Igår skulle jag byta tankgivare, enkelt nog på en pickup där man kommer åt tanken från lastutrymmet under flaket. Borde inte ta mer än en kvart tänkte jag. Men jag höll på betydligt längre än så. Ett typiskt exempel för verkstadshandboken, men eftersom det var en så smal sak så tänkte ju inte jag på att läsa på innan.
För det första så är skruvarna som följer med givaren alldeles för korta för en ny tjock packning, så efter att ha insett detta och återanvänt originalskruvarna, så tar det inte riktigt gäng på den femte skruven. Efter mycket om och men kommer jag fram till att hålen är asymmetriskt utplacerade och att avståndet mellan två av dem är lite större. Så efter att ha mätt ut detta och listat mig ut till hur givaren ska roteras fick jag till slut dit givaren. Skillnaden är liten, 32 mm c-c mot 35 mm c-c och synlig först när man tänker på det.
Men jag tänkte dela med mig av min blunder här för att någon annan efterkommande eventuellt skulle kunna undvika att göra samma misstag. Kanske syns det på en gång när man har ut tanken ur vagnen (som hos en buss), men det var inte lätt att se för mig och en klassisk snara att fastna i.
Hålen är alltså asymmetriskt utplacerade och givarens läge i förhållande till tanken är viktig för passformen, detta gäller enligt uppgift iaf upp till år 73, kanske även efter det?