1

Har en baybuss jag köpt 15" x 5,5" fälgar till. Är det 165 däck som passar då? vad tror ni om 165/65 på alla 4 däck efter en lagom sänkning?

2

Jag har 15x4,5" på min bay och kör 185/65 bak, 175/65 fram. Det blir bra mycket mindre rullomkrets mot original, så motorn får varva rätt ordentligt med den 002 låda som sitter i min buss nu. Men du kanske har annan bättre utväxlad låda i din buss då den är av nyare modell.

Oavsett kommer jag sattsa på lite högre profil bak nästa gång jag köper nya däck, för att få ner motorvarven. Fram tycker jag att 175/65 gör sig bra. Du får väl titta i min tråd och avgöra själv. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=174&p=7

Du har ju sen en tum bredare fälgar, så du kan ju säkert köra bredare än mig utan problem. Här är en tråd på earlybay.com där folk visar vad de kör med på sina bilar, mycket bra bilder som ger en uppfattning om vad olika dimensioner ger för utseende. http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=4&t=7365

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

3

Tycker min motor varvar tillräckligt redan nu så det är en bra poäng! Men hur är det med bredden då? får du "plats" med 185 på 15x4,5" fälgar? Blir då 185 för smala för mina fälgar? (ledsen omjag idiotförklarar mig själv med denna fråga)

Toppentips, skall surfa runt bland bilderna och se om det reder ut vad jag vill ha eller om det snurrar till det ytterligare ICQ/ab

Ser det inte dumt ut med "tjockare" däck bak?

4

5,5" gånger 2,54cm blir ju ca 14 cm ett 185 däck är ju ca 18.5 cm så det borde inte vara några som helst problem att få på.
Jag tror det kommer se riktigt bra ut beroende på vilken profil du väljer.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

5

Jacob skrev:

Tycker min motor varvar tillräckligt redan nu så det är en bra poäng! Men hur är det med bredden då? får du "plats" med 185 på 15x4,5" fälgar? Blir då 185 för smala för mina fälgar? (ledsen omjag idiotförklarar mig själv med denna fråga)

Toppentips, skall surfa runt bland bilderna och se om det reder ut vad jag vill ha eller om det snurrar till det ytterligare ICQ/ab

Ser det inte dumt ut med "tjockare" däck bak?

Om du tittar i tråden på earlybay så ser du att de flesta kör med större däck bak just för att hålla nere varven. Hur man tycker det ser ut är väl högst subjektivt, men jag tycker att det ser bra ut. 185 får plats på mina 4,5", men bredare än så ska man nog inte ha på dem. Så på dina så blir det nog kanon med 185. Du kan säkert ha lite bredare också om du vill. Går man upp i bredd höjjer det ju profilen också på däcken då de beräknas i proocent på bredden om du hänger med.

6

Jepp, är med på procentberäknandet men var osäker på vad man kan få plats på fälgarna. Superbra med din input! F.ö en underbar Bay du har!

7

En viktig aspekt med däcksbredden som ofta glöms bort är bromsförmågan. Det känns olustigt att montera 165or fram av denna anledning då de ju har mindre mängd gummi mot gatan.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Bra Input kee! Blir 185'or. Dock tror jag de inte har tillräckligt med " bäring" för bussens maxvikt. Ska man köra på det ändå och byta inför besiktning?

9 Senaste redigerad av Kalle (2011-09-15 12:53:05)

Jacob skrev:

Bra Input kee! Blir 185'or. Dock tror jag de inte har tillräckligt med " bäring" för bussens maxvikt. Ska man köra på det ändå och byta inför besiktning?

Jag kör med vanliga däck fram och förstärkta bak då bussen väger betydligt mer där. På besiktningen sa de ingenting om det, och då var han ganska nitisk.

Jacob skrev:

F.ö en underbar Bay du har!

Tack!  ICQ/ab

10

Ok, guld! ska tänka på det när det är dax att beställa! Trodde inte det fanns ICQ/ae

11

putte skrev:

5,5" gånger 2,54cm blir ju ca 14 cm ett 185 däck är ju ca 18.5 cm så det borde inte vara några som helst problem att få på.
Jag tror det kommer se riktigt bra ut beroende på vilken profil du väljer.

Det för mig är lite ologiskt. 18,5 cm får ju inte plats på 14 cm Default/hmm men jag antar att däcket "bygger ut" från insidan till utsidan, eller?

12 Senaste redigerad av kee (2011-09-16 07:55:04)

Jag har besiktat med vanliga däck (ej c-klass) flera gånger, de bryr sig bara om mönsterdjup och torrsprickor. Men iom att det är ett ständigt lotteri så vet man aldrig vad som händer nästa gång.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

jag googlade lite och hittade följande..

på denna sida i andra posten finns det en lista som med rekomenderad fälgbredd till en viss däcksbredd..

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=612

Jag hittade även denna formel:

Ett NORMALT däck "ej R-däck" kräver en fälg som är ca 4cm smalare än betäckningen på däcket tex: 195/55x15, alltså 15,5cm bred fälg. Gör man om 15,5cm till tum, blir det 6,1" dvs. är en 6" fälg ett lämpligt val "om inte däcksfabrikanten hävdar annat=sällan".

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

14

jag har 185/65x15 på mina 5,5 x15 fälgar och lagom sänkt det funkar hur bra som helst http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0165.jpg

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

15 Senaste redigerad av Bajen (2011-09-17 00:51:05)

På min bubbla har jag 205x65 på 5.5" tycker de ser grymt ut.
Har tyvärr ingen bra bild på fälgarna å sedan vet jag inte om de funkar på typ2.
Men de jag försöker få sagt är att 205 sitter bra på 5.5"

Hittade en bild man ser däcken på åtminstone

Post's attachments

slipad.jpg, 373.97 kb, 1090 x 553
slipad.jpg 373.97 kb, 246 downloads since 2011-09-16 

16

205 kan bli knivigt att få in under bakskärmkanterna på buss
Med lite camber går det ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

17

Var varsamma med däcken till bussarna. Viktindex på däcken är säkerhet. Fler av oss har familjen med så det kan vara läge att tänka efter före. Ta hjälp av den lokala gummiguuben, dom har koll.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

18

Det lutar nog åt 185/60 15 fram och 185/65 15 förstärkta bak. Riktigt schysst stuk på din crewcab hjoggböle!

Bra input surfinsafari. Däcken ska bära en campingbuss som har som ambition att ta sig många mil nästa sommar så det är värt att vara på den säkra sidan.