under baksätet, respektive i bagageutrymmet bakom reservhjulet om jag minns rätt). Jämför med nummerlistor på thesamba för att se om det är en äkta cab.

Kolla att karossen verkar vettig. Leta efter rost- och krockskador. Kolla cabställning och hur dörrar och fönster passar. Mekaniken går alltid att fixa. Lycka till!

Lycka till!

Kan man läsa av på chassinumret om det är en orginalcab på en -63,
eller är det bara efter -65?
Är det någon orginalkulör på den?

18

Främre träbågen ser ut som det är någon som har hemslöjdat med mindre bra resultat
den saknar stoppning och innertak
medföljer det cabskydd
Saknar domkraftsfästen så finns det balkar under

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

19

Nicklas skrev:

Främre träbågen ser ut som det är någon som har hemslöjdat med mindre bra resultat
den saknar stoppning och innertak
medföljer det cabskydd
Saknar domkraftsfästen så finns det balkar under

Stod inget om cabskydd, dyrt att köpa till?
Jättebra att ni skriver att det inte står rätt till med detaljer som jag missar,
Ska be han kolla chassinummer, kolla cabben m.m
Menar du att om det saknas domkraftsfäste så är det inte hela världen?
Domkraftsfästena är fyrkantsjärnen som går ut på sidan under instegen?

20 Senaste redigerad av Nicklas (2017-01-04 10:45:35)

Fredde_f skrev:
Nicklas skrev:

Främre träbågen ser ut som det är någon som har hemslöjdat med mindre bra resultat
den saknar stoppning och innertak
medföljer det cabskydd
Saknar domkraftsfästen så finns det balkar under

Stod inget om cabskydd, dyrt att köpa till?
Jättebra att ni skriver att det inte står rätt till med detaljer som jag missar,
Ska be han kolla chassinummer, kolla cabben m.m
Menar du att om det saknas domkraftsfäste så är det inte hela världen?
Domkraftsfästena är fyrkantsjärnen som går ut på sidan under instegen?

det stämmer
och eftersom dom är svetsade i cabbalken så kanske det ska kollas extra
har sett cabar där cabbalken saknas helt
Här ser du hur det ska se ut
(min gamla bil)

Post's attachments

DSC_0426.jpg, 408.39 kb, 1280 x 720
DSC_0426.jpg 408.39 kb, 154 downloads since 2017-01-04 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

21

Tack för alla svar,
men tyvärr hann någon före min kontakt vad det verkar för idag var annonsen borta.
Men jag tar åt mig all bra information och letar vidare.

22

Hej igen,
Har hittat en ny cab som jag är intresserad utav.
Kom gärna med åsikter.
Ser att stolarna fram och nummerskyltnäsan inte överensstämmer med årsmodell -66 i annonsen.
Bakrutan ska finnas med.
Något mer?
Sedan blir jag lite orolig över vin numret, borde inte det börja med 156?
Tack på förhand.
Fredde

http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5751.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5752.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5753.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5754.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5755.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5756.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5757.png
http://forumbilder.com/images/2017/03/20/IMG_5758.png

23

Bottenplatta från en täckt 66:a, karossen 64 eller äldre.

24

Bottenplatta från en täckt 66:a, karossen 64 eller äldre.

25

Verkar vara det enda numret som finns på bilen skriver han..
Bör man dra öronen åt sig?