1

Har ett problem som jag inte blir kvitt med..

Handlar om en Bubbla -65 MED 1300 -72 motor!

Har hållit på att mixtra med olika saker nu i ett par dagar och får inte min bubbla att fungera längre än ~20 minuters körande.
När man har varit ute och körit i normalt tempo så tvärdör bubblan bara sådär. Verkar som att den inte får bensin efter man kört den en stund.

Har då bogserat hem den, tvingat igång den med startgas så den börjar pumpa soppa. Så efter en stunds försökande så är allt i sin ordning.
Tänkte först om det var Ånglåset som hoppade in för jag hade glömt sätta dit en kylplåt men den skruvade jag fast och så drog jag om bränsleledningen
och tänkte nu borde de funka, men icke! Samma igen, efter en stunds körande så tvärdör den..

Har kollat så tändingen står rätt ifall att, justerat co skruven ca 2 varv ut. Tomgångs skruven är nästan lika.
Vad kan problemet vara? börjar tro att bränslepumpen strular men undrar då vf efter just en stunds körande osv OCH om det
kanske kan vara något mera som gör att det spökar för mig?

Ut med alla ideer och trips! Inget är för dåligt ICQ/ab

Tack på förhand //Daniel

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

2

Lossa tanklocket och prova.. På en del bilar om inte ventiationen av tanken fungerar så blir det efter ett tag så högt undertryck i tanken så inte pumpen orkar suga.. Tankar har tillockmed tryckts ihop..
I min bay bytte föregående ägare tanken pga tätt tanklock...tanken blev mindre och mindre..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Lossa tanklocket och prova.. På en del bilar om inte ventiationen av tanken fungerar så blir det efter ett tag så högt undertryck i tanken så inte pumpen orkar suga.. Tankar har tillockmed tryckts ihop..
I min bay bytte föregående ägare tanken pga tätt tanklock...tanken blev mindre och mindre..

Tusen tack för tipset! Det tänkte jag inte på ICQ/ab Om det nu skulle vara det, vad är lösningen på det ?

VW typ 1 -65

4

Tändspolen?

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

5

Kolla så att inte "drivpinnen " kärvar i bakelit delen under bensinpumpen.

6

Bensans skrev:

Kolla så att inte "drivpinnen " kärvar i bakelit delen under bensinpumpen.

Det var också ett super tips!! Tack ska du ha, hur kikar man upp det lättast? Är det att skruva loss pumpen när motorn precis har dött då?

Då får man se upp så man inte bränner sig  ICQ/ag

VW typ 1 -65

7

Kondingen?

8

Kolla så att automatchocken inte kortsluter när den blivit varm. Hände en kompis för länge sedan och inte helt lätt att hitta.

9

Om drivpinnen kärvar, vilket är ganska vanligt måste du dra ur backelitbiten som sitter under bränslepumpen och ta en smärgelduk eller liknande och slipa backelitpinnen lite smalare så att det inte kärvar när motorn blir varm. Ett annat fel brukar vara att gummislangen mellan bränsletanken och bränsleledningen är full med skit eller är vikt efter eventuell bränsletanks rengöring. Kolla även bränslepumpen och bränslefiltret.

Lattjo lajban med luftkylt.

10

Pär "Berg" skrev:

Kolla så att automatchocken inte kortsluter när den blivit varm. Hände en kompis för länge sedan och inte helt lätt att hitta.

Utan någon sökning sådär så undrar jag hur man märker det lättast?

Man får ju massa idéer och tips nu som man inte tänkt på innan ICQ/ag

VW typ 1 -65

11

popeye skrev:

Om drivpinnen kärvar, vilket är ganska vanligt måste du dra ur backelitbiten som sitter under bränslepumpen och ta en smärgelduk eller liknande och slipa backelitpinnen lite smalare så att det inte kärvar när motorn blir varm. Ett annat fel brukar vara att gummislangen mellan bränsletanken och bränsleledningen är full med skit eller är vikt efter eventuell bränsletanks rengöring. Kolla även bränslepumpen och bränslefiltret.

Det här låter som något det skulle kunna vara! För jag testade nämligen om den får bensin när den blivit varm och dog! Tog slangen från förgasaren och körde på starten utan att det skvätta ut en droppe! Så jag fattar allt rätt så ska jag slipa backelitpinnen och inte själva stålstången?

VW typ 1 -65

12

Krinka skrev:
popeye skrev:

Det här låter som något det skulle kunna vara! För jag testade nämligen om den får bensin när den blivit varm och dog! Tog slangen från förgasaren och körde på starten utan att det skvätta ut en droppe! Så jag fattar allt rätt så ska jag slipa backelitpinnen och inte själva stålstången?

Här kommer en film på hur man gör.
https://www.youtube.com/watch?v=L-QDI74acLY

13

Tack så mycket! Ska testa detta direkt imorgon om jag får upp den hel så klart! Verkar ha en tendens att spricka/gå av  ICQ/ac

VW typ 1 -65

14

Har samma problem, bytt drivpinne och bakelitpackning, renoverat bensinpump. Funkar jätte bra ett tag sen dör den.. inte en droppe i bensinslangen till förgasaren. Känns som den tappar trycket bara så där...

Krinka skrev:

Tack så mycket! Ska testa detta direkt imorgon om jag får upp den hel så klart! Verkar ha en tendens att spricka/gå av  ICQ/ac