Hej på er!
Känner på mej att jag kommer hänga en hel det här framöver...
Efter flera år av jakt på en cabbe hög jag som en kobra på ett objekt i förrgår. Så efter 70 mil med bilsläp halva natten igår har den gamle takförsedda 73:an i garaget fått sällskap ett nytt objekt.
Objektet i fråga är ett aningen mysko sammelsurium av årsmodeller,, taskiga lagningar och en del rost. (Men den är min
)
Har en ambition av att göra en ordentlig renovering och försöka återställa skicket någorlunda. Min mek-erfarenhet är ganska begränsad, men helt ohändig är jag inte heller. (Har bytt fler bromsar än jag kommer ihåg och med en mekanikerhandbok har jag bytt hjullager, kamremmar annat på bruksbilen)
Men har tidigare aldrig gett mej på rostlagningar i denna skalan, så första steget är riva ner den i molykyler och i nästa steg är att lära mej svetsa ordentligt.
Skjuter ett par snabba frågor på en gång.
1. Bilen är på pappret en 1970, uttagen i trafik 1982. Hur är detta möjligt? Import?
2. Den har 73:ans bakljuse. Jag antar att det är helt osannolikt att en 70:a (med den smala huven och torsionsfjädring fram). Antar att någon tidigare ägare har bytt ut bakskärmarna. (Står dessutom 1303s på bakluckan)
3. Under lacken skymtar en en riktigt neon-äppel-grön färg. Kan man med chassienummer på något sätt få fram vilken färg bilen hade orginal?
4. Tips på hur man börjar med svetsning mottages. Ska man gå en kurs?
Börjar där återkommer säkert med fler frågor!

pengarna..
go man gooo kan behöva inspiriation till min cab skvader..