Jag stod och svampade av bilen o husvagn med tvålvatten
sen sköljde jag av den med pumpspruta med rentvatten
på en rastplats. Plötsligt svänger en bil upp och ut kommer en
arg gubbe o skriker åt mej att jag gör något olagligt.
Sen tar han kort på bilen framifrån som han säger sen jag frågat
skall lämnas till trafikverket. Vad de gör sedan visste han inte.
Jag blev anmodad fort som F. lämna rastplatsen på stuts.
Bil och husvagn stod så att all vatten rann ut på en grönskande slänt
inte över asfaltplanen.
Aldrig ofarligt att vara ute i verkligheten bland levande människor,allt kan hända.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Haha. Tror man inte får tvätta hur som helst men skulle inte lägga mycket vikt på de där!
om de nu på nåt sett hör av sig nån så säg de va nån som attackdök på dina prylar skrek nåt om billig tvätt med en flaska i näven och en trasa ;-)
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Aldrig ofarligt att vara ute i verkligheten bland levande människor,allt kan hända..
satte kaffet I halsen med denna kommentar och gapskrattade högt. så jäkla sant!
ON TOPIC: nej, det kommer inte och hända någonting, bara en tjockskallig sur gammal pangshis som det finns för många av idag, såna som älskar att tala med stora bokstäver och göra livet surt för andra. du kommer garanterat inte att få krypa in för detta. Såna människor skulle sättas i stupstock på torget till allmän bespottning... (skämtar)
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Nä det var en rörmokerifirmabil och gubben
(medelålders) hade nycklar och låste upp och
gav resenärerna i "Rosa Bussen" dricksvatten fint
till deras flaskor. Hade nog blivit väckt av ett samtal
från nån på bussen...he he efterklok som man är borde
man frågat om det gör någe om man fotar hans bil då han
fotat min 
?
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p … amp;t=7377
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Aldrig ofarligt att vara ute i verkligheten bland levande människor, allt kan hända..
Detta är ännu en av dina blivande klassiker med tolkningsföreträde, liksom en clown lockar du ofta till skratt.

Jodå, hur sur än arga gubben verkade har han helt rätt enligt miljöbalken när det gäller fultvätt och med rätt enkel logik när det gäller att vårda naturen t.ex. för att skydda, djurliv, ytvattentäkter och enskilda grundvattentäkter. Det finns kommuner som hämtar sitt dricksvatten från insjöar och då innebär alla typer av föroreningar i vattendrag och naturen problem, även för kommande generationer.
Citat som kommuner använder sig av med anledning av att tvätta fordon.
"Ja, enligt miljöbalken är utsläpp av avloppsvatten en miljöfarlig verksamhet, avloppsvatten är spillvatten eller annan flytande orenlighet. När du tvättar bilen med vatten och rengöringsmedel får du ett avloppsvatten och då gäller följande.
Avloppsvatten skall avledas och renas eller tas om hand på något sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer."
"Även om du inte kan välja en biltvätt med eget reningsverk bör du ändå tvätta bilen på någon biltvättanläggning eller gör-det-själv-hall. Då passerar åtminstone vattnet en oljeavskiljare, där oljor och metallhaltigt slam skiljs bort innan det leds vidare till kommunens reningsverk."
"Tvättvatten från biltvätt innehåller både föroreningar som tvättas bort från bilen samt kemikalier från det rengöringsmedel som används. Vattnet innehåller bland annat kadmium, zink, krom, nickel, bly och koppar, dessa metaller skadar reproduktionen hos vattenlevande organismer, samt tensider, olja och bränslerester."
För umekille's del tror jag det blir livstids fängelse, dryga dagsböter upp till 10 000:- och tvättförbud på livstid vilket innebär att han får köpa ny bil och husvagn varje gång dom blir smutsiga..
Men helt allvarligt..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Oftast står det hos kommunerna vad som gäller. Tvätta på gräs eller grus rekomenderas då det filtreras i marken. Att tvätta på asfalt så det rinner ner i dag attenbrunnar är inte att rekomendera.
man får tvätta bilen nån enstaka gång står det...........ja har 17 st .............. 17 x nån enstaka gång räcker ju ett helt år 
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Naturvårdsverket (!) är tveksamma till kommunerna som förbjuder biltvätt.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m … -pa-gatan/
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV
Rent allmänt verkar det ju onödigt att göra något som förstör miljön, när det är så lätt att göra rätt
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Är nog lika svårt att få bukt med som hemlöshet..men där bryr sig åtminstone vissa på Julafton,en dag på året,sen är det glömt igen tillsammans med mycket annat.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Det kan tyckas märkligt att bland det miljöfarligaste man som bilist kan göra är att tvätta bilen eller köra runt i en några år gammal bil. Blir jag rik någon gång skall jag skita i att tvätta, serva eller ens fylla på med spolarvätska. Bara att trycka ner fanskapet i metallåtervinningen och köpa ny när smutsen satt sig.
Ja det finns ju en sak som står i lagen och en annan sak som är rimlig att anta är orsaken till att den står i lagen.
Jag tycker generellt för få människor i dag ställer frågan "varför". Visst har nog lagtexten en väl underbyggd mening, miljöförstöring är allvarligt. Men precis som rökaren på sin dödsbädd måste inse att det inte var den första ciggen som skapade problemen, det är även en fråga om kvantitet och man måste ställa allt i relation till en slags konsensus.
Spolar man av en "sommarsmutsig" bil med tvål och vatten är det en avsevärd skillnad från att avfetta en vinterskitig taxi som gått många mil i storstan. Och därtill lägga att det förmodligen inte är så många som står vid vägkanten och tvättar som de som använder tvätthallen. Här kommer hängslen och svångrem in i bilden. Miljö- och säkerhetslagar är som regel utformade för att vara "idiotsäkra" och med det sagt kanske klausulen om tvätt vid vägkanten inte ens behöver vara med i lagen, eftersom det inte är något stort miljöproblem, men det skrivs med för att vara konsekvent och allomfattande.
Spolvattnet från din sommarsmutsiga bil innehåller en del tensider, från tvålen som bryts ner i naturen, sen mest damm, grus och en och annan petroleumrest. Avfettar du din vinterskitig bild däremot är den förmodligen full av tungmetaller, framförallt koppar och salt samtidigt som lösningsmedlet är petroleumbaserat och gifitgt. Så även om det inte är rätt att spola av sin vagn ute i naturen, så måste man se det i sitt sammanhang. Jag tror att det är betydligt fler Svenssons som spolar ner petroleumprodukter och giftigt spolvatten i avloppet när de spolar av sin maskin hemma på uppfarten och att det är ett större problem än vägkanttvättarnas spolvatten inte minst med tanke på de relativa antalen i det antagandet. Värst av allt, ur ett miljöhänseende, är att använda sin bil.
Är jag med dessa argument helt fel ute som tycker att man i ett hastigt ögonblick kan se mellan fingrarna på en sån här händelse?
Den andra frågan som är intressant att stöta är ju "privatpolisens" agerande. Man undrar vad dessa folk får ut av att försöka sätta dit andra medmänniskor?
Jag höll nästan på att bli påkörd på en parkering i vintras av en bil i alldeles för hög fart (typ 50 knyck) i vintras. Den mannen var så rabiat att det inte gick att tala med honom. Han skulle minsann anmäla mig (en bilist ska anmäla en fotgängare på en parkeringsplats!) tog bilder både på min och morsans bil och förföljde mig halvvägs till Enköping när jag vägrade dela ut mitt leg till honom. Jag var riktigt skakis den dagen och undrade vad han fick ut av att bete sig så och av alla stressade människor i storstan, hade han inget bättre för sig än att följa efter mig?
Det finns folk till allting. Deras problem är inte våra, men ha inte för vana att skräpa ner i naturen. 
Det kan tyckas märkligt att bland det miljöfarligaste man som bilist kan göra är att tvätta bilen eller köra runt i en några år gammal bil. Blir jag rik någon gång skall jag skita i att tvätta, serva eller ens fylla på med spolarvätska. Bara att trycka ner fanskapet i metallåtervinningen och köpa ny när smutsen satt sig.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Får hoppas du inte blir rik 
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
17 2016-08-02 21:44:23 Senaste redigerad av Frederik (2016-08-02 22:29:23)
För att vara allvarlig ett tag är jag inne på Kees spår att fråga sig varför, vara källkritisk och fråga sig vad som är rimligt. Ofta läser man (och tydligen kommuner också) något utan att reflektera över om det är rimligt och utan att tänka på att s.k. statistik går att manipulera.
Den "statistik" kommuner, kvällstidningar mfl ofta bygger biltvättandes skadlighet på (tror den kommer från lobbyn "håll Sverige rent") säger att 30 miljoner biltvättar äger rum i Sverige varje år, varav 20 miljoner hemma på uppfarten. Redan där är jag skeptisk. Det skulle betyda att varje svensk medborjare, oavsett ålder, i snitt tvättar en bil 2 gånger/år på gatan. Räknar man på antal bilar i trafik är det i hälften av fallen en och samma bil som blir tvättad av dessa. Om man istället betänker att det är främst boende i "småhus" (villa, radhus etc) som har en möjlighet att tvätta på uppfarten så innebär detta att varje sådant hushåll enligt statistiken ovan tvättar sina bilar 10 gånger/ år på uppfarten. Viste inte att vi var ett sådant pedantiskt folk
Nästa del i "statistiken" säger att detta betyder att 2000 ton olja riskerar komma ut i miljön.. Detta skulle betyda att det vid varje genomsnittlig tvätt hemma på gatan (enligt ovan 20milj) spolas av ca 1,25dl olja från bilen. Jag vetifan hur grisiga era bilar är när ni tvättar dem, men jag får t.o.m med luftkylda mått mätt svårt att få ihop att jag tvättar av 1,25dl olja!? Hur har man kommit fram till detta? Ja att mäta och härleda utsläppen i miljön/sjöarna till just biltvätt är nog omöjligt så troligen har man mätt tex oljemängderna som blir i en avskiljande på en GDS hall och tagit detta genom antalet biltvättar, för att få fram hur mkt en biltvätt "släpper ut". Då har man inte tänkt på att en GDS hall kanske används (klokt nog) som det är tänkt och det är där ev oljespill hamnar, inte vid en "vanlig hemmatvätt".
Tvättmedel då? Ja då är det ju lika illa att tvätta av utemöblerna, fasaden, altantaket eller vad som helst hemma som innefattar rengöringsmedel. Allt kommer ju i miljön om man inte står över handfatet. Och var hamnar egentligen spolarvätskan vi använder? Har någon mer tänkt på hur vattenpölarna på en nyasfalterad gata ser ut förresten? Vad händer när det regnar på en av "vägdamm" lortig bil?
Varför köper kommunerna detta så lätt då? Jo så länge man kan sätta en siffra på att det är "hemmatvättarna" som orsakar si och så många ton utsläpp så har man ju en förklaring och syndabock till utsläppen och kan med ganska billiga medel ha en kampanj mot detta och slå sig för bröstet att man gjort något mot en stor utsläppsskurk istället för att ta tag i de riktiga bovarna i dramat som tex dålig snöröjning (vad tror ni smältvattnet innehåller och tar vägen om man inte fraktar bort det?) eller andra kanske dyrare och känsligare utsläppare..
Och nej jag tvättar nästan uteslutande bilarna i GDS hall och tycker att varje normalt funtad människa borde köra ev avfettning i en sådan, men tror heller inte att en schamponering hemma på tomten under sommaren gör mer skada än vad vilken annan rengöring som helst gör.