1

Årsmodell 90.

Skulle lufta bromsarna.

Nipplarna bak hade rostat "bort" och jag tänkte få loss nippeln för att köpa nya, fräscha sådana.

Givetvis gick ju nippeln av trots rejält med rostolja och försiktigt vridande med hylsa...

Går det att lufta bromsarna genom att lossa lite på bromsrörets nippel eller är det bara att byta bromskolv?

Alternativet är väll att ta bort den gamla kolven och borra/gänga för en ny nippel men då får man väl gå upp i dimension på nippeln och finns det material/utrymme för det?

När du ser ljuset i tunneln är det tåget som kommer...

Bilar: Citroën C4 -14, Citroën XM -95, Citroën XM -99, VW Karmann Gipsy -90 (husbil)

2

Äh - såg att nya kolvar kostar 200:- på Mekonomen så då är det bara att köpa och byta :-)

Bilar: Citroën C4 -14, Citroën XM -95, Citroën XM -99, VW Karmann Gipsy -90 (husbil)

3

Hjälper inte att byta kolvar när cylindern är problemet. ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jo - jag menar cylinder - kom bara inte på ordet  ICQ/ad

5

Slå in en torx och se om den går att lossa ändå?

Gubbjävel; dvs originalfantast

6

Bra idé - skall testa det.

Går Torx:en av så blir det byte av HJULCYLINDER hur som helst ;-)

7

Torx:en höll givetvis inte - blir till å byt hjulcylindern...

8

Kanske lika bra byta båda cylindrarna bak samt se över resten av skramlet bakom trumman, byta nipplar fram och vätska samt lufta kopplingen är inte heller fel.

9

Typ ungefär det jag tänkt mig minus lufta kopplingen då det är en automat   ICQ/ad

10 Senaste redigerad av Ford Prefect (2016-09-03 19:00:03)

Nu är cylindrarna och oljan bytta.

Oljan måste ha varit "original" - det som kom ut var svart som gammal motorolja men nu finns det fräsch och fin olja i systemet :-)

11

Ford Prefect skrev:

Nu är cylindrarna och oljan bytta.

Oljan måste ha varit "original" - det som kom ut var svart som gammal motorolja men nu finns det fräsch och fin olja i systemet :-)

Hade du haft en koppling så hade du förundrad dig vad som kommer ut när man luftar slavcylindern, därav min rekommendation att lufta slavcylindern när man luftar bromsar.

Däremot är det inte fel ha koll på filter och olja i automatväxellådan är den inte klar röd eller luktar bränt byt direkt!