Cool Batik...
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1978 Latebay Camper - Golvvärmen funkar!!
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Cool Batik...
Tackar
Jag och tjejen har länge velat leka med lacken och göra något speciellt och vi snackade så länge om spetsmönster att det fick bli så!
Vi tejpade upp spetsgardin från rusta och såg till att den smet åt karossen hyggligt och sedan la jag två sprayburkar L54D Marinablå (originalkulör till vw ca 1973) där de överta tre vändorna fick vara tydliga och sedan dimmade jag ner lacken till rätt höjd.
Var rädd att det skulle bli randigt och dåligt med spetsmönster men herrejävlar vad bra det blev får jag säga!
Ett bekymmer har dock dykt upp. Vi ska iväg på torsdag på en fyradagars tur men idag när vi skulle handla startade den inte. Aldrig någonsin hänt?
Den bara hostade till på en eller två cylindrar men dog direkt.
Tillbaka från affären var jag tvungen att prova igen. Vägrade igen.. Men sedan gick den igång på alla cylindrar vilket gav mig hopp - och sedan dog den på tomgång (vilket den ofta gör i blrjan då kallstartsventilen inte är inkopplad)
Har nött i två timmar nu med olika tankar osv men får knappt en hostning från bussen - kontrollerar sedan tändning och spolen skickar sporadiskt? Hmm.. Kommer sedan fram till att brytarna har tappat sitt mellanrum så då får vi ju ingen gnista. Ställde på 0.55mm och bad tjejen vrida nyckeln och förväntansfullt hör jag istället en sekund normalt tuggande av startmotorn och sedan ett konstigt klonkljud. Tjejen vred av direkt.
Efter det går motorn inte ens att vrida runt på startmotorn - man hör hur ström skickas dit men något har blivit stumt. Återstår att imorgon kontrollera hur jävligt det är och i vilken ände det hänt något.
Lite less och förbannad på bussjäveln nu om man ska vara helt ärlig.
Så här är det..man bollas mellan hopp och förtvivlan..ge inte upp,ta nya tag!
Det är en del otur för er verkar det som. Kan det vara startmotorn som hakat sig? Det vore ju det "bästa" tänker jag.. Om du lägger lite fett på axeln i fördelaren som brytaren löper mot så slits kanske inte bakelitbiten ner lika snabbt. Ge inte upp som sagt!
Puuuust, hon lever igen! Vi studsar lite (mycket) mellan hopp och förtvivlan här men nu startar Freja igen och med nyställda brytarspetsarna går hon bättre än någonsin, med vissa förbättringspunkter.
Det lät dock horribelt om startmotorn efter återmontering och jag trodde fanimej att en kolv gått och låg och mosades av vevstaken. DEN typ av förtvivlan. Vi slutade provstart och deppade ihop lite medan jag innan vi släckte ner hoppade in i hytten och vred runt nyckeln igen och den bara skuttade igång med len och fin gång helt plötsligt?
En kvällsmacka senare (okej då! Två huttar, en näve chips och en bit marabou, ok en halv maraboukaka då!) Kilade vi ut och byggde ihop lite diverse på motorn och förberedde för en provtur och nu finns det hopp igen. Jag har en teori om att startmotirn inte hittat rätt i startmotorbussningen och därför slås ur läge eller liknande och att något mer behövs åtgärdas inuti startmotorn så ner igen och kolla över innan återmontering, men nu startar den iaf och går bättre än senast! Och jag fick mig en hutt, ok två då!
Skönt att hon är på bättringsvägen.
Även en buss kan ju åka på en förkylning då och då.
Det är därför vi tycker om dem, en buss är lite som en människa.
-Kräver massor av arbete och uppmärksamhet, men ger mycket glädje tillbaka.
Bara att jobba på
Startmotorn lagras i bussningen hela tiden,
Så frågan är nog har du nått kvar av bussningen?
jag har varit med på andra motorer att de stannat på ungefär samma ställe.
Och sedan har starten slitit ut kuggen på svänghjulet precis där, med startproblem som följd.
Då har jag värmt loss ringen och vänt på den.
Är inte bekant om man kan göra det på VW.
Startmotorn lagras i bussningen hela tiden,
Så frågan är nog har du nått kvar av bussningen?jag har varit med på andra motorer att de stannat på ungefär samma ställe.
Och sedan har starten slitit ut kuggen på svänghjulet precis där, med startproblem som följd.Då har jag värmt loss ringen och vänt på den.
Är inte bekant om man kan göra det på VW.
Får säga att det är en brant inlärningskurva i busslivet när man varit inställd på att köpa en manuell förgasarbuss och hamnar med en L-jetinsprutad automatlådebuss!
- Tydligen är automatarnas startmotor självlagrad så det vållade inga bekymmer.
- Tydligen är skruvar utbytta på många ställen och den beryktade Dformade övre bulten är i mitt fall en lång vanlig skruv.
- Tydligen går startmotorn att justera någon liten mm pga skruvhålen och där måste den senast legar för nära kuggkransen och aldrig fått bra ingrepp.
Inlärningskurva som sagt. Detta var första självrenoverade startmotirn som bråkat med mig men jag verkar ha vunnit för efter att ha demonterat den helt igen och gått igenom från scratch, igen, och fettat in nytt och återmonterat liiite längre ut från kuggkransen löper den nu fint. Startar snällare och med brytaravståndet fixat går den nu bättre.
Det är en del otur för er verkar det som. Kan det vara startmotorn som hakat sig? Det vore ju det "bästa" tänker jag.. Om du lägger lite fett på axeln i fördelaren som brytaren löper mot så slits kanske inte bakelitbiten ner lika snabbt. Ge inte upp som sagt!
Japp, verkade hakat upp sig lite eller så kan solenoiden hoppat ur sin hake lite? Åtgärdat nu iaf och jag ska definitivt stryka lite fett på fördelaraxeln gör så här fort har jag då aldrig nött ner brytaravståndet.
Skönt att hon är på bättringsvägen.
Även en buss kan ju åka på en förkylning då och då.
Det är därför vi tycker om dem, en buss är lite som en människa.
-Kräver massor av arbete och uppmärksamhet, men ger mycket glädje tillbaka.Bara att jobba på
Ja nog behöver de kärlek alltid! Mellan folkabuss och italienska fordon har man fritiden täckt!
Jo men du gör ju ett bra jobb. Man får jobba ut alla dom här sakerna när man kör igång en bil.. räkna med att det säkert kommer fler småfel. Men...när första sommaren av injustering är avklarad så kommer du delt ha bättre kännedom om din bil och definitivt ha bätte koll på bayens uppbyggnad. Sen är det bara att justera bort dom andra tillkortakommanden du märker i vinter så kommer du ju ha en sjukt driftsäker buss nästa år!!
Brytarlöst är inte så dumt, en mindre mekansikt eventuell felkälla.. fränt med mönsterlacken!!
Då fick jag lära mig nått idag ocks" automatarnas startmotor självlagrad" :-)
Freja har nu gått 439650km i sitt liv. Tyvärr blev det dock för första gången på 15år av gammelbilsägande bogsering för mig i förrgår. Startmotorn har nu gett upp med ett lättolkat KaKlonk! Sambon fick dra hem mig de sista två km och sedan knuffades bussen in i lilla garaget här hemma. Ska startmotorer inte hålla mer än 43900mil? Man kanske skulle ge sig på att kontakta Vw kundtjänst och fråga om det ska behöva vara så här?
Nåväl, det är bara att plocka ner startmotorn och lämna in på proffsrenovering så får vi se vad de säger. Det borde gå att få ihop lite höstturer ändå.
Andra nyheter är väl att vasken som tog nästan 2mån att få levererad och sedan förpassades till skamvrån idag monterades
Jag slet ur bänkskivan och måttade in vad som skulle sågas och vips var nu vasken på plats det känns skoj. Återstår givetvis att dra vvs samt på sikt köpa en kran men just nu SER det ju färdigt ut!
Ja just ja! Fick ju ordning på torkarna eftef att ha bytt torkarmotorn, fick liv i spolarmotorn, bytte en lampa, spände handbromsen mängder och med bränslefiltret bytt direkt efter förra besiktningen så gled vi rätt igenom ombesiktningen med massa glads miner! nu kan vi släppa det i två år.
Fint å praktiskt med de där glaslocken på.
Du kanske redan har någon firma på G, tips annars är dessa http://blixtservice.se/ har haft både start och generator där, Blixtsnabb service
Jag har sneglat åt blixtservice faktiskt men tror jag väljer någon firma i Uppsala eftersom att blixtservice ligger söder om stan och jag bor norr om. Blir enklare att undvika bilköer och köra norrut - men tack, då har jag en backupfirma.
Precis. Det har jag redan gjort och sedan höll den ett par veckor till innan den tvärdog.
Allt löpte mjukt å fint efter rengöring och smörj. Kolen bytte jag inte för där fanns mycket kvar.
Något annat är galet med den, drevet är tex lite nött så en firma får renovera den. Ny kostar 3000kr.....
Jag har några andra goda nyheter istället. Värmegolvet som jag inte hann koppla in helt har jag fått svar på hur inlopplingen ska se och framöver kommer vi att kunna dra färdigt elen till det. Tydligen innefattar det färdiga 48v kittet att man ska skära sönder stickkontakter och göra om elen lite i det "färdiga" kittet man köper. Sådant tycker jag är lite väl B när man saluför saker som kitt men men... nu vet jag åtminstone hur det ska sitta ihop så mer info följer - och rapport på vad fossingarna och tåsisarna tycker om golvvärmen nu i höst.
Domen trillade just in angående startmotorn. Drevet måste bytas vilket jag visste, men kostar 6-700kr nytt, lagret i drevänden är horribelt dåligt vilket inte heller var någon överaskning men kostar många timmars arbete att byta dock inte dyrt material. totalt ca 1700kr med arbete och moms. Tjohoo
Det blir alternativ nr2 istället, köper en ny startmotor för några hundralappar till så att det kan bli något mer åka av i höst. Vi måste ju tex iväg till Norrtäljemarknaden 30/9 såklart!
Fåt nya startmotorn nästa vecka och kan börja fixa ihop det igen. Jäkla tur att vi inte sänkt bussen så att man med nöd och näppe kan kravla sig in under och montera startmotorn med underredsmassa som rasar ner i ögonen.
I veckan handlades även lite VVSgrejer in så att vi kommer att kunna koppla in vår nya fina vask. Måttade även värmekammarnas utlopps diameter och hur lång slang jag behöver för att bygga ihop värmesystemet igen som nu bara består av öppna rör. Dags att smörja upp de gamla delarna och få igång allt igen för värmekammrarna är i fint skick. skönt med lite kissljummen luft i kupén om det går att få istället för iskallt som det är nu.
Jag har även lyckats med konststycket att skicka in en metallflisa i ögat här i veckan, trots skyddsglasögon, och fått sitta hos ögonarkeologen som efter utgrävningar fått bort metall och rost. Känns bra att slippa sådant i ögat men det får liggas lågt på svets&slipsidan i en vecka och mest bara småmeckas lite här och där.
Lagret närmast drevet? Det i växellådan då?
Det är ju lika kasst med en ny startmotor. Drevet kommer att ätas upp på nolltid.
Edit, eller är det en automatlåda i den?
Yes, nu klickade det till innanför pannbenet, kände du det?
Jag har tomatlåda till moroten så startmotorn är lagrad i drevänden till skillnad mot manuella lådor.
Faktum är att lagret var så slut nu mot ljuset i tunneln att det glappade ca 3mm i sidled. Blir ett lyft med sprojlans nytt!
I veckan hämtades och monterades den nya startmotorn. Skönt med lite mer förtroende för startegenskaperna!
När jagunder bussen och grävde passade jag även på att väcka liv i värmereglagen och smorde upp flärparnas mekanism. Därefter monterades vajrarna med lite löses-på-plats, pelarborr och skruv/muttersortiment.
Med nya slangar på plats hoppas jag på lite fisljummen luft till kupén.
Det enda jag är brydd över just nu som jag hoppas att ni kan hjälpa till med är frågan om varför min motor äter generatorremmar?
Inget glapp känns i generatorns remskiva och inget i vevaxelns heller men en rem blir så slack och uttöjd på ca 100mil att det måste bytas då det inte går att spänna generatorn mer.
Vanligt fel?
Är det rost på remskivorna? Eller sviter efter rost, typ skador på ytorna så äts remmen upp i rask takt!
Ok, tack för tips. Gamla rostporer kan det absolut finnas så jag börjar väl med att putsa av ytorna ordentligt och testa med ny rem sedan.
Här har det ju hänt ytterst lite må jag säga!
Snart blir det dock annat för bussen har hittat hem till meckgaraget och idag beställde jag lite plåt till hörnen bak inför byte av batterihyllor samt rostlagning under bakljusen.
Fortsättning följer!
Wow! Det mesta av vintern har passerat och här har inte hänt nånting - oops?!
Någon som känner igen sig?
All fokus har legat på flytt samt frenetiskt byggande på min räserbilreplika då den är så brutalrostig att vissa områden varit tvugna att fixas för att inte pricka väggen..
Men nu då. Dags att ta itu med följande:
- byta batterikabel till startmotorn
- eventuellt relä till startmotorn
- montera brytarlöst
- slipa ren remskivor.
- fetta om drivaxlarna
- dra vvs
- dra boendeelen samt fast montering av handsken för el.
- montera skiljerelä
- montera hjälpdämpare för höj/sänk av popup
- bygga om garderoben
- den roligaste posten av alla: köpa svinaktigt dyrt kylskåp!
Det finns att göra för säsongen. Det kan tom vara så att batteribaljorna är så dåliga att det krävs byte för att kunna ha batterierna där.
Fint med camper! Har själv en 77:a 2,0 insp. Tyvärr motorras i somras. Någon hydraulisk ventillyftare som gav upp troligtvis.
Jag smörjde upp vikterna i fördelaren vid tillfälle. De gjorde stor skillnad. Kolla så de inte fastnat!
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1978 Latebay Camper - Golvvärmen funkar!!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.