26 Senaste redigerad av m02cjoho (2018-08-09 19:56:03)

Ja det kanske är dags att testa en sån spännande fördelare.
Surfade runt lite men hittar bara paruzzi som återförsäljare?
Fördelaren får dock vänta en smula då motorn är ur bilen till fördel för en uppgraderad växellåda och lite annan översyn.

27 Senaste redigerad av m02cjoho (2018-08-14 11:19:40)

Växellådsförbättringar med "Ny" -73 låda innehållande förstärkt Diff med 4st 10-kuggars drev och förstärkt gavel.
Passade också på att byta dom koniska rullande lagren, modifiera dom solida chassi infästningarna samt byta drivaxlar-CV.

Post's attachments

20180807_161240.jpg, 88.2 kb, 1280 x 720
20180807_161240.jpg 88.2 kb, 200 downloads since 2018-08-14 

20180807_193327.jpg, 100.56 kb, 1280 x 720
20180807_193327.jpg 100.56 kb, 172 downloads since 2018-08-14 

20180807_193412.jpg, 94.28 kb, 1280 x 720
20180807_193412.jpg 94.28 kb, 175 downloads since 2018-08-14 

20180813_192131.jpg, 115.63 kb, 1280 x 720
20180813_192131.jpg 115.63 kb, 292 downloads since 2018-08-14 

28

m02cjoho skrev:

Ja det kanske är dags att testa en sån spännande fördelare.
Surfade runt lite men hittar bara paruzzi som återförsäljare?
Fördelaren får dock vänta en smula då motorn är ur bilen till fördel för en uppgraderad växellåda och lite annan översyn.

Jag köpte min fördelare här.
Var hem till honom och köpte den men de skickar säkert.
http://www.123ignition.se/buy.php?lang=

Bubbla -62

29

Ok, då får jag kolla där också om det blir aktuellt med ett inköp.

30

Pular som bäst med bestyckning av IDA 48orna.

Vill testa att gå ner i storlek på lågfartsmunstyckeshållarna och letar efter en leverantör av dylika.

Misab har slopat möjligheten att ringa dit istället enbart mail som inte verkar vara deras högsta prioritet.

Någon som kan tipsa om en alternativ leverantör att vända sig till (eller en bakväg till Misab som jag helst gynnar)?

31

m02cjoho skrev:

Pular som bäst med bestyckning av IDA 48orna.

Vill testa att gå ner i storlek på lågfartsmunstyckeshållarna och letar efter en leverantör av dylika.

Misab har slopat möjligheten att ringa dit istället enbart mail som inte verkar vara deras högsta prioritet.

Någon som kan tipsa om en alternativ leverantör att vända sig till (eller en bakväg till Misab som jag helst gynnar)?

Varför gynna ett företag som inte vill bli uppringda och inte svarar på E-mail?

32

Misab har alltid levererat och har vad jag vet bäst kunskap och sortiment vad gäller förgasare.
Problemet just nu var att nå dom
Därför min fråga om alternativa leverantörer

33

m02cjoho skrev:

Pular som bäst med bestyckning av IDA 48orna.

Vill testa att gå ner i storlek på lågfartsmunstyckeshållarna och letar efter en leverantör av dylika.

Misab har slopat möjligheten att ringa dit istället enbart mail som inte verkar vara deras högsta prioritet.

Någon som kan tipsa om en alternativ leverantör att vända sig till (eller en bakväg till Misab som jag helst gynnar)?

Vad är problemet som du ska avhjälpa?
Hur mycket är blandningsskruvarna öppna?
Ingen mening med att experimentera om de inte måste skruvas in mycket för att det ska fungera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

Vill testa att gå ner från nuvarande 120 till 110 för att se om det går att få en något rikare blandning i progressionsfasen.

35

Blandskruvarna ca 1 1/8 varv ute och 13 - 13,5:1 i blandning

36

Mina webrar har två progressionshål

37

m02cjoho skrev:

Misab har alltid levererat och har vad jag vet bäst kunskap och sortiment vad gäller förgasare.
Problemet just nu var att nå dom
Därför min fråga om alternativa leverantörer

Det med misab  dom håller på att flytta från ringön i gbg
När jag var nere för några veckor sen var det stängt på grund av Covid19
Har hört talas på rycktes vägen  en är jävigt dålig av gubbarna
KG volvo trimning har en del munstycke kolla med dom
Det där med IDA o lågfarts munstycken  Kolla vilken storlek du har på dina  hållare till lågfarten 
Där finns det ett gäng olika från 0.40 till 2.0  Skulle tro du har 130 i dag om man går ner i dom så kan det ända saker
Har för mig jag har 110 o 120
Du får slå en signal 0738 457227
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

38

Tipsar om Ebay-användaren Alfa1750. Han har det mesta till Weber o andra förgasare och du kan köpa "kit" med munstycken i storlekar som du själv väljer. Snabb leverans från Italien.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

39

Perfekt tack för tipsen

40 Senaste redigerad av Svwerker (2021-05-06 17:38:14)

Jag har jobbat lite med lågfartshållarna men det var för 15 år sedan eller så. Hade problem i övergången och då fanns det inte så mycket att tillgå enkelt så jag lödde och borrade nya hål för att testa. Gick ner till 110 (om jag minns rätt) och det blev en väldig skillnad på min motor, 1776, W110, 40x35,5 toppar. Jag har också 2 hål i mina IDA.
Nu har jag köpt flera storlekar på hållarna så det finns att välja på när den dagen kommer.

Arboga är ju inte skitlångt från Finspång så vill du ta en roadtrip så får du låna hållare för test.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

41

Låter helt klart som att det är värt ett test att minska från 120.
Jag väntar på ett set 110 hållare som PPRMicke erbjudit sig att skicka.
Återkommer med resultat.
Blev oxå än mer sugen att testa 123 fördelaren med vacuum styrning.
Finspång...där har man varit å raggat på 80-talet  ICQ/ag

42 Senaste redigerad av m02cjoho (2021-06-08 18:09:16)

Här kommer lite återmatning från testerna så här långt.
Skillnad som natt och dag mellan superflo och MS 230.
Dock svårt att få ventilkåporna att täta trots att jag spänt byglarna, antar att man får spänna ännu mera (är väl vevhustrycket som bråkar).
Jag har oxå ett par silicon packningar som kanske fungerar bättre?
Motorn drar bra med F7-160-175, F10-110-65, NV 200, 0,18-0,19 bar.
Dock lite ryck kring 1800 och 3000 rpm men inget utöver det "normala".
Blandning tomgång 12,5 lågfart 12,5 högfart 12,5 - 14,0.
Tändning ca 8-28 grader.
Testat 165 huvudmunstycke men då kändes den lite trög.
Oljetemp max 95 grader.
Tänkte dubbelkolla flotörnivån med GB dynamiska.
Intressant att dom förespråkar flottörnivå på 4,5 mm och bränsletryck mellan 4-5 PSI! borde flöda över duktigt?

43

m02cjoho skrev:

Här kommer lite återmatning från testerna så här långt.
Skillnad som natt och dag mellan superflo och MS 230.
Dock svårt att få ventilkåporna att täta trots att jag spänt byglarna, antar att man får spänna ännu mera (är väl vevhustrycket som bråkar).
Jag har oxå ett par silicon packningar som kanske fungerar bättre?
Motorn drar bra med F7-160-175, F10-110-65, NV 200, 0,18-0,19 bar.
Dock lite ryck kring 1800 och 3000 rpm men inget utöver det "normala".
Blandning tomgång 12,5 lågfart 12,5 högfart 12,5 - 14,0.
Tändning ca 8-28 grader.
Testat 165 huvudmunstycke men då kändes den lite trög.
Oljetemp max 95 grader.
Tänkte dubbelkolla flotörnivån med GB dynamiska.
Intressant att dom förespråkar flottörnivå på 4,5 mm och bränsletryck mellan 4-5 PSI! borde flöda över duktigt?

Givet "vanliga" kåpor har jag råkat ut för krokiga eftermarknadskåpor, så numer åker alltid orginal på.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

44

Har nu testat att använda 1,2,3 fördelare med vacuum och blåtand.
Använder taylor spiro pro 8mm silicone tändkablar med 350 Ohms spirallindad rostfri stål kärna tillsammans med Bosch Blå tändspole 12v, 3,4 Ohm och NGK DP7EA med 0,8 gap.
Har bara testat ett par vändor Utan inkopplad vacuum (vacuumporten igentäppt).
Micklat lite med centrifugal tändkurvan som vad jag kan se har max 10 st poster.
Så här långt känns motorn seg nästan som om den misständer och genererar sämre jämfört med 009an.
Antar att jag missat något?

45

Vacum är till för att spara bränsle om man centifugal förtändning.
Jag skulle prova att snabba upp kurvan, dvs mer förtändning vid lägre varv.

Monterade en MSD på en Ford V8 sidventilare, och den hade medium fjädrar.
Körde med det ett halvår, sen tänkte jag att verför inte prova de som gav brantaste kurvan.
Och det kändes som jag fått 10 häst till.

Men man får hålla koll (lyssna)  efter spikning.

"ljushuvud"

46

m02cjoho skrev:

Har nu testat att använda 1,2,3 fördelare med vacuum och blåtand.
Använder taylor spiro pro 8mm silicone tändkablar med 350 Ohms spirallindad rostfri stål kärna tillsammans med Bosch Blå tändspole 12v, 3,4 Ohm och NGK DP7EA med 0,8 gap.
Har bara testat ett par vändor Utan inkopplad vacuum (vacuumporten igentäppt).
Micklat lite med centrifugal tändkurvan som vad jag kan se har max 10 st poster.
Så här långt känns motorn seg nästan som om den misständer och genererar sämre jämfört med 009an.
Antar att jag missat något?

Ibland får man gå upp i munstycke  när man har bra kraft i tändsystemet för det blir bättre förbränning
För ett gäng år sen stod vi på rullana o körde Bytte från brytare till MSD från 140 till 160

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

47

Testa ett annat E-rör också. F2 eller F11 är populära i folkor men även F9.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

48 Senaste redigerad av m02cjoho (2021-07-20 12:54:35)

Sedan senast:
Testat fram och tillbaka med LF-hållare 110/ 120, med munstycken 65/70.
Testade Dynamisk flottörnivå vilken var 5,0mm på ena men helt fel på andra la bägge på ca 5,0 mm.
Har anslutit bränslet fram till förgasarna och dessutom en utjämningsslang mellan domsamma.
Nu finns det hopp om livet!
Maskin drar bra med endast minimala störningar vid övergångar och är riktigt trevlig att köra både i stan och på kurvig/ rak väg.
Uppsättning just nu:
Halsring, 40mm
Emulsionsrör, F7, H160, L175
Lågfart, 120, 65, F10
Nålventil, 200
2st. Progressionshål
Tryck, 0,18
Tomgångsskruvar, 1 1/4 varv ut
Tändning, 009 7-grader FÖD

49

ICQ/bf

Post's attachments

2332 cc 1 small.jpg, 415.84 kb, 1814 x 858
2332 cc 1 small.jpg 415.84 kb, 134 downloads since 2021-07-20 

2332 cc 2 small.jpg, 444.63 kb, 1814 x 858
2332 cc 2 small.jpg 444.63 kb, 137 downloads since 2021-07-20 

50

Kul med en maskin som drar bra! Jag har problem med ryck och dålig övergång också på mina 51.5 IDA.. Det där med utjämningsslang mellan förgasarna lät intressant. Vad är syftet med det?  ICQ/bw

Bubbla -  61
Porsche- 66