176

speedwagen skrev:

De fan e maj bra jobbat om du tar dig till bussfest.
Man blir avis..... ICQ/ab

Haha jag kan tom läsa det på redig skånska  ICQ/ag
Tack som fan. Ja det kan och bör gå. Oväntade saker händer alltid så det är bara att mala på och vänta på att mr. Murphy dyker upp med stort eller litet fel.
Hoppas på att besiktningen åtminstone ger mig en månads remiss så att jag får köra ett tag.  ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

177

Bussig67a skrev:

Du har förstås redan justerat ut alla backarna med "kugghjulsskruvarna" ?

Hallå "granne"! Går det framåt med din split?
Det var luft i huvudbromscylindern som var tvunget att sugas ut med bromsluftare och då satt bromsarna som de skulle.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

178

Ja luft passar bättre i däcken.
Har svetsat lite idag. Men omgivningen kräver att man grillar, dricker öl och annat som inte för utvecklingen framåt. Tack och lov att man kan glädjas åt andras framsteg, det är ju tydligt att du snart är ute på vägarna. Kör hårt, vi ses!
/Fredrik

179

Ojojoj! En nattlig fyramilsflytt av bussen från uppsalagaraget till hemmet senare så står den här. Besiktningen var bokad till 13.30 idag och leendet på besiktningskarlen sa allt ICQ/ab

Bussen fick några småanmärkningar men bara att fixa och besiktiga om den i augusti. Så nu laddar vi för att byta popuptyget ikväll samt bygga matbordet.

Det här känns skoj! ICQ/ab den var hur lugn och fin som helst att köra och går väldigt tyst och fint. Det enda kruxet är att den är väääldans svag. Enligt besiktningen har den väldigt låg co-halt så den bör få mer soppa för att hitta lite fler shetlandsponnysar.

Post's attachments

image.jpg, 205.76 kb, 960 x 717
image.jpg 205.76 kb, 229 downloads since 2017-07-12 

image.jpg, 189.13 kb, 960 x 717
image.jpg 189.13 kb, 232 downloads since 2017-07-12 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

180

Igår svetsades hålen i ena sidan med viss rökutvecklingspanik men det löste sig, sedan slipades och grundades det samt lackades.
Idag tvättade jag av den ordentligt utvändigt samt rekondade hytten och tjejen hämtade all inredning vi haft redo för att piffas och pyntas samt rengjorde alla fönsterrutorna.


Vilken kanonbuss!

Post's attachments

image.jpg, 97.27 kb, 960 x 717
image.jpg 97.27 kb, 235 downloads since 2017-07-12 

image.jpg, 128.46 kb, 960 x 717
image.jpg 128.46 kb, 229 downloads since 2017-07-12 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

181

Snyggt..när man ser det där saknar jag att inte ha min egen färdig..som du kämpat med ditt bygge är du väl värd att njuta av en härlig vagn som denna..bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

182

Voff!  ICQ/ab

183

Bra jobbt!!!

184

Snyggt jobbat! Kul att de gick så bra på besiktningen Default/smile Använder ni tyget till pop-uppen som följde med bussen?

Bubbla -62
Buss -60

185

Verkligen bra jobbat !
Kommer att spana in bussen på Bussfest   ICQ/ag
Vi ses snart.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

186

Va kul att höra glada tillrop. ICQ/ab

Det blev som bekant besiktning två dagar innan avfärd, inkoppling av el och popupreparation dagen innan avfärd och sedan 22mil premiärtur hela vägen till bussfest! Succé! ICQ/ab

Därefter har vi fortsatt uppåt till hudiksvalls kust och haft ösregn utan torkare, regn in genom popupen, startmotorharikiri på E4 sittandes i bilkö och avhjälpt med hammare sittandes i bilkön.

Men här är vi och bussen har gått snällt trots småsaker.
Rickard: yes det är ert popuptyg vi byggt med. Helt rätt färg tycker vi. ICQ/ab
Bild från bussfest:

Post's attachments

image.jpg, 111.1 kb, 960 x 717
image.jpg 111.1 kb, 269 downloads since 2017-07-16 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

187 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-07-19 21:08:50)

Nu har vi minsann hunnit med en del!
Över 120mil har vi nu avverkat och det går ju att sammanfatta såhär:
Senaste startmotorincidenten på E4 har inte varit en isolerad händelse - Surprise Surprise! ICQ/ag
Det var lite lustigt för vi hamnade i en lång bilkö strax innan en påfart och jag nämner (dumt nog i efterhand..) att det känns iaf skönt vid en sådan här kö att vi vet att Freja alltid startar tämligen snällt. Väntar 5-10min på tomgång och stänger sedan av. 5min senare rör sig kön framåt 10-12meter och jag vrider självsäkert om nyckeln som förblir tyst. Jättetyst..
Inte förrän jag öppnar dörren hör jag att det surrar svagt där bak - drevet griper inte in!! Fram med den amerikanska skruvmejseln (a.k.a hammaren) och lunkar självsäkert på e4 runt till andra sidan bussen, lägger mig på marken och vevar iväg på startmotorn lagom chansartat med kvalificerat siktande. Lunkar självsäkert tillbaka till andra sidan igen och hoppar in
- BRUM! Säger Freja
- TJOHOO! Säger Fredrik&Rebecka

Men nu då? Kön är fortfarande aplång, bilar på påfarten har börjat backa tillbaka och allt har stått väldigt stilla och det väldigt länge. Med bussen otåligt puttrandes med sin chansartade tomgång kände vi varken för att sitta kvr på tomgång och inte heller för att stänga av igen. Det fick bli en riktig piratfuling och köra runt till påfarten och bort från motorvägen fel håll på påfarten tillsammans med några andra bilar innan oss.

Äntligen fria från jättekön puttrade vi glada i hågen iväg mot omdirigeringen av trafik som ledde oss... Rakt in i en bilkö! Ironin var så total att vi nog smålog åt hur dumt detta blivit så efter att ha hittat en TREDJE väg till Hudiksvall så gjorde vi en uppfinningsrik U-sväng på landsvägen i bilkön och puttrade till slut vidare. Det blev en resa på 6h istället för 3.5h. Väl i det fria hamnade vi i påföljande 2h regnoväder utan fungerande torkare men då jag köpt lite aquapel av Pingens senast jag var i östersund rann regndropparna tacksamt av vindrutan. Kändes dock efter någon timme som att man sturrrat in i en Windowsskärmsläckare alldeles för länge. ICQ/ag

När vi slutligen svängt av motorvägen mot havsbadet lurade gpstanten in oss på en grusväg liknande en afrikans grusväg i monsunregnslandskap där rännilarna var så djupa fåror att bussen spårade som en brunstig vattenbuffel på grusvägen. Freja fick verkligen bekänna färg men vet ni vad? Vi tog oss fram till havsbadets camping.
Och vi fick gottat oss på solig sandstrand?
Och vi fick faktiskt skrattat gott åt resans olika vidunderliga etapper. Äventyrsbussen lever! ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

188

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

189 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-07-19 21:11:07)

Då var resan över kändes det som. Vi hade tagit oss genom besiktning, tagit oss hem, tagit oss till bussfest2017 och tillbaka och nu till Hudik. Men vi skulle hem också. Bestämde oss snabbt att undvika den afrikanska grusvägen utan då små asfaltsvägar längs med jungfrukustvägeb hemåt vilket var helt rätt val. Vi kuskade runt i lämplig takt och tankade i ännu högre takt då förbrukningen legat mellan 1.25-1.45l/mil och vid sista tankstoppet i Tierp började generatorremmen skrika sig hes likt måsarna som besjungits så ofta. Den tystnade. Skönt! Lite senare dök ljudet upp igen, oftast hänt vid stillastående följt av full gas och skriket tog nu ett abrupt slut. Lite väl snabbt och lite väl tyst? Motorn kändes lite tystare och piggare så det kunde bara innebära en sak - generatorremmen brast!
Jodå, snabb kontroll visade på en rem som skrikit och vridit sig i smärta då jag plågat ihjäl den. Men vi hade ju bara några mil kvar till Uppsala sedan vi tankat i Tierp? Var batteriet fulladdat? Hur länge orkar en folkabuss köra utan laddning? Hur många mil hade vi egentligen kvar och varför i hela h-vete stänger mekonomen så tidigt?!

Vi stängde av alla strömförbrukare och körde lugnt utan lampor, höll nere hastigheten till 70 för att inte slösa ström på onödigt många tändstiftsknallar. Nollade trippmätaren för att kunna se vår sträcka.

Första milen bestod av nervositet blandat med inköpslista av reservrem
andra milen bestod av fundersamhet
Tredje milen bestod av beundran
Fjärde (!!) milen var stora leenden då vi slutligen rullade igenom hela Uppsala bort till den enda Mekonomenbutiken som hade en enda rem på lager och hör och häpna - vi tog oss dit 10min före stängning!

Sedan följdes en halvtimmes meck av att byta rem medan tjejen köpte subwaymackor att äta i bussen efter ihopbygger var klart följt av komplimanger av Mekonomenpersonalen.

En riktigt lyckad resa med andra ord. ICQ/ab

Post's attachments

image.jpg, 271.61 kb, 960 x 717
image.jpg 271.61 kb, 226 downloads since 2017-07-19 

image.jpg, 82.55 kb, 960 x 372
image.jpg 82.55 kb, 229 downloads since 2017-07-19 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

190

Ja just det! Angående spiklagningar och hammarslag så bygger jag ingen hönsgård utan hammarslagen har förpassats till att vara riktade mot startmotorn och inget annat. Dock upptäckte jag när jag felsökte gasspjäll kontra gaspedalvinkeln att någon annan ägare har roat sig med hammare och spik vilket resulterat i att kag nu upptäckt varför gaspedalen har kännts så rapplig - det satt en krökt gammal 2tums galvad spik igenom gaspedalslänkaget för att hålla ihop arrangemanget! ICQ/ag vi har alltså kört 120mil med en spik genom pedalen, men hellre det än genom foten!  Default/lol

Efter att ha tillfälligt bytt spiken mot en halvvägs bättre lämpad skruv och justerat gasvajern så mycket som går har vi nu gått från att bara ha halv gasspjällsöppning till att iaf ha 80% gasspjällsöppning!

Inte undra på att Freja varit lite slö i framfarten?  ICQ/ad
Framöver ska mer gås igenom för att få allt att lira bättre men några galvade spikar hoppas jag att jag sett klart av hahaha!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

191

Kul att läsa att det gick "bra" på premiärturen med bussen Default/smile Men köra utan rem, hur gick det med kylningen till motorn då..  ICQ/ad

Bubbla -62
Buss -60

192

Kul läsning.

Tur att remmen gick bra att byta. Jag har haft typ 4 motorer i typ 4 variant och i en typ 3.
Tror inte remmen på dem är så lätta att byta längs vägen.

SakLetare skrev:

Kul att läsa att det gick "bra" på premiärturen med bussen Default/smile Men köra utan rem, hur gick det med kylningen till motorn då..  ICQ/ad

Han kör ju typ 4 ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

193

Haha nej de är lite knixiga att byta. Lossa fläktnätet, plocka bort luftröret till fläkten, lossa en värmeplåt och lossa övre generatorfäste. Sedan lägga remmen runt vevskivan och så nära generatorskivan man kan, in med skruvmejsel mellan rem och generatorskiva, dra runt motorn med verktyg och samtidigt sno över temmen med hjälp av skruvmejseln - Klart! ICQ/ab

Ja jag resonerade angående kylningen att jag hade för mig att typ4 till skillnad från typ1 får sin kylning på själva vevaxeln som alltid snurrar istället för generatorn som typ1 så det borde vara lugnt. Oljetempen var ingen faa när vi kommit fram så det är nog chill ICQ/ab

Hon är en fin kämpe gamla Freja ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

194

Ajust ja den drivs ju så på de där motorerna, dumma mig Default/smile

Bubbla -62
Buss -60

195

Jag har en massa planer för instrumentbrädan och började så smått idag med att byta ut ventilationsutblåsen mot lite snyggare. Kromkant är snyggt! ICQ/ag

Passade rakt av vilket var en välkommen överraskning. ICQ/ab

Post's attachments

image.jpg, 97.1 kb, 960 x 717
image.jpg 97.1 kb, 240 downloads since 2017-07-29 

image.jpg, 124.6 kb, 960 x 717
image.jpg 124.6 kb, 236 downloads since 2017-07-29 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

196

Kul att ses idag Default/smile

Post's attachments

20170805_130310 1.jpg, 157.55 kb, 1152 x 648
20170805_130310 1.jpg 157.55 kb, 229 downloads since 2017-08-05 

20170805_130317 1.jpg, 244.63 kb, 1152 x 648
20170805_130317 1.jpg 244.63 kb, 236 downloads since 2017-08-05 

Bubbla -62
Buss -60

197

Jamen då var det dig jag hälsade på på väg upp till BRC i dag ICQ/ab
En för övrigt ganska blöt tillställning ICQ/ag
Och enligt VWOve så var det visst det för en del på fredagkvällen också Default/lol

Bubbla -62

198

FredrikAssarsson skrev:

Jag har en massa planer för instrumentbrädan och började så smått idag med att byta ut ventilationsutblåsen mot lite snyggare. Kromkant är snyggt! ICQ/ag

Passade rakt av vilket var en välkommen överraskning. ICQ/ab

Anar jag ett italienskt ursprung?
De ser ut som de som satt i min Alfa 156a ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

199

Rickard: ja riktigt kul att ses, kunde bara bjudits på mer sol&värme så att det kunde blivit en längre stund. Härligt att se bilder på kärran ICQ/ab

GB63: ja var det du med den snygga röda bubblan som svischade förbi? ICQ/ab
Jag kan faktiskt också köra fort, jag kände bara inte för det, jag lovar...  Default/lol

David: jajamensan, luftutblåsen med kromring kommer ifrån Alfa 166 och Alfa 156 facelift. De var faktiskt helt plug&play för en gång skull  ICQ/ab
Det blir mer customisering för instrumentbrädan framöver. Har en idé som jag tror kommer att bli skitsnygg.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

200

Japp det var jag som körde om! Motorn trivs i det varvtalsområdet så det blir lite snabbare.
Jag såg att det ryckte till i bussen när jag passerade, så jag anar att det finns pulver ICQ/ad

Bubbla -62