Jag försöker hålla mig borta från att ställa icke-märkestrogna frågor på detta forum, men jag har ett problem som jag kanske kan få i annat ljus genom att fråga er här. Jag har redan ställt frågan på saabturboclub och fått en del bra svar, nu tänkte jag se om det finns fler erfarenheter här.
Det är en 9-3 (ca '99) som har stått i tre år pga rasad drivrem för generatorn. Enkelt fel tänkte jag och tjackade en ny rem och skulle montera. I med nytt batteri och provstarta. Först händer ingenting, motorn bara tuggar på starten. När jag märker att batteriet börjar bli lite trött hänger jag i ett annat jag har ståendes och då hoppar vagnen igång i en sekund ungefär. Det är precis som om vagnen startar på det som en ev kallstartsventil förser motorn med, eller som att ett "spärrsystem" slår av motorn direkt för att en viktig säkerhetsdetalj saknas. Det går att återupprepa tändförsöket om man väntar en stund mellan försöken, vrider man om nyckeln direkt efter ett startförsök så tuggar den bara på starten, utan att tända till. Jag prövade även att kabla med det dåliga batteriet och då ville den inte starta trots över 13 volt på polerna, det har jag sett förr, frågan är bara om det "bra" batteriet kanske inte är tillräckligt bra?
Vanliga SAAB-fel är tydligen vevaxelgivaren, men om den är fungerande ska varvräknaren röra på sig vi startförsöken och det gör den. Så utifrån den felsökningen är den givaren hel.
Sen brukar tydligen bränslepumpen strula, men den hör jag surrandes när jag vrider om nyckeln. Jag vet ju förstås inte om den går som den ska, men den ger liv ifrån sig iaf.
Jag är ute efter att börja felsöka sånt som inte kostar. Kontrollera bränsletrycket säger någon, kolla gnista säger en annan. Men innan jag har en verkstadshandbok för denna vagnen behöver jag lite mer guidning. Enligt uppgift byttes tändkassett strax innan remhaveriet för tre år sen och den röda kassetten ser onekligen ny och fräsch ut.
Det enda felet jag sett hittills är att en "maxisäkring" i motorrummet, den som avsäkrar fläkten, saknas helt. Ett enkelt fel vore ju om den kanske startade bara säkringen monterades, men det låter lite långsökt. Den ska iaf ersättas med en ny så det kan uteslutas, frågan är bara varför och vem som tog bort den utan att sätta dit en ny? Kanske lånade ngn en del från vagnen medan den stod?
Sen är det lite andra småsaker som jag tänkt ta när jag klarat av det första hindret. Båda huvudstrålkastarna är ur funktion bland annat, det märkligaste är dock att jag inte får igång stereon, jag var först inne på om det kunde ha att göra med ngn form av "immobilizer" och att det var kopplat till startproblemen, den tråden har jag ännu inte fått ngn napp på. Troligare kanske att den behöver en "kod" för att starta, jag saknar dock tyvärr all dokumentation till vagnen.