Detta har stått på önskelistan länge, var nog 3år sedan jag såg (och missade) en till salu. Har snöat in lite på att renovera fördelare och att ha en riktig testare kändes som nästa steg. Slog därför till på denna direkt, även om funktionen är okänd. Är väl en svensk motsvarighet till "Sun" maskinerna, AGB Elmo elektrocheck. Hittar nada om denna. Om någon känner igen, har en, har arbetat med en, harvnanual eller har annan info, hör gärna av er. Planen är väl en visuell översyn/ genomgång och uppfräschning. Sedan kanske jag provar den (har studerat liknande maskiners manualer och handhavandet verkar simpelt). Om någon känner till någon som arbetar med dessa/ kalibrerar dem så hör också gärna av er.
Det var intressant
Mycket..
late,
in love,
and a little drunk..
5 2016-09-24 10:46:37 Senaste redigerad av Frederik (2016-09-24 10:50:12)
En lättare visuell kontroll och allt verkar i ok skick, inga torra kablar och ser skött ut (stått på yrkesskola enl uppgift). Är trefas och fått sig en ny "rund" kontakt och hur "livsfarliga" de än må vara så får jag nog bakåtkonvertera den igen till en gammal oval handske för det är det enda uttag jag har tillgång till. Det som kan visa sig vara ett problem är att chassiet fått sig en buckla på ena kortsidan och där innanför sitter ett av två vakuumrör/ elektronrör. Det ser helt ut, men är det trasigt vetitusan hur/ om man kan få tag på nytt. Över pölen så renoveras och finns delar till Sun-maskinerna, men antar att det kan vara svårare att hitta delar till en svensk apparat/färre entusiaster.
Det stod en liknande på Duveholmsskolan när jag gick på fordon där -90-91, kan ju va den om du köpt den lokalt och att ha en gammal handske där och då var nog inte att tänka på, jag körde en 1200 fördelare i den och läraren tyckte att det var kul att någon använde den, den var ju gammal redan då
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
En Elektrocheck har jag och torde också han någon form av instruktioner för den.
Jag har ett tusental elektronrör av olika typ och fabrikat.
Berätta vad de har för beteckningar så letar jag i lådorna om Du vill
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
9 2017-11-19 13:06:40 Senaste redigerad av Frederik (2017-11-19 13:10:03)
Kjell, hittar du instruktionerna vore jag intresserad av en kopia!
Tack Piraten, Elektronrören heter 5y3 resp 0C3, jag fann 2st nya (nos) som ärinhandlade men inte monterade.
Gammal handske åkte på och testade starta upp maskinen. Motorn fungerar som den skall fast remmen i drivningen är torr och frasig, så borde nog bytas innan haveri, vakuumpumpen/mätaren fungerar likaså, varvräknaren är lite seg, "blixtljuset" fungerar dock inte. Vet dock inte om det är pga att det är trasigt eller pga elektronrören (testade innan jag köpt nya). Tänkte göra en mer noggrann genomgång av eldelen och allmän uppfräschning innan jag monterade dem och testade igen. En kille i USA tillverkar/säljer konverteringssatser som ersätter vakuumrören och blixtljuset med LED, så fungerar det inte får det kanske bli att testa en sådan sats.
Bra!
5Y3 och OC3 är amerikanska beteckningar, det finns även europeiska motsvarigheter, bara så Du vet om fler behövs.
Häftig maskin! Dagens bilmekar kan inte ens stava till detta:)
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969