26

Ja för visso. Tanken har fladdrat förbi det ibland men jag förstår mig inte på hälften av de elektriska mumbojumbogrejerna och är inte tillräckligt intresserad av den andra hälften. Men förgasare! Det gillar jag! ICQ/ab
Skulle det bli motorbygge hade jag hellre byggt en rätt snäll tvålitare på 100hk.

Men den får nog bli standard länge till. Det är en del annat att fixa och den kommer aldrig bli snabb så det kan mina andra bilar få vara. Bussen blir raka motsatsen till en lätt alfa ICQ/ab en väldigt avslappnad motsats!

Är det förresten någon som sitter på en bra länk till lämplig dosa med jordfelsbrytare. Jag vill nog ha 3-4 vipparmssäkringar på en gemensam JFB så att boendedelens el kan gå via en sådan enkel vanlig säkringsdosa.
(Det blir en solpanel på taket också)

Eller hur brukar ni andra lösa elförsörjningen?
Och var brukar ni montera uttaget för elstolpe?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

27

Den startar! Nya tänddelar och ny soppa så gick den igång efter att ha låtit soppapumpen gå en stund först.

Då blir det till att leta vakuumslangar och byta bensinslangar snart.
Följdfråga:
- måste motorn ut för att byta bensinslangarna vid tanken?
- säljs det något färdigt "kit" med alla vakuumslangar som behövs till motorn?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

28

Jag fortsätter min monolog och provar att delvis svara mig själv.
Det går att byta bränsleslangar på en förgasarmatad 2.0 om man är liten nog att få plats med överkroppen i motorrummet och plockar bort kupéfläkten. Så det borde kunna gå på insprutaren om jag även plockar bort insugssnabeln SAMT ser till att skrapa samtliga knogar, slå huvudet i enbart vassa kanter och använder hela svordomsordförrådet.  ICQ/ad

Igår kontrollerades de vanliga eldrivna sakerna. Tydligen fungerar alla lampor, alla backljus, alla blinkers (men relät är dåligt), alla positionsljus och höger framlykta. Så det enda som måste bytas nu är vänster halv/helljuslampa samt laga tutan som är tvärdöd. Inte illa pinkat av en buss som har stått sedan 1988!

Efter den kontrollen tog jag och slipade halva golvet plåtrent, efter det var flapdiscen så slut att det bara var den gamla etiketten som gnuggade bort färg - valuta för pengarna. (eller så glömde jag de tre nyköpta slipskivorna i andra bilen när jag körde till garaget...)
Efter att slipat halva golvet fick hyttgolvet där fram en extra vända slipning och en omgång med rostomvandlare för att komma åt in i minsta por.
Måste komma ihåg att köpa in 2K grundfärg.

Återstår bara en lång regndans för att få bort lappmöglet som har fallit så att jag kan provköra bussen en liten vända!  ICQ/ag

Post's attachments

IMG_6087.JPG, 254.55 kb, 800 x 597
IMG_6087.JPG 254.55 kb, 210 downloads since 2017-01-09 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

29

Nu är hela golvytan äntligen renslipad.

Imorgon - Grundlack!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

30

Bra gnuggat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

31 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-13 21:53:55)

Tack du! Den där sista biten av flapdiscen fick jobba hårt!  ICQ/ad

Tyvärr hann jag inte grundlacka hela golvet men hälften där bak och allt där fram blev det i alla fall.

Dessutom bytte jag tändkablarna och inventerade bland skatboet av kablar och slangar - nästa säsong kommer det definitivt gå att städa upp och få ett riktigt snyggt motorrum!
Kommer att beställa vakuumslangar och bensinslang snart.

Post's attachments

16117397_1424406940932386_1520283031_n.jpg, 190.31 kb, 960 x 717
16117397_1424406940932386_1520283031_n.jpg 190.31 kb, 202 downloads since 2017-01-13 

16117406_1424406947599052_1156568326_n.jpg, 125.23 kb, 704 x 960
16117406_1424406947599052_1156568326_n.jpg 125.23 kb, 196 downloads since 2017-01-13 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

32 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-13 22:04:41)

Äntligen fått fart på den i alla fall och till generatorremmens stora förtret dessutom. Motorn startar och går rimligt men lite rå gång är OK eftersom att den inte gått mycket sedan 1988......
Ser fram emot att få tuffa runt lite i den här och segla runt på vägarna.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

33

Kul läsning!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

34 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-17 13:59:52)

tackar, kul att höra.  ICQ/ab

Det har fortsatt lite till.

Golvet grundades färdig igår och idag 2K vitlackades det i random vit kulör. Just nu lackas bara för att göra allt enhetligt, det blir dels rätt vit kulör senare i vår och nästa år blir det omlackering.

Jag fick plockat loss bromshuvudcylindern också som jag trodde var trasig men såhär i efterhand är den nog OK så den får bytas ändå nu när den är lossad och bromsfelsökandet får fortsätta efter att den har bytts ut. Hoppas att inte packningarna i servoklockan har blivit kaputskij och att det är därför pedalen sjunker till botten.

Post's attachments

16111680_1428022593904154_1130994500_n.jpg, 113.36 kb, 960 x 717
16111680_1428022593904154_1130994500_n.jpg 113.36 kb, 220 downloads since 2017-01-17 

16117764_1428022590570821_406843805_n.jpg, 143.84 kb, 960 x 717
16117764_1428022590570821_406843805_n.jpg 143.84 kb, 211 downloads since 2017-01-17 

16117972_1428022600570820_922035765_n.jpg, 173.07 kb, 960 x 717
16117972_1428022600570820_922035765_n.jpg 173.07 kb, 214 downloads since 2017-01-17 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

35

Med baslacken torkad passade jag igår kväll på att trycka dit ljuddämpningsmattan som jag kommer att använda. 3mm gumminånting med klibbig baksida.

I min värld var tanken att den åker ju in snabbt och smidigt, speciellt när måttet på bredden var samma som från hjulhusen till mitt gasolskåp.
I verkligheten är ju som bekant en gummimatta inte helt medgörlig i kallgarage som aknske håller en sisådär +5 grader just nu..... Det blev en kamp att trycka ner gummimattan i golvplåtens dalgångar. Enda sättet var att hålla upp mattan med händerna så att den inte klibbade fast på fel ställe och ´samtidigt trycka ner mattan med tårna i fördjupningarna. Funkade bra tills mattan blev kortare och kortare att hålla i nävarna och ryggen fick böjas mer och mer. Såg ut som en gorilla i bussen ett tag!  Default/lol

Nu är i alla fall ljuddämpningen på plats på golvet och behöver bara skäras till längs med skjutdörröppningens kant och där får det gamla plywoodgolvet agera mall. Borde nog värma gummimattan med varmluftpistol så att den verkligen lägger sig till rätta.

I övrigt inväntar jag lön så att beställning kan läggas på bromsslangar och värmegolv. Samt laminatgolv förstås. Ingen som har 1.5-2kvm mörkt billigt laminatgolv liggandes till salu?

Vad är förresten de där ventilationsliknande hålen till för som syns mellan stolarna?

Post's attachments

16128311_1430376387002108_1730857109_n.jpg, 52.87 kb, 960 x 717
16128311_1430376387002108_1730857109_n.jpg 52.87 kb, 201 downloads since 2017-01-19 

16128472_1430376377002109_9952030_n.jpg, 63.53 kb, 960 x 717
16128472_1430376377002109_9952030_n.jpg 63.53 kb, 208 downloads since 2017-01-19 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

36

Ser bra ut! De är utsläpp för värme  ICQ/ab

37

Ah det är där jag kan langa in billypizzan för äkta stenugnssmak va?  ICQ/ae

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

38

jo ett ek laminat

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

39

Haha! Frågan är om man ens kan tina upp en fryspizza där på sommaren  ICQ/ag

40

Mange skrev:

Haha! Frågan är om man ens kan tina upp en fryspizza där på sommaren  ICQ/ag

Ingen risk att man bränner sig har jag förstått.  ICQ/ab


fo_eldarc skrev:

jo ett ek laminat

Jasså? Det hade varit något men tyvärr är ek för ljust. Jag letar efter ett riktigt mörkbrunt laminatgolv. Tack ändå.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

41

Pust.. jag skyndade iväg till garaget och skrubbade bort gullfiberrester från alla panelers insida och tvättade sistan med silikonborttagning. Skar till mer ljuddämpningsmatta och smackade dit.

Smack så låg den på golvet igen. Vafals? Upp med den igen, smack! Rätt ner på fötterna igen..

Tydligen har insidan av alla paneler behandlats med linolja (gissar jag på) och nu fäster inget klister. Så jag provade att tvätta med mer silikonborttagning,  väntade lite och grundlackade ytan. Väntade på lacken att torka och vist fäste ljuddämpningsmattan nu. Men bara i lacken som i sin tur lossnade från linoljan. Stön.  ICQ/ad

Några tips om hur man får bort linoljan smidigt?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

42

Linolja löser sig med balsamterpentin (finns på Biltema).
Kanske går att tvätta med det?

"ljushuvud"

43

Lite tveksam om det biter på uthärdad linolja,men värt ett försök.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

44 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-20 20:47:13)

Tack, jag ska kolla upp det!

Thinner vill jag undvika så annars blir det att slipa bort linoljan och grundlacka om sidorna.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

45

Få uppdateringar men det händer fortfarande saker.
Det hade blivit löpande uppdateringar om det bara hade gått att ladda upp direkt från mobilen. Tyvärr börjar min mobil ge upp på det här med foton dessutom så det blir inte mycket i bildform!

Men nåja, all gullfiberisolering (en sopsäck full) är förpassad till tippen. Taket satte jag tjejen på att slipa så där är nästan alla fiberrester borta.

Dessutom högg jag tag i bakre lastutrymmet som såg hemskt ut. Pingens har en produkt kallad acid clean som biter grymt på ingrodd smuts och inte ger sig på lack. Med den blev det skinande rent överallt. Tyvärr har lackerarna 1988 gjort ett dåligt underarbete på alla svårslipade ställen så där har lacken inte bitit fast utan lyfter när man skrapar med tumnageln. Synd men det blir ändå omlackering framöver.

Bauhaus fick sig en påhälsning förra veckan och profillister och H-lister och oljehärad board/masonit inhandlades inför innertakbygge. Tanken är att skenor fäst i sidorna och att masoniten hålls på plats mellan skenorna. Mellan masoniten har jag tryckt in Hprofilerna som snygg övergång.
Masoniten kommer att kläs med vit vinyl för att få det lite hemtrevligt.

Tyvärr hamnar masoniten tydligen väldigt lätt i lite spänn så det kommer bli lite passbitar i trä för att hålla exakt samma form på alla masonitskivor. Jag har dock fortfarande ingen aning om hur jag ska göra övergången mot vindrutan och A-stolparna så tips mottages gärna.
Jag har ännu mindre aning om hur jag ska göra en snygg övergång till det hemmasvetsade "hantverket" kring popupen så vi får se!  ICQ/ag

Post's attachments

IMG_6062.JPG, 186.17 kb, 800 x 597
IMG_6062.JPG 186.17 kb, 199 downloads since 2017-02-01 

IMG_6108.JPG, 201.83 kb, 800 x 597
IMG_6108.JPG 201.83 kb, 214 downloads since 2017-02-01 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

46

efter rengöringen: ICQ/ab

Post's attachments

IMG_6109.JPG, 181.34 kb, 800 x 597
IMG_6109.JPG 181.34 kb, 216 downloads since 2017-02-01 

IMG_6163.JPG, 189.62 kb, 800 x 597
IMG_6163.JPG 189.62 kb, 211 downloads since 2017-02-01 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

47

Yay! När ingen annan öser delar över en får man köpa till sig själv ICQ/ab
Vakuumslangar, bränsleslangar, bromsslangar, huvudbromscylinder,  handbromsdamask, generatorrem ochgummigenomföringar för bränslerör inhandlade!

Vakuumslangar nu tillskurna och bytta och någon slang får en ny rutt för att börja städa upp motorrummet lite. De små bränsleslangarna är bytta och härnäst väntar spridarrörens slangar, soppatillförselslangar samt de där som sköter tankavluftningen, även de bakom skiljeväggen som jag nyss börjat lista ut att den sitter med riktigt störiga skruvar underifrån också!

Snart är vi ett stort steg närmare körbar!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

48

Bra jobbat! Du får gärna lägga ut några bilder på ditt städade motorrum sen så vi andra kan härma dig.
Vart har du köpt slangsnuttarna på insprutarna och hur ser dom ut?
Har du tagit bort EGR prylarna?

Martin A

49

Det kommer jag absolut att göra ICQ/ab i dagsläget låter jag den vara hyfsat original så att jag inte bråkar med fel sak innan jag lärt känna motortypen lite. Sist jag mekade folka var det en 1500sp så lite skiljer det sig ju.
Elen kommer jag att delvis flytta på och delvis klippa för att förlänga några kablar så att hrla kabelstammen kan dras bak vid skiljeväggen och ha organiserade avstickare i tunn elkanal till rätt plats. I have a plan........ ICQ/ad

När jag kunnat köra ett par mil sedan så rycker jag EGRutrustningen nu när jag vet lite mer vad som är vad: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=34133.

All vakuumslang köptes från do88.se i svart och någon bränsleslang också. Var det 5mm samt 8mm som behövdes? Sedan köpte jag 6mm bränsleslang från favvobutiken swedol så att jag kan pressa på 6mm slangen på avluftningsplaströren som är 7mm. Tajt!
Med slangen till insprutarna syftar jag på 8mm slangen som går till spridarrören, men du kanske tänker på den sista lilla 4-5cm stumpen in i själva spridaren? Så långt har jag inte kommit än. Är det skum dimension eller bråkigt att byta tror vi?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

50

Ja jag tänkte på sista biten på spridarna. Fått för mig att dom är typ pressade eller nåt. Nån som vet?

Martin A