1

För inte så länge sedan så införskaffade jag mig några Mercedes Vitofälgar med hyfsade sulor. Dessa är har måtten 195/70R15, så omkrets borde stämma rätt bra. Bultdelningen är 5/112, navet 66,6 ET 40 och bulthålen ska enligt uppgift vara M14.

Jag trodde naturligtvis att detta skulle vara bolt on, men en annan tråd fick mig att fundera. Hur långa är pinnbultarna i original? Jag har förstått att de är lite längre fram och kan flyttas bak med lite skruvande.
Det jag skulle behöva är helt enkelt längden, både fram och bak, så kan jag mäta på fälgarna om de passar de gamla bultarna. Just nu står min buss ganska långt hemifrån, så jag har ingen möjlighet att mäta själv.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

2 Senaste redigerad av MrPete (2016-08-17 21:11:05)

ja, fram är längre och kan flyttas bak om man ska ha tjockare fälgar.

pinnskruvar fram.. har inga bakre lösa tyvärr.
totallängd 60mm

Post's attachments

20160817_221057.jpg, 163.55 kb, 530 x 338
20160817_221057.jpg 163.55 kb, 238 downloads since 2016-08-17 

3

Tackar så mycket MrPete! Det var ett kvickt svar. Då vet jag att original fram är 60 mm. Då är frågan bara hur mycket det finns kvar att skruva på när de är monterade. På fotot ser gängen ut att vara ca 33 mm och splinen ca 20 mm. Täcks dessa 20 mm av skivan helt, eller sticker det ut en liten bit spline på "framsidan" av skivan? Jag funderar på hur lång den användbara längden av pinnbulten blir.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

4

Vågar inte svara på den sista frågan.. men gissar att det mesta av splines:en täcks då den går igenom både nav och skiva..

midlandwheels har längre pinsskruvar.. men vad jag minns var de ganska dyra..

5

http://butik.spacer.se/sv/produkter/til … wheelstud/ Här har jag hittat till mina galenskaper.

6

Efter lite efterforskningar så verkar det som att bak är pinnbultarna 34 mm långa i original.
Då återstår bara frågan, hur tjockt gods är det i nav och trumma eller skiva? Får jag tag på de siffrorna vet jag hur lång den användbara längden är på pinnbultarna.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

7 Senaste redigerad av Foppa13 (2016-08-21 18:20:34)

Mina original pinnbultar fram på en 79 med skivbromsar var 46mm (totallängd 52mm), jag bytte ut mina mot 56mm och det funkar bra med icke original fälgar. Bak är dom ordentlig korta, dom skulle behöva vara 1cm längre för att kännas helt bra om man åker annat än plåt.

Inlägg redigerat: längden jag angav var totallängden, har redigerat infon ovan ber om ursäkt för ev. oklarheter.

/foppa