Vad kan jag göra?
Läst att de inte finns renoveringssats för just de problemet?
Kan man täta på nått annat sätt innan man måste byta förgasare?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 34-pict, läcker vid gasreglaget
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad kan jag göra?
Läst att de inte finns renoveringssats för just de problemet?
Kan man täta på nått annat sätt innan man måste byta förgasare?
http://www.ebay.com/itm/VW-BEETLE-CAMPE … oZly7lYgVg
jag köpte sånnahär, har dock inte monterat dem men det verkar ju rätt simpelt.
kan inte gå i god för att det faktiskt är bra grejer men helt klart värt att testa!
Vet inte varför det sägs att det inte finns grejer för att fixa det när man kan hitta detta på 2 minuter på ebay 
Jag har också köpt där men inte heller testat montera dem/ motorn havererade för mig och blir nog dubbelförgasare på nästa motor.
Ok, verkade ju ganska lätt att byta iaf...
Ingen av er som vill sälja de ni har? Så man slipper beställa på eBay... 
jag behåller mina tror jag, ska försöka få i dem någon dag...
smidigt som fasen att beställa om man fixar ett paypalkonto 
Jag skulle tro ditt stora problem är en flödande nålventil
Två saker som kan göra detta är Nålventil som är dålig eller Dålig kvalitet på den delen (billig kina kopia)
Sen att bränsle pumpen ger för högt tryck
/// M
http://www.ebay.com/itm/VW-BEETLE-CAMPE … oZly7lYgVg
kan inte gå i god för att det faktiskt är bra grejer men helt klart värt att testa!
Vet inte varför det sägs att det inte finns grejer för att fixa det när man kan hitta detta på 2 minuter på ebay
Någon som testat detta kit? Jag är lite skeptisk till att det kan bli bra om inte de nya bussningarna brotschas när de sitter monterade. Så gör man alltid vid en "riktig" förgasarrenovering med glidlagrade spjällarmsaxlar.
Ska försöka rengöra nålventilen och resten me...
Vad skulle orsaka att pumpen börjar pumpa för mycket?
Ska försöka rengöra nålventilen och resten me...
Vad skulle orsaka att pumpen börjar pumpa för mycket?
Skulle tro att det inte hjälper med rengörning av nålventilen
Dom är en förbruknings del som skall bytas vid 3-3500 mil (bensin)
Sen när det är alkohol i bränslet slits dom fortare
I soppa pumpen sitter det reglerventiler som skall hålla jämt tryck typ 0,2 bar är det mycket skit i bränslet som gått igenom systemet läcker det igenom och förgasaren flödar över
/// M
Väldigt intressant att se utgången av en "renovering" av detta slaget. Återkoppla gärna!
Sen har vi diskuterat glappande spjällaxlar och nålventiler senast för någon månad sen. Min erfarenhet säger mig att det är mångt mycket vanligare med glappande spjällaxlar än läckande nålventiler. På de fem förgasare jag dissekerat under sommaren, har ingen av dem haft en felande nålventil, men alla har haft mer eller mindre glappande spjällaxlar. Jag kan såklart inte gå i god för att funktionen hos nålventilen är fullgod, men när man försöker trycka 10 bar luft igenom den och det tar tvärstopp så tycker jag mig kunna dra slutsatsen att den funkar som den ska.
Soppapumpsproblematiken har jag dock inte utrett, men om nålventilen funkar borde ett högt tryck i pumpen inte vålla några problem, eller har jag otur när jag tänker nu?
Att nålventilen tätar när du blåser baklänges är logiskt, du får en area på bakisidan av nålventilen som hjälper till att hålla tätt.
Anders
Så då menar du att bara för att backventilen låser när jag trycker med luft, så behöver den inte låsa för att flottören trycker på den? Så kan det ju vara såklart.
Nu mins jag inte helt klart, men jag har för mig att jag testade att blåsa åt båda håll med samma resultat då ventilen "låser".
Syxez skrev:http://www.ebay.com/itm/VW-BEETLE-CAMPE … oZly7lYgVg
Vet inte varför det sägs att det inte finns grejer för att fixa det när man kan hitta detta på 2 minuter på ebayNågon som testat detta kit? Jag är lite skeptisk till att det kan bli bra om inte de nya bussningarna brotschas när de sitter monterade. Så gör man alltid vid en "riktig" förgasarrenovering med glidlagrade spjällarmsaxlar.
Mycket möjligt att det inte är bra men jag ska testa någon gång hade jag tänkt, tycker dock att det är konstigt att jag inte hittade någonting om det på forumet innan jag köpte mina, det är ju ändå ett minst sagt vanligt problem och någon borde testat tycker man!:lol:
Jag tycker också det verkar intressant att åtminstone prova. Har man en läckande gasare som då förmodligen knappt går att använda i det nuvarande skicket, så är det ju ingen stor förlust om "renoveringen" misslyckas.
Enligt instruktionen på e-bay verkar det dock som att det sitter plastbussningar original, det har jag aldrig ens tänkt på, trodde hela spjällaxeln och dess lagringar var gjorda i metall. Är det plast är det rätt rimligt att den kan fallera efter 40-50 år.
Kanske ska skaffa e-baykonto trots allt? 
Väldigt intressant att se utgången av en "renovering" av detta slaget. Återkoppla gärna!
Sen har vi diskuterat glappande spjällaxlar och nålventiler senast för någon månad sen. Min erfarenhet säger mig att det är mångt mycket vanligare med glappande spjällaxlar än läckande nålventiler. På de fem förgasare jag dissekerat under sommaren, har ingen av dem haft en felande nålventil, men alla har haft mer eller mindre glappande spjällaxlar. Jag kan såklart inte gå i god för att funktionen hos nålventilen är fullgod, men när man försöker trycka 10 bar luft igenom den och det tar tvärstopp så tycker jag mig kunna dra slutsatsen att den funkar som den ska.
Soppapumpsproblematiken har jag dock inte utrett, men om nålventilen funkar borde ett högt tryck i pumpen inte vålla några problem, eller har jag otur när jag tänker nu?
Om vi tar lite fakta
Flotör vikt på en sådan förgasare är 8,5 gram med utäxlingen på armen är det cirka 22 gram tryck på nålventilen
Om man blåser med 10 bar(9,8kg) motsvarar det cirka 10 Kg tryck på nålventilen
Fick ett tips för 30 årsen av gubbana på MISAB
Att göra så här
Man skruvar på en slang på nålventilen som är cirka 200 -250mm sen fyller man slangen med rödsprit
Tryck lätt i tätnings ventilen som är mot flotören ( på dom som är fjäderbelastade får man rätt tryck mot sätent )
Om den läcker så är det att byta den ( räcker att den fuktar så är den på gränsen)
/// M
Flotör vikt på en sådan förgasare är 8,5 gram med utäxlingen på armen är det cirka 22 gram tryck på nålventilen
Om man blåser med 10 bar(9,8kg) motsvarar det cirka 10 Kg tryck på nålventilen
/// M
Borde väl snarare bli 2 kg på nålventilen?
Eftersom 10 bar ~10 kg/cm2 och nålventil är ca 5mm i diameter.
Oavsett alldeles för högt. 
Ja jag inser att min "undersökning" av detta i somras var högst ovetenskaplig, jag bara "råkade" göra ett test när jag blåste rent alla detaljer efter tvätt. Jag prövade att blåsa åt båda hållen, i det andra fallet tryckte jag på kulan med fingret. Helt ovetenskapligt och säkert ingen riktig fingervisning, men om 10 bar stoppas av ett finger på kulan, borde det tryck som pumpen ger stoppas av flottörens tryck på kulan. Men jag anser ändå detta med läckande nålventiler vara ett mindre problem då de ju följer med i varje repsats, till skillnad från gasspjällarmsbussningar som förmodligen suttit där sen gasaren tillverkades. Dvs med tanke på hur vanligt det är med läckande spjällaxlar och med tanke på hur vanligt det är att förgasaren får en ny packningssats (med nålventil) så ser jag inget samband mellan de två, men jag är helt öppen inför att jag har fel.
Sen var jag inte alls med på matematiken där, hur vikt kan bli flytkraft utan att ta hänsyn till fler faktorer såsom volym och vätskans densitet. Men det kan vi lämna därhän.
Vi behöver inte gå in mer på detta, jag tycker sakfrågan som rubriken avhandlar är den intressanta i sammanhanget, dvs om man kan få bukt med problemet med läckande spjällaxlar med nya bussningar av den typ som säljs på e-bay.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 34-pict, läcker vid gasreglaget
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.