1

Hallå !

köpte en varvräknare på biltema som man kan ställa cylinderantalet.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Blandat/88496A54-F06C-4B18-A09B-F995CC74F449_zpsdt18fgk4.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Blandat/87683509-66DD-4512-9FBF-5AEC239F2F6C_zpsaxuwnk8d.jpg

Tyvärr får jag inte rätt varvtal.. vid tomgång ligger mätaren på 1800-2000
när jag är ute å kör runt 75-80km/h så är mätaren uppe i 6000-7000
å det känns ju fel !?

Kopplat S till minus på tändspolen,minus till jord och plus samt L till tändningen.
Ställt mätaren på 4cyl.

någon som har haft problem med dessa mätare ?

/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Följer

3

Har du en konstant spänning till den? Så den inte reagerar som en voltmätare.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

michaelth skrev:

Har du en konstant spänning till den? Så den inte reagerar som en voltmätare.. ICQ/ad

hm hur menar du ? konstant spänning ?
Den får plus via tändningen och minus från jord i chassit
och minus från tändspolen så den har får spänning så att lampan lyser i den
när man drar på tändningen sen när motorn startar så får mätaren spänning å visar varvtalet.

hmm..

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

stout skrev:

Jag köpte en likadan i förra veckan och min verkar visa rätt varvtal (tror jag) men är överkänslig och inte stabil. Har jag tomgången på 800 varv så spikar den mot 1200 titt som tätt trots att motorn går jämnt. Verkar inte vara en stabil varvräknare precis.

Edit. Går din upp på max för att sedan sjunka vid strömpåslag?

Nu ligger den på runt 800 på tomgång.. men drar man iväg å ligger på 75km/h så
är det lika fortfarande.. ligger på 6500 ungefär..

Nej den går inte upp på max och ner vid strömpåslag..
enbart att lampan börjar lysa.... sen vid start av motor så rör sig nålen.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

6

Moderna varvräknar sensorer verkar ha allvarliga problem med gamla brytarspets baserade tändsystem.
Brytarsystemen tänderar att generera dubbelstudsar samt elaka returslängar på spänningen.
Lite labbande med extrakondingar o avstörning kan kanske hjälpa.
Jag misstänker att det funkar ok/bättre med brytarlöst.

Testade att köpa en moppedator (sensor mha ledare lindad på tändkabel) till en av mina gamm-racer-hojjar o den fick tuppjuck av störningarna från tändmagneten (med brytare) så fort jag ens kom i närheten..

Det jag tror kan funka är cykeldator (hastighet) med magnet samt lite kreativ kalibrering för att visa rpm istället för km/h.
Några cykeldatorer klarar att visa 3 värdesiffror (0-999, Sigma?, kolla innan köp!!!) så då får man nog nöja sig med att få exv "800" vid 8000rpm  ICQ/ag


S

7

Hur har du kopplat? Vad står det i bruksanvisningen?

Jag skulle tro att det är så här:
+ till 15 på tändningslåset, eller något i säkringsdosan som har spänning då tändningen är på.
- till minus, karossen, eller någon anslutning någonstans som heter 31.
L betryder inte det "light"? isåfall skall den till reostaten 58a, b, c eller d på ljusströmställaren.
S signal, till gröna kabeln på tändspolen, den som kommer från brytarspetsarna.

Om du nu får knasiga värden så är brytarspetsarna och kondensatorn dåliga, byt dem så skall du nog få bättre ordning på varvräknaren.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

En diod löste problemet med min... sätts på kabeln från spolen!

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

9

ant skrev:

En diod löste problemet med min... sätts på kabeln från spolen!

Ja, så kan man ju också göra, jag har gjort så på nån bil också, men det är inte rätt, för att citera herrar Ulvenstam och Månsson i Yrrol...
Dioden skall inte behövas om brytarna är helt ok. Sedan gäller det ju att vända dioden åt rätt håll (i detta fallet är rätt håll "fel håll") eftersom signalen från brytarspetsarna är en negativ signal, alltså en minussignal.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Min Autometer varvräknare beter sig lika, visar nästan 2000 på tomgång å massor när man kör...  Default/hmm 
Å ja har nytt tändsystem..

11

car_l skrev:

Min Autometer varvräknare beter sig lika, visar nästan 2000 på tomgång å massor när man kör...  Default/hmm 
Å ja har nytt tändsystem..


Tänkte på din fördelare, det är inte en sån Elektrisk som ger multispark?
dvs två tre gnistor per gång?
ger den två så för man ställa den för V8, kanske.

Bara en tanke...

"ljushuvud"

12

Jag blev påmind av vwato, om det vi alla glömmer...
Det skall finnas litet fett på rotoraxeln, vid kammarna, det skall motverka slitage och kanske även kontaktstuds.
Sedan kan det vara så också, att kondensatorn kan vara kass/förbrukad om varvräknaren beter sig hysteriskt, och då dröjer det heller inte länge tills man får brännmärken på brytarspetsarnas platinabelagda ytor.
Det skall vare ett speciellt fett, men jag har på de bilar som fortfarande har brytarspetsar, ett vattenfast klibbigt fett av marinkvalitet. Propelleraxelfett, det använder jag till i princip allting, om det är bra eller dåligt vet jag ju inte...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Jag provmonterade en varvräknare från Jula. Jag hade en nya brytare och kondensator. Den visade en tomgång på 2000 och bottnade vid gaspådrag. Ändrade till 8 cylindrar och då blev det lite bättre, men det stämde inte alls. Återmonterade min gamla mätare av lite bättre kvalitet och allt stämde igen. Slutsatsen blir att det inte alltid beror på brytare och kondensator utan att en bättre kvalitet är alltid bättre än billig skit. Man får oftast vad man betalar  för  ICQ/ad