1

Tänkte sänka 60mm. Dämparna slut så passa på att byta dom också. Vilken sänksats är att föredra? Vill ha Max åkkomfort och kvalite. Eller köpa sänkfjädrar och dämpare separat? Vad rekommenderar ni?

2

Vill du ha max åkkomfort så ska du inte sänka över huvudtaget!

3

Du kör med för mycket grejer Jesper, du kommer gå på balkarna konstant med sänksats. Skaffa nya dämpare och fetare däck istället. ICQ/ab

4

Underbara svar, men...

om jag nu vill sänka men ha max åkkomfort givet sänkningen, vilka fjädrar och dämpare rekommenderar ni då?

Och så lite mer i enlighet med de två fantastiska svaren ovan. Blir det mycket sämre åkkonfort med 60 istället för 45 mm sänkning?

5

Koni dämpare och H&R fjädrar har jag kört med, beställs som komplett sats och är anpassade för varandra då blir sänkningen mer konfortabel än att bara ta fjädrar.

Bilen jag hade senast körde jag en komplett väghållningssats från K.A.W som jag köpte på e-bay, billigare sats men funkade kanonbra.

6

Var det satsen med konidämparna och H&R-fjädrarna du köpte på Ebay, eller köpte du dem från någon annanstans? Om så vart då?

7

Jobbigt val - besliutsångest!
H&R-sats på toppkvalite som sänker 55-60 ligger på nästan 800pund, shysst AVO-sats som antingen sänker 50 eller 70 mm ligger på knappt 500. Jag har råd med den dyraste men inte utan andra uppoffringar... Vad skulle ni gå på?

http://www.europerformance.co.uk/pages/ … category=1

Post's attachments

Bussens sänksats.jpg, 239.08 kb, 974 x 853
Bussens sänksats.jpg 239.08 kb, 164 downloads since 2016-09-27 

8

De var K.A.W satser jag köpte på e-bay. Den andre köpte jag i Sverige med mycke uppoffringar efteråt.
Jag skulle satsapå h&r satser men jag tror den andre funkar alldeles utmärkt.

9

60-70 mm innebär mer än bara hål i plånboken initialt. Det går inte att få till en bra hjulinställning med så mycket sänk och det käkar däck.

10

Här Jeppe Beppe har du en sammanfattning som är bra:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/lower … c4473.html

-----------------------------------------------

45mm kits are fine, not much you need to do, you can just fit the springs, maybe just trim a rib or so from the bumpstop at the front and it will work perfectly well. 45mm kits are excellent for those who want to maintain a reasonable amount of comfort or for those with heavier campers who want the benefits of being lower but still want to be able to get accross rough campsites. Can be used with standard shock absorbers but replacement is recommended as the ones on your van will probably be the ones it came out of the factory with!

60mm kits are probably the most popular, but when going down 60mm there are a few more things you need to take into consideration.

• You will ideally need to fit shorter piston shock absorbers, due to the spring being shorter you run the risk of bottoming out the shock absorber, not nice!

• If using the original bumpstops you will need to trim them down by approx 2 ribs, if not your shock absorbers will be constantly running on the bumpstops giving a choppy, harsh and bouncy ride.

• If using reasonably wide wheels you run the risk of clipping the wheel arches on full lock, trimming back the return lip or rolling the arches may help. It's difficult to say what will and what won't catch as everyone has different wheel widths, tyres, spacer combinations, a case of suck it and see im affraid.

70mm kits, to me are too low, you run out of camber adjustment at the front end, when lowering a van you have to reset the camber and tracking as when the suspension get lower the front camber gets more negative and the tracking changes. Up to 60mm you can just about manage to reset the camber to such a point to where it will go back to factory setting but the adjusters are pretty much on the limits, any lower and the adjusters will be at full adjustment, you end up with negative camber, your steering will be heavy with less self centering and you will scrub your tyres off on the inside.

80mm kits, daft, okay, yeah, how cool are you, all the downsides of 70mm plus you probably don't have a bumpstop in there now so you run the risk of the top arm hitting the seat box! You probably have to run smaller tyres so they don't constantly rub on the inside of the arch and because of this your speedo is on the piss because you have smaller tyres. Also at the rear there is next to no movement in the spring before it hits the bumpstop. Waste of money (In my opinion)

-----------------------------------------------

Du kan om du vill hålla dig på en mer lagom nivå skaffa Carat-fjädrar, de var 30-40 mm lägre än standard och är hyfsat styva.

Sen är som vanligt thesamba en bibel i alla sammanhang, men de är också mer för att lyfta än att sänka. Finns säkert 20 trådar om sänkning. Den här är dock rätt bra:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0

11

Jag har köpt flera dämpare från Justkampers.com och har varit toknöjd med alla. Deras Heavy Duty-version är något för dig helt klart! Vare sig den kommer från Alko eller Sachs (har fått båda) så är det bra dämpare.

12

Svenne, hur mycket tror du man kan sänka utan däckkäk mm?

13

Jesper B skrev:

Svenne, hur mycket tror du man kan sänka utan däckkäk mm?

45 mm. 60 sliter mer.

14

ok lyfter tråden lite ICQ/ad  Kollat på Ebay efter 60mm sänksats och hittar bara fjädrar....skulle behöva byta dämpare samtidigt och om man nu behöver kortare dämpare vad och till vilken bil kan det funka från?.....
är det nån som har bilder på 45mm sänkning och på 60mm.....det kanske trots allt duger med 45......

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

15

Fredde, det blir kul att ställa våra dh bredvid varandra i sommar om du sänker!

16

jo ja har tänkt sänka....måste ändå byta stötdämpare fram, blir sjösjuk nu. Gungar till och med när det blåser. ser ut som en syncro nu. Försöker hitta en 60mm sänksats.
Såg att det fanns en höjningssats som höjer 40mm....nått för dig ICQ/ad

17

Länk?

18

Fick hem en TA-technics 45mm sats med dämpare och fjädrar idag. 206 Euro med frakt från Ebay. Kanske blir montering i helgen och då kan det bli någon bild på resultatet.

Aktuellt bilinnehav.... Typ1: Zwitter 52:a , 56:a, Cab 56:a, 62:a, 66:a. Typ2: Dubbelhytt 67:a, Dubbelhytt 72:a, Dubbelhytt 85:a, Caravelle Coach 88:a, Enkelhytt 89:a. Typ3: Variant 69:a. Golf: Mk1 GL 82:a, Mk2 GTI 84:a. Jetta: Mk1 CL 83:a. Passat: 1,8T variant 04:a automat.

19

blir spännande att se hur det blir.....väntar med att beställa innan jag sett hur 45/45 blir...

20

Monterade satsen igår och är fundersam på hur det blev. Utan att ha kört något så sänkte den 30mm fram och knappt 20mm bak. Ska köra någon dag och se hur det sätter sig. Gillar inte framåtstuket men vi får se. Sedan är frågan hur man lägger upp bilder här, lyckades inte nu iaf. Provar igen när jag kört lite.

Aktuellt bilinnehav.... Typ1: Zwitter 52:a , 56:a, Cab 56:a, 62:a, 66:a. Typ2: Dubbelhytt 67:a, Dubbelhytt 72:a, Dubbelhytt 85:a, Caravelle Coach 88:a, Enkelhytt 89:a. Typ3: Variant 69:a. Golf: Mk1 GL 82:a, Mk2 GTI 84:a. Jetta: Mk1 CL 83:a. Passat: 1,8T variant 04:a automat.

21

väntar med spänning på bilder......med tanke på att min ser ut som en syncro så verkar 30/20mm lite magert ICQ/ad men den kanske "sätter" sig lite.

22

har du tagit nå bilder än nie020?