1 Senaste redigerad av kee (2016-08-03 11:17:07)

Igår köpte jag på mig lite nytt material för arbete med plåt och "rostlagning". Jag köpte då en tryckluftsdriven rak slipmaskin för att komma åt där det är riktigt trångt. Jag har varit i kontakt med detta verktyg förut och insett dess fördelar men inte haft ngn kompressor som kunnat driva dem tidigare, därför föll valet på en sån nu när det gällde att utöka verktygsparken. Jag köpte även en falstång, som jag ännu inte haft ngn vidare erfarenhet av, men som verkar som ett vettigt verktyg och bra komplement till städet.

Så förutom, kapmaskin, svets, tänger, svetshjälm, stålborstar, borrmaskin och skyddsutrustning. Vad är tips på bra verktyg att ha när man ägnar sig åt plåtbearbetning?

Jag vet att det finns många bra verktyg/hjälpmedel jag inte nämnt, men varför är just detta verktyg din favorit och hur/när använder du de olika verktygen?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-03 11:24:34)

Fingerslip.. Dvs en liten bandputs.. Du kommer undra varför du inte köpt en innan. För hörnor och slipa ner punktsvetsar i kanter och hörn.
En trycklufts såg dvs rak sticksåg smidigt i små utrymmen.
Mer än en vinkelslip..
Jag gillar att ha en för kapa, en för flappdisk en för stålborste och en för en fast grov slipskiva.. Skönt att inte behöva byta.. Men det e jag det

Sen att köpa kapskivor slipskivor av bra kvalite och många.. Så man inte behöver sluta pga  brist..
2gastuber..samma anledning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

stout skrev:

Krymp och sträckmaskin är oumbärlig i plåtjobb.

Denna är nog min favorit med mindre plåtar, en klipp, bock och valsmaskin. MIn är 30 cm lång och kostar runt 2000:- men i dag skulle jag troligtvis investerat i 60 cm varianten.

En lite kapmaskin med 10cm 0,6/0,8mm klingor är bra att finskära plåt på plats och slipa svetsskarvar med.

Vill man tillverka valsad plåt så är ett engelskt hjul oumbärligt men har inget för jag har inte plats till det, tyvärr.

Den krymp o sträckmaskinen känns grymt prisvärd

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

4

stout skrev:
MattsR skrev:
stout skrev:

Krymp och sträckmaskin är oumbärlig i plåtjobb.

Denna är nog min favorit med mindre plåtar, en klipp, bock och valsmaskin. MIn är 30 cm lång och kostar runt 2000:- men i dag skulle jag troligtvis investerat i 60 cm varianten.

En lite kapmaskin med 10cm 0,6/0,8mm klingor är bra att finskära plåt på plats och slipa svetsskarvar med.

Vill man tillverka valsad plåt så är ett engelskt hjul oumbärligt men har inget för jag har inte plats till det, tyvärr.

Den krymp o sträckmaskinen känns grymt prisvärd

Nu var det inte krymp sträck jag länkade till. Jag har köpt en massa olika krymp och sträckmaskiner och alltid snålat med dem. Först billigt chinacrap sedan Verktygboden individuella som visade sig vara chinacrap de med. Sen köpte jag verktygbodes större på stativ som grep fel samt att stativet var vingt så den returnerades också. Det slutade med att jag köpte en krymp och en sträck från Eastwood i USA. Fungerar som den ska och skiljer sig stort från den billigare varianten av krymp-sträck.Men jag hade velat ha en "riktigt" men har inte plats för sånt.

Jag skrev fel.... Du har visat den fals o klippmaskinen förut o den verkar smutt

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

5

Tack för responsen.

Jag brukar också jobba med två vinkelslipar, en med kapskiva, en med slipskiva. Jag har inga stålborstar för vinkelslip, men det kanske man ska skaffa sig? Har alltid kört med stålborste i borrmaskinen, men det är ju lite av en annan grej, lägre varvtal och inte lika effektivt. Ska nog köpa någon flapdisc också för att testa.

"Fingerslipen" var ett bra tips. Jag har saknat en slipmaskin för trånga hörn och liknande. Men slits inte slipbanden ut fort på en sån?

Sticksåg för tryckluft, någon att rekommendera? Finns det modeller som använder samma typ av blad som de elektriska? Det vore ju grymt smidigt om man kunde begränsa sig till en sorts blad i lådan, men så enkelt är det förstås inte?

Jag har inte heller plats för en massa stora plåtbearbetningsverktyg (även om pelarborr är högt på önskelistan, som förvisso är mer "universal" än till bara plåtbearbetning), men en plåtbock har jag tänkt att man kanske skulle skaffa. Har förstått att man gärna vill ha bra bredd på bocken, men då börjar den ju bli skrymmande. Vad för längd har ni uppfattningen om att man behöver?

Upptäckte efter att ha kört med slipmaskinen ett tag, att den förmodligen får kompressorn att gå så mycket att det lilla utrymme den står i blir alldeles för varmt (nära 50 grader) att jag måste lösa det problemet först. Vill ventilera ut i garaget, men då måste jag ta upp ett stort hål genom lättbetong så det blir lite att fundera på.

Något som jag tror är oundvikligt om man jobbar under bilen är att få gnistregn och svetsloppor över sig. Visst att man kan undvika det i största möjliga mån genom att hissa upp vagnen ordentligt, samt att slipa rent vid svets så man inte får så mycket loppor som far. Men utan att behöva lägga vagnen på sidan, har ni några bra knep här? Långärmat, långbenat, handskar, skyddsglasögon/svetshjälm och kåpor är givet, men lopporna letar sig igenom kläderna ändå. Gnistregnet från slipen är som att vandra genom dödsriket och man bara drar sig för att fortsätta arbeta.

Skulle byta övre och undre främre tvärbalk på Lucy då besiktningen slagit ner på rost. Det lutar nu åt att hela tvärbalken, inklusive utriggare och domkraftsfästen, hjulhusen plus en bit, eller hela golvet kommer att bytas. Förmodligen nedre delen av B-stolparna också. Det är träligt, obekvämt och bara jobbigt. Så lite inspiration att komma på rätt köl är tacksamt. Det är ju roligare att jobba och man behöver spendera färre timmar under vagnen om det går bra när man jobbar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Ett gammaldags  ull täcke är bra då ull inte brinner..lägga över benen..
ja slipbanden nöts ut ganska så fort.. men för konstiga ställen är det värt det.
plåtbock jamen visst vill man ha en 2 meters..  ICQ/ad
man kan komma långt med ett brett skruvstycke och en plastklubba med upprepade små slag..
att ha ventilerat utrymme för kompressorn är ett måste för livslängden.. lättbetong brukar vara lätt att jobba sig genom med ett borr och en tigersåg.
trycklufts sågen har smala spetsiga blad..
jag menar typ en dylik... eller liknade... inte helt billiga men jädra smidiga...
https://images.vidaxl-cdn.com/woger_image/140330/main_amazon_im/channel/webshop/action/product_popup/image.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Ulltäcke var ju intressant, men de filtar i ull jag har är alldeles för fina för att användas i garaget. De är nästan för fina att svepa in sig i på verandan med risk för rödvinsfläckar.  ICQ/ae Men tipset är bra, ska hålla utkik efter en bra pläd för detta, sen kanske man ska köra med plastvisir istället för skyddsglasögon, men det är trångt inunder bilen och även svetshjälmen slår i överallt, så det är ju inte direkt smidigt med helvisir.

Jag ser att det verkar som att flera sticksågsmodeller har samma typ av blad. Verkar då som att det för tryckluftsdriven sticksåg är en standard, medan elektriska har ett par annorlunda standarder.

Kompressorns temp håller jag stadigt koll på och trodde det var lugnt, men så köpte man ett nytt verktyg och maskinen får börja jobba mer. Dessutom verkar kylningen fungera mycket sämre på sommaren. Men lösning på det problemet är på väg och vi behöver inte stöta det mer i den här tråden.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Man borde kunna köpa en brandfilt på typ jula eller så.
Jag har en som några skolbarn som skulle tjäna ihop till en klassresa sålde.
Tryckluftsmeksel har iallafall varit oumbärligt för mig, när man ska dela plåtar som punktats ihop, exempelvis skjutdörrströskeln eller när man byter hundben.

Eftersom man lätt borrar igenom en undre plåt som man vill behålla intakt är det bra att ha nåt att hålla emot när man fyller upp med svets. Jag har kört med olika dörrhandtag i solid mässing som farsan hade liggande. Enkla att få in i krångliga utrymmen och enkla att slipa till i formen.

Tryckluftsdriven hål- och falstång är ju ett måste.

För slipning i trånga utrymmen har jag en slags vajer med borrchuck på, som man kan böja lite gött för att slipa med olika stift nör man vill ha bort överflödig svets till exempel inuti övre spåret för skjutdörren på en buss.

Magneter för att hålla plåten på plats när man måste svetsa utan falsning.

Tusen miljarder tänger.

Flapdisks i mängder. Stålborste till vinkelslip för typ golvytor o så.

Det finns mycket att säga! Mest glad är jag nog för det extra extra långa slangpaketet till svetsen.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

9

Jag funderade på om tryckluftsmejsel skulle vara ngt för mig. Slog mig blodig i början av projektet när jag missade huggmejseln ett par gånger, ingen bra precision blir det heller.

Mothåll vid punktsvetsning, menar du då att du har hål igenom båda plåtarna När jag svetsar något i fals så har jag bara hål i den ena plåten. Men mässingshandtag finns i en av bra-å-ha-lådorna så det kan jag använda.

Några magneter har jag, de är bra framförallt vid nykonstruktioner tycker jag. Egentligen tror jag mer på en typ av klämma jag sett på nätet (men inte minns var) vid kant-i-kant-svetsning. Ska tydligen inte vara så svåra att fabricera själv med lite fyrkantsrör, vingskruvar och svets. Ngn som vet vad jag pratar om?

En hål- och falstång, duger den till mer än bara att stansa hål (som namnet antyder) och vad exakt har den som funktion utöver hålstans? Hittills har jag klarat mig med borrmaskin vid håltagning, men är argumenten tillräckligt övertygande så kanske man ska omvärdera?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

En tryckluft driven hålklipp/fals är smidig som f.. då man inte behöver ta i.. bara klippa på...använder min ofta då det går så lätt att klippa hål med den. att falsa plåt jomen visst om man limmar annars vill man inte ha överlapp..
svetsklämmor som du beskriver är enkelt att göra, slitas lite 20-25mm 4 kant rör ..borra hål sedan kapa i bitar, sen en m6 skruv med en vingmutter med en tunn bit plåt/tunn bricka fastsvetsad.. .. en bit tex rund axel / rundjärn igenom.. inte speciellt svårt att göra..
fast inre såååå dyra heller.. gjorde själv 20 talet som jag nästan aldrig använder.. men det beror ju iofs på vad man gör. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Fast i chassiet är ju plåten falsad på rätt många ställen, eller talar vi olika språk nu? Jag menar ett exempel är ju inner- och yttertröskel som i nerkant möts i en fals. Men många fler balkar är ju falsade.

Tror ni lyckats "sälja in" en sådant verktyg iaf, för många svetspunkter lär det bli detta projekt inser jag. Skönt att spara lite på borrar och borrmaskiner.

Jag försöker "visualisera" hur svetsklkämmorna ser ut exakt men hittar varken bild på detaljnivå men jag tror jag kan klura ut det själv. Ngn som vet vad de heter eller kan posta en bild så är det tacknämligt. Även omd et finns ngt tips för hur man tillverkar dem på smidigast sätt så det inte snor för mycket "garagetid".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-09 21:08:43)

http://verktygsboden.se/platsvetsklaemm … -sats-6-st
http://verktygsboden.se/20.0.0.1/19077/cache/19077_4bc54af69c0dba14c5b78f0674156d22.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Tja den kombinerade klipp fals klippen.. stegar ju plåten så man kan"lägga" ner en plåt i den, så ytterkanten blir i ett plan.. som ett 1 mm trappsteg.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Ahh tack för bilden, kanske både enklast och snyggast om man tar en skruv med spårskalle, så kan man "sänka ner" den platta biten i skallens spår. det här borde jag ha grejer till liggandes i garaget!

Såg den här varianten av klämma för massa år sen och har sedan dess tänkt att "såna borde jag ju ha tillverkat" vid ett antal tillfällen när jag känt att de kunde komma till pass. Det är väl framförallt bra när man ska "lappa" och inte använder sig av hela ekonomiplåtar.

Tror jag fattar galoppen med falsfunktionen hos maskinen nu. Genom att man "bockar till" plåtarna tillsammans så får man de att ligga an mot varandra bättre?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Man stegar ner ena plåtytan sen lägger man den andra plåtens kant i den nedsänkta spåret...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Nu har jag precis börjat bekanta mig med stans- och falsverktyget och det är verkligen en bra hjälp, speciellt vid stansning! Nog för att man i nödfall kan borra, men vad enkelt och snabbt man tar upp tjugo hål med detta verktyg! Får stämma in i kören och säga: Kan varmt rekommenderas för den som ens funderar på att börja rostlaga sitt chassie!

Bandslipen har jag ännu att hitta ett oumbärligt syfte åt, inser att svetspunkter i hörn kan komma på fråga. Mejselhammaren har jag inte skaffat än, men det blir inför nästa plåtsession även om det mesta gamla plåtmaterialet är bortkapat redan.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

michaelth skrev:

Fingerslip.. Dvs en liten bandputs.. Du kommer undra varför du inte köpt en innan. För hörnor och slipa ner punktsvetsar i kanter och hörn.
En trycklufts såg dvs rak sticksåg smidigt i små utrymmen.
Mer än en vinkelslip..
Jag gillar att ha en för kapa, en för flappdisk en för stålborste och en för en fast grov slipskiva.. Skönt att inte behöva byta.. Men det e jag det

Sen att köpa kapskivor slipskivor av bra kvalite och många.. Så man inte behöver sluta pga  brist..
2gastuber..samma anledning..

En fingerslip: vilken ska man ha, vilken bör man akta sig för. Vilket papper är att föredra för t ex slipa ner punktsvetsar?

/Jesper

18

köppte min genom Würt.. /genom jobbet så den var ju inte direkt gratis.. en del har köpt biltemas...biltemas ser nästan likadan ut.. min är luft driven med det finns ju även elektriska hos tex biltema smdigt om man inte har kompressor.
tror alla funkar.. viktigt med luft maskiner att dom behöver lite smörjning å och då om man inte har dimsmörning till luftledningen så är några droppar olja då och då bra för funktion/livslängd.. tex mutterknackaren blir betydligt starkare med lite olja..
slippappren nöts ner förhållandevis snabbt.. köper mina genom jobbet, så kan inte uttala mig om tex biltemas duger. men det funkar säkert.. men det e ju bara att köpa och prova,, slipprodukter brukar vara lite avhängigt av priset/livslängd. men då dessa går åt ganska så fort.. så.. har alltid en packe hemma av alla sorters slipmatterial då jag hatar när det tar slut. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Jag upplevde det som att slippappret tog slut ganska fort på min, men så körde jag rätt hårt med den också. Jag känner ofta att om ett verktyg inte riktigt fungerar som jag vill, är det förmodligen inget fel på verktyget, det är bara  det att jag inte använder det rätt. Kanske göra jag en tankevurpa redan där, men jag tror nog bandslipen kommer väl till pass i andra sammanhang än de jag använde den till.

Det är så jäkla träligt att ligga under en gammal rostig bil och kapa och svetsa så det är tur man har andra bekymmer att blanda ut dessa bekymmer med. Målsättningen är fortfarande att främre tvärbalk ska vara klar innan vintern, får se hur jag gör med golvet. De leriga dagarna blir bara fler ju längre tiden går...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Eftersom jag har dragit igång med mitt plåtprojekt igen efter en tids dvala, så har även detta ämne blivit aktuellt igen.

Bandslipen är helt klart oumbärlig i vissa lägen, men drar mycket slipband så jag försöker att inte använda den om det går på annat sätt. Raka kapmaskinen får gå väldigt lite, då det faktiskt är ganska sällan den behövs den också, men något som vore väldigt användbart är en spindel för vanliga kapskivor i en liten maskin. För det är ju när skivorna är nere på den lilla maskinens storlek, som de börjar bli svåra att använda i den elektriska vinkelslipen, det vore ju då förträffligt om de fick ett andra liv i den lilla maskinen, speciellt med tanke på att de små skivorna är brutalt mycket dyrare än de stora. Någon som löst detta problem?

Annars ska det nu införskaffas lite nya verktyg. En enkel plåtbock och tryckluftsdriven en mejselhammare bland annat. Sen ska jag även fabricera mina svetsklämmor, hade dåligt med vingmuttrar är jag satte igång med detta, så jag ska göra en ny ansats.

Jag har även en teori om att balaklava vore alldeles förträffligt att ligga och slipa i. Med tätsittande skyddsglasögon ser man ju verkligen ut som en tvättbjörn när man legat och slipat ett tag. Utöver tvättaspekten, kanske man slipper gnistregn i hårbotten som måste vara en av de mest obehagliga sensationerna som finns. ICQ/am

Nästa gång (om) jag får för mig att göra några större ingrepp på en buss, blir det vagga/tipgirl, men nu är projektet redan igång och jag får uthärda och tänka att jag fortfarande är "ung och dum". ICQ/ae  Från början rörde det ju sig bara om någon balk eller så, nu är det större delen av chassiet som byts ut, känns det igen?  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

ah, tror att en svetsloppa i örat slår ditt gnistregn i hårbotten när det gäller något obehagligt  Default/lol 

Det var någon som gjorde om en spindel så att han kunde köra med mindre utslitna skivor. Återkommer när jag kommit på det.

22

Tack för svaret herr Yogi! Nog finns det värre saker än gnistregn i hårbotten, men gnistorna är nästan ständigt närvarande för oss som renoverar utan tip-girl. Även jag har fått min beskärda del av svetsloppor innanför kläderna (hur de nu kan hoppa in i skorna så lätt?) men jag har lyckligtvis klarat mig från örat eller ansiktet. Klantiga kan vi alla vara och misstag händer lätt, men det gäller att vara så försiktig som man kan...  ICQ/ad

Balaklava kan starkt rekommenderas för den som brukar bli skitig i ansiktet! Inte bara skyddar den mot gnistregn och lätta stötar, man är dessutom så mycket renare efter en dag i garaget. Det går dock inte att ha balaklavan över näsan för då immar skyddsglasögonen igen direkt. Så lite skitig kring näsan blir man.

En skiss på spindel till tryckluftskapen vore trevligt! Jag har faktiskt kunnat utnyttja det sista på mina kapskivor ganska väl när jag stått i bänk och jobbat. Så är man bara tillräckligt "ekonomisk" så byter man till liten skiva om den går att använda, tex vid kapning av slät plåt i bänk...  ICQ/ae

En annan höjdare är ju den tryckluftsdrivna mejselhammaren, provade den för första gången när jag skulle ha ur mellanväggen mellan tank och kista på min pickup härom sisten. Perfekt för att knacka loss punktsvetsar, har tidigare knackat med hammare och mejsel, men med detta verktyg känns som jag tagit klivet in i modern tid!  ICQ/ae  Har bara använt den lite än så länge, men den är användbar helt klart! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

23

Två frågor:

När ni kör med fingerslipen, vad använder ni för papper? Jag har en eldriven från Jula (tror jag det var) och jag upplever den som helt kass. Lägger man på lite tryck så slirar den bara. Noll avverkning. Jag föredrar helt klart slipstift i tryckluftsskrikan.

När ni kör med mejselhammare för att få bort en punktsvetsad ytterplåt, är det då inte lätt att slå sönder den bakomliggande plåten? Den man vill spara alltså.


Tre påståenden:
Svetsa aldrig utan öronproppar. En loppa i örat kan sabba balanssinnet permanent och det är inte kul. Har jag läst någonstans....
Ett visir är toppen om man skall slipa och greja. Spöar glasögon varje dag i veckan.
Munskydd är bra. Inte bara mot Corona.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

24 Senaste redigerad av michaelth (2021-01-20 08:50:54)

Lowflyer skrev:

Två frågor:

När ni kör med fingerslipen, vad använder ni för papper? Jag har en eldriven från Jula (tror jag det var) och jag upplever den som helt kass. Lägger man på lite tryck så slirar den bara. Noll avverkning. Jag föredrar helt klart slipstift i tryckluftsskrikan.

När ni kör med mejselhammare för att få bort en punktsvetsad ytterplåt, är det då inte lätt att slå sönder den bakomliggande plåten? Den man vill spara alltså.


Tre påståenden:
Svetsa aldrig utan öronproppar. En loppa i örat kan sabba balanssinnet permanent och det är inte kul. Har jag läst någonstans....
Ett visir är toppen om man skall slipa och greja. Spöar glasögon varje dag i veckan.
Munskydd är bra. Inte bara mot Corona.

Slippapper på fingerslip. ..  använder trycklufts. . Om slirar så kanske du trycker för hårt.. köper banden genom försch på jobbet... håller hyfsat länge.
Öronproppar e gött har dom altid i öronen då det oftast blir svetsa slipa kapa osv.. frun hemma pga balans problem iofs en virus inflammation  så hon fick ligga inlagd i en vecka.. och nu håller på att träna upp lillhjärnan för att kunna gå utan rollator... så bra att ha...
Visir jo... men ett par glasögon är oxå bra ofta båda samtidigt.. visir et skyddar ju mer än ögonen...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(