Tack för responsen.
Jag brukar också jobba med två vinkelslipar, en med kapskiva, en med slipskiva. Jag har inga stålborstar för vinkelslip, men det kanske man ska skaffa sig? Har alltid kört med stålborste i borrmaskinen, men det är ju lite av en annan grej, lägre varvtal och inte lika effektivt. Ska nog köpa någon flapdisc också för att testa.
"Fingerslipen" var ett bra tips. Jag har saknat en slipmaskin för trånga hörn och liknande. Men slits inte slipbanden ut fort på en sån?
Sticksåg för tryckluft, någon att rekommendera? Finns det modeller som använder samma typ av blad som de elektriska? Det vore ju grymt smidigt om man kunde begränsa sig till en sorts blad i lådan, men så enkelt är det förstås inte?
Jag har inte heller plats för en massa stora plåtbearbetningsverktyg (även om pelarborr är högt på önskelistan, som förvisso är mer "universal" än till bara plåtbearbetning), men en plåtbock har jag tänkt att man kanske skulle skaffa. Har förstått att man gärna vill ha bra bredd på bocken, men då börjar den ju bli skrymmande. Vad för längd har ni uppfattningen om att man behöver?
Upptäckte efter att ha kört med slipmaskinen ett tag, att den förmodligen får kompressorn att gå så mycket att det lilla utrymme den står i blir alldeles för varmt (nära 50 grader) att jag måste lösa det problemet först. Vill ventilera ut i garaget, men då måste jag ta upp ett stort hål genom lättbetong så det blir lite att fundera på.
Något som jag tror är oundvikligt om man jobbar under bilen är att få gnistregn och svetsloppor över sig. Visst att man kan undvika det i största möjliga mån genom att hissa upp vagnen ordentligt, samt att slipa rent vid svets så man inte får så mycket loppor som far. Men utan att behöva lägga vagnen på sidan, har ni några bra knep här? Långärmat, långbenat, handskar, skyddsglasögon/svetshjälm och kåpor är givet, men lopporna letar sig igenom kläderna ändå. Gnistregnet från slipen är som att vandra genom dödsriket och man bara drar sig för att fortsätta arbeta.
Skulle byta övre och undre främre tvärbalk på Lucy då besiktningen slagit ner på rost. Det lutar nu åt att hela tvärbalken, inklusive utriggare och domkraftsfästen, hjulhusen plus en bit, eller hela golvet kommer att bytas. Förmodligen nedre delen av B-stolparna också. Det är träligt, obekvämt och bara jobbigt. Så lite inspiration att komma på rätt köl är tacksamt. Det är ju roligare att jobba och man behöver spendera färre timmar under vagnen om det går bra när man jobbar.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't