Förbättring av värme,behöver tips! Nu är det lite kyligt på kvällarna från jobbet och skulle behöva lite mer värme i bilen, just nu funkar bara den högra sidan där självklart inte jag sitter
men ska ta och kolla över den vänstra med, någon som har några knep för att få bättre värme i en 61a? Testa en kupéfläkt från biltema som man drar i 12v, men den kommer inte göra mycket!
Bensinvärmare 
Du har tydligen bara halv värme och då är det naturliga att fixa så att du har full värme på båda sidor så börja med att se till att du inte har någon rost i värmekammare och kanaler.
Ali G
Och att bägge wirarna är hela.
Det kan ju va att det bara är ena spjället som öppnar.
Och att bägge wirarna är hela.
Det kan ju va att det bara är ena spjället som öppnar.
Har samma problem med min 62 a ..Såg att ena wiren var södrer rostad på min ..
Någon som vet hur i helv* man byter dom då ? Måste man slakta halva inredningen ? Tips bilder ,Länkar någon 
j:son skrev:Och att bägge wirarna är hela.
Det kan ju va att det bara är ena spjället som öppnar.Har samma problem med min 62 a ..Såg att ena wiren var södrer rostad på min ..
Någon som vet hur i helv* man byter dom då ? Måste man slakta halva inredningen ? Tips bilder ,Länkar någon
För att bara fixa funktionen så KAN det gå att lösa genom att skarva på en bit wire/kabel bak, med kabelhylsa och bra krimptång.
Det är inga enorma krafter, men det beror såklart på hur rostig wiren är och var den rostat av.
Byta vajern är väl inga problem, lossa vajrarna vid spjällen, skruva loss hylsan under den vita ratten o dra upp hela härligheten o i med en ny vajer, råkar du köra i vajrarna i fel hål så att ena sidan blir för kort o andra för lång så är det bara att skifta hål. Lycka till
8 2011-09-17 15:06:51 Senaste redigerad av Torpa (2011-09-17 15:12:46)
Och om du inte vill köpa en färdig wire så går du till järnaffärn och köper 1,2mm pianotråd och drar i.
Finns även i rostfritt så behöver du aldrig mer byta dem:-D
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Byta vajern är väl inga problem, lossa vajrarna vid spjällen, skruva loss hylsan under den vita ratten o dra upp hela härligheten o i med en ny vajer, råkar du köra i vajrarna i fel hål så att ena sidan blir för kort o andra för lång så är det bara att skifta hål. Lycka till
Förlåt Kristian om jag sabbat din tråd
Tack Bengt de låter ju kalas lätt ska testa ... & i fel hål vill man ju inte halka in i 
På gamle boblemotorer er klutmetoden en gammel, kjent "forbedring" (eller nødreparasjon...) av varmeapparatet.
Når spjellet bak ikke vil lukke, tar man en klut (trasa) og låser spjellet i lukket posisjon...

Jeppe: Ingen fara!
Jo men sen skrev jag ju med att jag ska fixa vänster med, blåser inte ett dugg ur vänster, men värmen räcker fof inte till för att hålla ifall lite värme i min bil.. Höger blåser det på redigt bra i 100+
Är värmekammare och kanaler hela och du fortfarande fryser så får du köra fortare och öppna ventilationsrutan någon mm (inte nödvändigtvis i den ordningen..) 
West Coast BugMeet
www.bugmeet.se
Det har alltid varit lite dålig värme på vänster sida i den bilen, det slog mig nu att det kan ju vara nått som har fastnat i värmekanalen. Prova att ta ner slangen mellan motorn och karossen och blås bakvägen med tryckluft.
Det har alltid varit lite dålig värme på vänster sida i den bilen, det slog mig nu att det kan ju vara nått som har fastnat i värmekanalen. Prova att ta ner slangen mellan motorn och karossen och blås bakvägen med tryckluft.
Ett tips då är ju att ha dörrarna öppna. 
Vet inte hur det är på din bil men har man papprör från tröskeln upp till vindrutan så kan den vittra sönder invändigt o täppa till i röret.
Ska kolla på detta! Har en annan fråga till er som är lite el kunniga ! Om jag köper en växelriktare, på Max effekt 600w momentat upp till1200 w, tomgångs strom 0,25a och sedan dra en kupé fläkt på den? Klarar generatorn/ batteriet av detta?
En liten stund så klara nog batteriet av den belastningen, men betänk vilka höga strömmar det blir för 12 volt sidan av denna växelriktare. Ingen normal 12 voltsgenerator fixar att hålla batteriet laddat under såna premisser.
För övrigt så brukar startströmmen för elmotorer göra att växelriktarna löser ut.
Jag tycker du är lite känslig Kristian, jag kör fortfarande helt utan värme i pickuppen, ta på dig en jacka:)
Jag tycker du är lite känslig Kristian, jag kör fortfarande helt utan värme i pickuppen, ta på dig en jacka:)
Haha, nu är jag inte frusen, men sen bär det är 10- så tänker jag bara på isen 
Jonas, spjället sitter fast med, men nu kommer jag inte ihg vilket läge, men tror det "av" så ska kolla på dt 
Nu var det fixat, dör av värmen nu... haha ! Tack alla för eran tid!
Vad var det som felade din då?
Kan ju hjälpa mången framtida luftkyld vinteråkare.
Spjället på vänster sida hade fastnat då dom 2 längarna som är kopplade till wiren hade fastnat i varandra. Högra sidan brhövde slangen från värmek till karossen sättas på en aning bättre och wiren hade lossnat under färd, nu funkar det klockrent!