Snyggt !!
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1978 Latebay Camper - Golvvärmen funkar!!
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Snyggt !!
Ja jäklar va snyggt. Proffsigt!
Tackar! Hytten börjar kännas lite mer ombonad nu. Det har hänt en del där men det tar vi i senare uppdatering för det är nästan klart på förarplats!
Startproblemet skjuts åt sidan ett tag medan annat får prio.
Bakbromsarna satt som berget men efter att ha lossat handbromsvajrarna samt masserat med slag från dubbla hammare på trummorna så blrjade spänningen lossa. En kofot och lämplig anhåll mot navet så gick det att lirka loss trummorna på bästa MacGyvermanér.
Tur var väl det för bromsbackarna var lövtunna i ena änden och nu blir allt bytt. Låter lite bekant... som om "Beard" kanske nämnde i sensomras npgot i stil med "byt allt i bromsväg och köp nya framok".. jo det känns bekannt.
Nu sitter jag och väntar på leverans av delar (var det löning nyligen eller?) och snickrar vidare på köket.
Stommen till lilla vinkeln på köket blev klart förra veckan och idag började jag snickra lådor, skenor och montera lådfronter. Börjar kännas som ett kök! fast i puttinuttskala.
Köket kommer nog att bli rätt snyggt när det är klart. Måste bara iväg till bauhaus en sväng till innan det kan snickras mer.
Sockeln ska snickras klart också förstås och en tunn ledlist ska nog hitta hem under sockeln och sedan också under bänkskivans kant.
I hytten har nu ytrost slipats ner, grundlack lagts och ljuddämpande material lagts på plats. Matta kommer snart på plats.
Vad säger ni: två, tre ledlister brukar väl inte vara några problem för fritidsbatteriet (60-70Ah) att hålla tänt under två dagars fricampande?
Garderoben har fått hyllor som tjejen har klätt med vinyl.
Baksidan kapades till ikväll och ena sidan betsades så nu behöver det bara fästas och betsas klart så är garderoben färdig för montering och sedan lite lister.
Köket har jag jobbat hårt på efter jobbet var och varannan kväll och nu jäklar börjar det likna något!
Bänkskivan som ligger på plats är den lilla biten för vinkeln i köket men jag var tvungen att lägga den på den "stora" köksytan bara för att få en känsla för det hela
Sedan ska guld/mässinglisten på plats efter att bänkskivan kapats till.
(Det förhatligt placerade gasolskåpet syns också och hyllplanen får anpassas efter gasolskåpet. Där hamnar förmodligen vattendunk till diskhon)
Det stora gapande hålet är tänkt för kylskåpet som jag sparar till.
Nice..
Voff!
Det börjar kännas rätt nice ja!
Sommaren är ju plötsligt här så det byggs till en rimlig nivå och sedan får mer detaljarbete komma efter hand som bussen har börjat kunna användas.
Nu är värmegolvet ihopkopplat, kablage nergrävt, termostatsensor nergrävd, åldersbeständug foam och laminatgolv lagt!
Jag skar ut kanaler ur isoleringen och försänkte alla sladdar och kontakter. Sedan förberedde jag eldragningen så att golvet kunde läggas och all el kan kopplas in i efterhand utan att behöva pilla mer med golvet. Känns bra att ha det gjort!
Köket är nu i princip färdigt men jag avvaktar med att skruva fast det och justera luckor tills det verkligen är dags.
Härlig känsla när sista golvplankan har lagts!
En liten sneak peak på förarhytten bjuds det också på.. soffan sitter bara provisoriskt än så länge då lite specialfästen måste göras osv.
Idag tog jag och fokuserade på att bygga lådorna och skenorna som finns under sittplatserna. Därefter klädde jag den fjäderlätta stommen med tunn plywood så nu är det bra stadga i sittplatsen (dock inte lika fjäderlätt längre tyvärr men det var ju liksom väntat)
Sittplatsen har börjat att ta sin slutgiltiga form så nästa steg blir nu att bygga den ram som ska hålla i sängen. Huvudänden av sängen ska gå att vinkla upp för åtkomst av serviceluckan till motorn medan fotändan av sängen ska vara vikbar utan att bädda om. Viks i två omgångar så att den bildar en låg skiljevägg. Verkar bli strax under axelhöjd efter små provmätningar med en tillfällig sängmall som jag börjat testa olika grejer ned i konstruktionen.
På bilden syns alltså bara själva mellandelen och sedan ska en fotdel av sängen också byggas.
Lustigt nog har jag haft lägenheter med mindre kök än detta så lite skevt är det allt med ordentligt kök i en liten folkabuss men både jag och tjejen gillar ju matlagning så dessa ytorna kommer nog att användas!
Äntligen har jag dessutom hittat en gasolspis som blir rätt storlek för köket. Min stomme är ca 42cm djup och med bänkskivan ligger jag på ca 46cm djup. Jag ville bygga betydligt smalare än så men det där "genitaliskt" placerade gasolskåpet bestämde måtten åt mig.
Som det är nu var det tur för det var bara någon enstaka cm till godo för inbyggnadsmpttet på spisen enligt måtten från leverantören. Kula duckad!!
Det kommer nog att bli hyfsat finish på denna bussen hoppas jag!
Ser riktigt bra ut..
Det fick bli en liten uppfräschning av kupén nu när det börjar byggas lite där fram också.
Tomatlådans vackra låda kring växelväljaren fick en välbehövd tvätt.
Sedan har jag börjat att måtta hur mycket av ryggstödet som måste sågas bort. 16cm smalnas det av totalt! Jag hann dock bara lossa klädselringarna och bända av skinnklädseln. Snittade lite med kniv för att hitta stålförstärkningarna. Kommer nog att bli rätt hyggligt.
Blev en liten rengöringsbild halvvägs igenom instrumentbrädans rengöring också. Det var lite dammigt
Fin inredning
Blir ju kanon det där, hoppas ni får ut bussen på lite äventyr i sommar
Tackar!
Jo det ska nog gå. Denna veckan målas köket klart och sängen byggs. Nästa vecka är det mekanik som gäller - bakbromsar renoveras och motorn startas.
Listan är fortfarande aplång men jag väljer att blunda för det så att bussen känns "nästan" färdig. Ignorance is bliss som jänkarna säger..
Innertaket har klätts med vit vinyl. Vansinnigt svårt att hålla rent i Sveriges skitigaste garage men jäkla snyggt när det sitter på plats.
Två bekymmer dök dock upp:
1. Ventilationen i taket var tvunget att modifieras för att nå innertaket.
2. Plastskenorna mellan masonitskivorna blev för trånga för masoniten inklusive vinylen.....
Så vi målade klart kök och insida med sittytor och sängram istället.
Ventilationen löstes genom att såga sönder två vrntilationsdelar och skruva ihop med lite MacGyvermanér.
Lyckades modda de minsta innertakspanelerna och provmontera.
Igår blev det en liten snabb visit i garaget så den sista strykningen av grått blev avklarad, sängens madrass från Ikea blev tillskuren efter våra mått (enkelt justerat med fogsvans) och instegslisten halkade på plats. Just listen ska dock tätas ner mot plåten mha någon typ av dörrlist i gummi. Men det börjar se rätt så redo ut för inflyttningsfest.
Då har bakbromsarna fått sig en våldsam omgång!
Allt fick i princip bändas loss och efter det syntes det ju klart vilket skick bromssköldrn var i. Den satt i 5-6cm i nederkant bara så det fanns inget att rädda där. Rosthål runt HELA ytterkanten, rosthål runt hela navhålet och bara att kasta.
Bromsbackarnas sprint, fjäder och fjäderkopp är helt slut också så där behövs nytt.
Resterande delar slipade jag med dremeln, grundade och lackade svart eller guld.
Bromsslang höger sida samt bromsrör byttes, bockades och återmonterades.
Hela handbromsmekanismen satt fast likaså automatiska justeringen satt som berget. På höger sida var dessutom hjulcylinderns fäste spräckt rakt av.
Efter slip, lack, smörj och återmontering löper det hyggligt igen. Hålet i bromsbackarna för justeringsmojängen var dock för litet sådet fick slipas upp och smordes lite extra. Kommer att gå till sig.
Det ser lite fräschare ut efter ett par timmars arbete! Putsnisse högg till igen och ödslade tid på saker ingen kommer att se.
Höger sida iordningställd inför nya delar och montering.
Vänster sida var i bättre skick så den blev återmonterad men inväntar nya sprintar, fjädrar och brickor innan locket stängs. Snart bromsbar!
Pust! Igår upptäckte vi att bauhauslisterna mellan masonitskivorna inte fick plats med den vita vinylen. Lösningen fick bli att häfta vinylen från den synliga sidan nära kanten och knacka plastlisten så att den döljer häftklämmorna. Knivigt tajt att få dit allt men fyra timmar senare fick jag och tjejen upp allt innertak med någotsånär godkänt resultat. Ett brutalt jobb när man är för tjurig för att kapa ner masoniten så att den får plats enklare men är man dum får man vara tjurig
Kring vindrutan ska jag skära ner vinylen till lämplig längd och sedan limma och vika in den bakom vindrutelisten så att skarven försvinner. Hoppas att det ser ok ut. Särskilt jämfört med den gamla vitmålade masonitskivan som satt där förut.
Smådetaljer kvar så är hela innertaket "klart" för denna säsongens användning!!!
Nu behöver jag kloka personers hjälp. Bromsarna går bra att lufta och allt vetkar fungera fint. Ingen luft kommer ut längre, bara klar vätska. Bromspedalen går dock i botten!
Trampar sambon på bromsen kan jag inte rubba bromstrummorna bak, släpper hon roterar det fritt igen men själva bromspedalen går ju som sagt i botten.
Har jag missat något enkelt klassiskt gammalt vwnybörjarfel eller har jag något trasigt fel som är sönder?
(Handbromsen fungerar)
Hilfe bitte!
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1978 Latebay Camper - Golvvärmen funkar!!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.