1

Jag har problem med att få startmotorn att gå igång på min VW T25 2.0 ´81.

Det började förra veckan, då den inte ens klickade. Då provade jag knacka på den, varvid den gick igång. Jag misstänkte rostig solenoid, varvid jag tog isär startmotorn. I den fanns en del vatten och smuts. Kolen såg nybytta ut, och solenoiden var något smutsig. Jag putsade upp solenoiden och rengjorde allting och satte ihop.

Nu är den helt livlös. Inte ens om jag knackar på den händer något.

Jag har mätt på startmotorn, och det är ström till den. Jag har mätt på tändningslåset, och det kommer ström från det.

Den lilla blå kabeln till startmotorn som skall ge remoteström (?) ger ingen ström. Om jag däremot mäter på den med multimeter i summerläge med svarta polen mot jord så piper det. Skall det komma ström i denna?
Jag har provat lägga en tång mellan de två stora polerna på startmotorn, och då snurrar den. Lägger jag däremot tången mellan stora ingående polen samt kontakten där remoteströmmen skall komma (?) så händer inget.

Vad tros?
Jag misstänker dålig solenoid, varvid jag behöver byta denna, eller hela startmotorn, men jag har ingen lust att köpa en startmotor för en tusenlapp om det i själva verket är något annat fel...

Tacksam för svar! ICQ/ab

2

Skall även nämna att tändningslåset har fungerat klanderfritt under den ca månaden jag kört bussen, fram tills nyss. Dock sitter den, en bit ned på panelen nedanför tändningslåset, en startknapp. Detta tyckte jag skulle tyda på dåligt tändningslås, men mäter jag på knappen och vrider på nyckeln kommer det ström via knappen. Så då borde ju tändningslåset fungera?

3

Nej, så skall det vara, det skall inte komma nån "ström" i kablarna.

Ström flyter genom en ledning, kabel först då någonting är anslutet och verkligen förbrukar ström. Du har med största sannolikhet spänning fram till startmotorn, och ur anslutning 50 på tändningslåset, startläget, men som sagts, ström får du först då startmotorn fungerar och börjar rotera.

Verkligheten är inte som i den James Bondfilmen, med Sean Connory, var det "Goldfinger"? som delvis utspelade sig i USA, Fort Knox, där strömmen rann ut ur de kapade elledningarna ungefär som tomtebloss... nej så funkar set inte.

Skilj på ström och spänning, bananer och äpplen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."