1

Hej på er!
Känner på mej att jag kommer hänga en hel det här framöver...
Efter flera år av jakt på en cabbe  hög jag som en kobra på ett objekt i förrgår. Så efter 70 mil med bilsläp halva natten igår har den gamle takförsedda 73:an i garaget fått sällskap ett nytt objekt.

Objektet i fråga är ett aningen mysko sammelsurium av årsmodeller,, taskiga lagningar och en del rost. (Men den är min  ICQ/ab )

Har en ambition av att göra en ordentlig renovering och försöka återställa skicket någorlunda. Min mek-erfarenhet är ganska begränsad, men helt ohändig är jag inte heller. (Har bytt fler bromsar än jag kommer ihåg och med en mekanikerhandbok har jag bytt hjullager, kamremmar annat på bruksbilen)
Men har tidigare aldrig gett mej på rostlagningar i denna skalan, så första steget är riva ner den i molykyler och i nästa steg är att lära mej svetsa ordentligt.


Skjuter ett par snabba frågor på en gång.
1. Bilen är på pappret en 1970, uttagen i trafik 1982. Hur är detta möjligt? Import?
2. Den har 73:ans bakljuse. Jag antar att det är helt osannolikt att en 70:a (med den smala huven och torsionsfjädring fram). Antar att någon tidigare ägare har bytt ut bakskärmarna. (Står dessutom 1303s på bakluckan)
3. Under lacken skymtar en en riktigt neon-äppel-grön färg. Kan man  med chassienummer  på något sätt få fram vilken färg bilen hade orginal?
4. Tips på hur man börjar med svetsning mottages. Ska man gå en kurs?
Börjar där återkommer säkert med fler frågor!

2

Grattis ICQ/ab

Skaffa några kvadratmeter tunnplåt och klipp bitar och öva öva öva Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Det var rätt vanligt att man importerade cabbar i början av 80-talet och byggde om dem för att likna senare årsmodeller.

4

Det står ju uttryckligen att den inte är import i registreringsbeviset. Men det kanske man inte hade koll på i början av 80-talet?
Några andra spår där man kan se om den är import?
Har ingen dokumentation alls på den tyvärr...

5

Lär dig svetsa med Gunde..  ICQ/ab
https://www.youtube.com/watch?v=Ovsok8aj8-s

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

De behöver inte stå att de är import faktiskt. Är de en äkta cab då? Så de inte är ett hembygge som reggades in senare? De ska sitta en lapp under huven om den finns kvar vid huvlåset typ där de står vilken kulör den var beställd i.

7

Svetsa med Gunde ICQ/ab ! Klockren! Har börjat så smått att svetsa ihop diverse plåtbitar i garaget, kommer ta en stund innan jag har självförtroende nog för att ge mej på synlig plåt. (Hur som helst kommer denna renoveringen ta lång tid, fru, barn, jobb och hus har en förmåga att äta upp all fritid)

Chassinumret börjar på 15, vilket ska vara prefixet för cabbarna från 1965. Dock saknas i princip alla lappar och plåtar. Det enda numret jag hittat är det som är instämplat bak på kardantunneln.
Finns det för övrigt möjlighet att få nya id-plåtar tillverkade?
Vet att numera måste besiktningsgubben/gumman se detta numret. (Hade en riktigt nitiskt en senast på den andra bubblan som höll på att sätta en tvåa för att chassinumret nästan var oläsligt på plåten under huven. (Den bilen är omlackad många gånger och plåten har inte täckts över, får gå på med en färgborttagare till nästa gång).

Och på den som saknar plåtar antar att jag måste slita av mattan varje gång jag besiktigar framöver....

Förresten, någon som har provat denna?
http://automuseum.volkswagen.de/en/cert … heets.html

Kostar en slant, men där borde ju stå var bilen såldes först, vilken färg den hade etc.

8 Senaste redigerad av michaelth (2016-09-22 13:44:21)

Ja att få ett cert är i mina ögon wert ICQ/ad pengarna..
För mig tog det 7månader ca.. Men historiken e ju trevlig då ser man om och vart den levererades och med vilken utrustning, till min 1302cab  är det eluppvärmd bakruta och den skulle till tyskland.. Sen att den hittade hit och hade flertalet ögare kunde jag få fram på annat håll genom schassie nummret/regnummer om man har.
Ramnummret som är instansat i  ramtunneln under baksätet är det nummret som brukas titta efter, om besiktnings gubbarna/kvinnor inte vet det så har dom nog inte varit med så länge..
Tyvärr brukar den ytliga rosten vara toppen på isberget, och många cabbar har ofta mer strukturella rostskador.....
Men allt går att fixa med tålamod..
Att svetsträna på mindre viktiga saker är bra..
En bra svets tränger in i materialet.  om man tittar på baksidan av arbetet, så kan man se det. Mig som många kallar det som egenligen är Mag svets är en förhållandevis lätt svets att jobba med, men man skall undvika dom gaslösa varianterna då resultatet blir mycket sämre hållfastighetsmössigt och utseendemässigt..
Lägg upp en projekt tråd, så skall du se att du får hjälp med alla dina tankar och frågor..
Inga frågor är fel... Förutom dom man inte ställer... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

stout skrev:

15 är cab och det är tredje siffran i chassinumret som talar om årtalet. I ditt fall så borde det i så fall stå 0, alltså 150xxxxxx.

Exakt 150.. nånting är det.  Har en lång lista av tidigare ägare från transportstyrelsen. Kanske skulle sätta mej med telefonen någon dag och ringa runt lite, finns säkert en och annan historia om den bilen.

stout skrev:

Bilbesiktningen går efter chassinumret stämplat i bottenplattan. Aluminiumplåten i framluckan är ovidkommande vid besiktning.

Okej, då ska man alltså se till att det går att komma åt och se det där numret (och inte klista mattor, eller vad det nu må vara över) om man råkar på en nitisk besiktningstjänsteman framöver...

michaelth skrev:

Tyvärr brukar den ytliga rosten vara toppen på isberget, och många cabbar har ofta mer strukturella rostskador.....

Jepp, helt med på att det kommer komma diverse överraskningar när jag börjar riva i den. Att sittbrunnen bak sitter fast med popitar ut i hjulhusen vittnar ju om att det inte står riktigt rätt till.  ICQ/an

Och har en "riktigt" ESAB Smashweld 180 trefas med gas, så blir det dåligt är det inte svetsens fel.. ICQ/ab

Ska försöka komma ut i garaget denna helgen och en byggtråd kommer så ni får se lite bilder på skönheten.

10

ICQ/ag  go man gooo kan behöva inspiriation till min cab skvader..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31962
och bussen.... ICQ/an
Men då tiden gått in i garage bygge det senaste,- åren,..... ICQ/ad
Så är alla projekt trådar som stimulerar e nice...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Sådär, det är här jag kommer hänga framöver:  ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=43991