Hallå! Här är det ingen vidare fart. Framvagn och bromsar väntar jag med till efter Norrtälje.
Var på Biltema i går och shoppade lite.
Provade att göra lite hål, det var kul 
Körde med M12 och mutterknacken. Gick utmärkt!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Kråkan en rubinröd 62a och diverse andra projekt
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hallå! Här är det ingen vidare fart. Framvagn och bromsar väntar jag med till efter Norrtälje.
Var på Biltema i går och shoppade lite.
Provade att göra lite hål, det var kul 
Körde med M12 och mutterknacken. Gick utmärkt!
ser ju riktigt bra ut.
Får panta lite tomglas så jag kan köpa en sån själv.
Snyggt
Gav mig en ide också..att svarva till fler delar, som den konade, utan tappen! Då kan man pressa fördjupningar i plåten som förstärkningar. Precis som med räfflor i golvet..
Snyggt
![]()
Gav mig en ide också..att svarva till fler delar, som den konade, utan tappen! Då kan man pressa fördjupningar i plåten som förstärkningar. Precis som med räfflor i golvet..
Gör det! Gör några sånna här också så är jag spekulant på en omgång 
Gjorde lite flera hål. Mätte och räknade för att det skulle vara samma avstånd mellan hålen men lyckades inte riktigt.
Får nog göra en ny plåt och då tar jag nog bara stora hål hela vägen.
Men stolen kommer att bli mycket lättare med hålen

gillart 
Snyggt! 
Jag hade ju bestämt mig för att åka till Norrtälje så jag skrev upp det i almanackan.
På lördag kvällen innan söndagen som jag hade planerat att åka till Norrtälje på så såg jag alla inlägg där många tackade för en bra träff
Ja det blev dåligt med träffar i år, var åtminstone på Gärdet
I dag tog jag tag i det mycket viktiga jobbet med hål
Gjorde en ny plåt och höll mig till en storlek på hålen.
Blev ju riktigt bra hål tycker jag.
Så nu sitter den monterad på passagerar stolen.
Kanske ska göra en plåt ovanför/bredvid stolen också.
Som ni ser har någon bankat rören platta på det här underedet, men det kan jag leva med. Patina 
Snyggt 
håltagare? koningsverktyg? jag har en håltagare men där blir det bara
runda hål...detta är ju proffs-snyggt. 
håltagare? koningsverktyg? jag har en håltagare men där blir det bara
runda hål...detta är ju proffs-snyggt.
Hålsåg och biltemas koningsverktyg i galv/förzinkad plåt som man sätter i gipsväggar som skall vara inbrottssäkra. Tror den är 1mm.
Matchar hammarlacken bra tycker jag. Gillar den plåten då galven ”kryper” ut på de kapade ytorna och skyddar mot rost. Har gjort ett par bitar som satt på min frånluftsfläkt på taket. Inte ett spår av rost på kanterna.
Snyggt, passar in i stilen med stolarna och övrigt.
Gillar problemlösningen med karmskruvsskydd och smältlim. Det gäller att hitta lösningar som är bra och fungerar. Inte bara bocka av något i en katalog och beställa.

Snyggt, passar in i stilen med stolarna och övrigt.
Gillar problemlösningen med karmskruvsskydd och smältlim. Det gäller att hitta lösningar som är bra och fungerar. Inte bara bocka av något i en katalog och beställa.
Tackar! Ja det är ju roligare att klura ut en lösning själv.
Jag ser möjligheter i allt möjligt skrot, blir mycket bra att ha 
Nu är jag sugen på att rilla plåt också. Det verkar också kul. 
Tog sista turen med bilen för säsongen i dag innan jag pallade upp den.
Tänkte att det är dags att börja med framvagns bytet och bromsuppgraderingen.
Blev inga stordåd men hjulen är av och tanken lossad.
Tänkte lossa tankgivaren så jag kan lyfta ur tanken men måste läsa på hur man gör. 
Bänd bort locket över givaren i tanken, sedan kan du haka av vajern.
Bänd bort locket över givaren i tanken, sedan kan du haka av vajern.
Jag misstänkte att det var så men tänkte att det är bäst att kolla först.
Tack för hjälpen! 
Framvagnen togs loss i dag. Skulle tagit bort trummorna först, blev lite tung och klumpig att hantera.
Jaja man lär sig av sina misstag.
Blir till att göra en liten beställning med diverse delar. Hardyskiva, gummin till karossfästena på framvagn, hbc , korta stötdämpare då tornen är kortare på nya stommen. Blir säkert nått mer.
Slog bara i huvudet sex gånger i huven så det gick ganska bra. 
Fortsatte i dag med plocka isär framvagnen, kladdigt
Rotade fram farsans gamla avdragare som jag räddat från att kastas för länge sedan.
Den behövdes ju inte till fram trummorna märkte jag
men nu har jag testat att den går att använda med lite distanser och långa skruv.
Det var bara backarna som behövdes backas.
Jämförde stommarna med hjälp av två vinkelhakar. Diffade
någon millimeter eller två så det ska nog gå bra med fjäderpaketen.
Skönt att jag köpt en mutterknack, är lättare att lossa när inte grejorna sitter still.
Som ni ser har jag fått sällskap i garaget av en pelargon och nått sorts litet träd som inte klarar vintern. Gissar att det är fler som försöker hålla garaget fritt från icke bil relaterat men som får ge sig

Nä nu måste jag ut och fortsätta.....
idagens samhälle kan man bygga en frigga eller attefall "gäststuga" som med frostvakt lätt huserar fruns växt perversioner... (dom tål ju inte aromatiska kolväten oljor bensin och slipdamm i alla fall) 
Rotade fram farsans gamla avdragare som jag räddat från att kastas för länge sedan.
Funkar den där bra?
Sitter själv med 2 trummor som jag är väldigt osams med och såg en sån där på biltema..
idagens samhälle kan man bygga en frigga eller attefall "gäststuga" som med frostvakt lätt huserar fruns växt perversioner... (dom tål ju inte aromatiska kolväten oljor bensin och slipdamm i alla fall)
Precis! Det kommer nog att bli en attefalls tillbyggnad till våren om det går som det är tänkt.
Fast pelargonen var riktigt trevligt sällskap i dag 
GB63VW62 skrev:Rotade fram farsans gamla avdragare som jag räddat från att kastas för länge sedan.
Funkar den där bra?
Sitter själv med 2 trummor som jag är väldigt osams med och såg en sån där på biltema..
Den passar ju inte mot trumman ända in då dessa har en kona som är större än centrum på avdragaren.
Men den funkar nog med lite trixande.
Den är nog 35 år gammal. Köptes till baybussen som mina föräldrar hade som husbil ett tag. Antagligen inköpt på OK då biltema bara fanns i Linköping på den tiden.
Norain skrev:GB63VW62 skrev:Rotade fram farsans gamla avdragare som jag räddat från att kastas för länge sedan.
Funkar den där bra?
Sitter själv med 2 trummor som jag är väldigt osams med och såg en sån där på biltema..Den passar ju inte mot trumman ända in då dessa har en kona som är större än centrum på avdragaren.
Den är nog 35 år gammal. Köptes till baybussen som mina föräldrar hade som husbil ett tag. Antagligen inköpt på OK då biltema bara fanns i Linköping på den tiden.
Japp, kollade på denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000017009
Ser ju ut som det kommer bli samma problem med att den inte ligger helt mot, antar man borde kunnna lösa det med långa bultar och nån spacer mellan... eller så får jag helt enkelt börja lossa cylinder och fjädrarna på backarna och gå bruce lee på trumman.
Så, nu sitter fjäderpaket och bärarmar på plats.
Använde de gamla gummitätningarna då de hade vw nummer och såg fina ut. De nya såg inte lika välgjorda ut.
Fick slå med plast hammaren samtidig som jag drog insexan i bärarmen. Då kröp skruven ned i hålet och tätningen blev komprimerad.
Jag hade ingen insexa som passade i sänksatserna så antingen 7mm eller liknande tum insexa måste införskaffas. Någon som vet? CB framvagn så kanske tum.
GB63VW62 skrev:Norain skrev:Funkar den där bra?
Sitter själv med 2 trummor som jag är väldigt osams med och såg en sån där på biltema..Den passar ju inte mot trumman ända in då dessa har en kona som är större än centrum på avdragaren.
Den är nog 35 år gammal. Köptes till baybussen som mina föräldrar hade som husbil ett tag. Antagligen inköpt på OK då biltema bara fanns i Linköping på den tiden.Japp, kollade på denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000017009
Ser ju ut som det kommer bli samma problem med att den inte ligger helt mot, antar man borde kunnna lösa det med långa bultar och nån spacer mellan... eller så får jag helt enkelt börja lossa cylinder och fjädrarna på backarna och gå bruce lee på trumman.
Har du backat på back justeringen? Blir en kant i trumman som tar i bromsbackarna.
Jag behövde inte avdragare fram men backarna tog i tills jag släppte på dem.
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Kråkan en rubinröd 62a och diverse andra projekt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.