Jag har alltid kört helsyntet i min gipsy från -90
funderar på jag ska köra mineral istället för när den stått still ett tag så låter lyftarna i motorn
vad säjer ni experter
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » motorolja
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag har alltid kört helsyntet i min gipsy från -90
funderar på jag ska köra mineral istället för när den stått still ett tag så låter lyftarna i motorn
vad säjer ni experter
Jag har samma problem knackade fint på vänster sida när jag startade upp efter 1 månads stillastående.
Efter lite tomgångskörning så tystnade det, min buss kommer bara rulla höst vår sommar vad e bästa att ha i den? ( stora bensinaren )
//Fredrik
Det här är mina favorit trådar vad det gäller oljor.
https://www.sporthoj.com/forum/showthre … LJOR!-DEL1
https://www.sporthoj.com/forum/showthre … LJOR!-DEL2
vad det gäller din fråga, med samma värden på olja förutom Mineral eller syntet, så säger jag att det har ingen betydelse.
Är du säker på att det är lyftarn, och inte kolvslammer?
Dålig lyftare är just en dålig lyftare och det kan inte hjälpas med olja.
Olja av bra kvalitet med regelbundna byten är viktigt och inte för tunn, 5-30 helsyntet oljor är för nyare bilar och inte ens dom gillar det i längden.
Kör 10-40 halvsyntet i allt jag äger med boxermotor och det har alltid fungerat väl, slitna 1600 motorer kan man pytsa i 20-50 men inte om det är för kallt.
VW rekommenderar för en WBX: 10W-30 eller 10W-40 i temperaturintervallet -20 -> +15 och 20W-40 eller 20W-50 i intervallet -10 -> +30
För den som kör vår-sommar-höst är 20W-50 med tillräcklig mängd zink det enda rätta.
Jag kör delsyntet 10-40 nu om jag inte minns fel borde jag gå över till 20-50? Har bussen i varmgarage hela tiden.
//Fredrik
Jag har fått tips på Castrol GTX High Mileage 15W-40 av Tomas
skickade efter den i måndags från oljemagasinet
Klassad med VW 501.01, VW 505.00 och kompatibel med VW 500.00
det ska nog bli mitt val i framtiden
/Magnus
Jag kör Texaco 20w50 mineral som jag köper via jobbet. Vill ha tjock olja, då det är en luftkyld högtakscamper, så boxern får jobba, i värme. När jag bytte till denna från att tidigare kört 10w30 så gick oljeförbrukningen ned markant!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » motorolja
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.