1

Jag försöker hålla mig borta från att ställa icke-märkestrogna frågor på detta forum, men jag har ett problem som jag kanske kan få i annat ljus genom att fråga er här. Jag har redan ställt frågan på saabturboclub och fått en del bra svar, nu tänkte jag se om det finns fler erfarenheter här.

Det är en 9-3 (ca '99) som har stått i tre år pga rasad drivrem för generatorn. Enkelt fel tänkte jag och tjackade en ny rem och skulle montera. I med nytt batteri och provstarta. Först händer ingenting, motorn bara tuggar på starten. När jag märker att batteriet börjar bli lite trött hänger jag i ett annat jag har ståendes och då hoppar vagnen igång i en sekund ungefär. Det är precis som om vagnen startar på det som en ev kallstartsventil förser motorn med, eller som att ett "spärrsystem" slår av motorn direkt för att en viktig säkerhetsdetalj saknas. Det går att återupprepa tändförsöket om man väntar en stund mellan försöken, vrider man om nyckeln direkt efter ett startförsök så tuggar den bara på starten, utan att tända till. Jag prövade även att kabla med det dåliga batteriet och då ville den inte starta trots över 13 volt på polerna, det har jag sett förr, frågan är bara om det "bra" batteriet kanske inte är tillräckligt bra?

Vanliga SAAB-fel är tydligen vevaxelgivaren, men om den är fungerande ska varvräknaren röra på sig vi startförsöken och det gör den. Så utifrån den felsökningen är den givaren hel.

Sen brukar tydligen bränslepumpen strula, men den hör jag surrandes när jag vrider om nyckeln. Jag vet ju förstås inte om den går som den ska, men den ger liv ifrån sig iaf.

Jag är ute efter att börja felsöka sånt som inte kostar. Kontrollera bränsletrycket säger någon, kolla gnista säger en annan. Men innan jag har en verkstadshandbok för denna vagnen behöver jag lite mer guidning. Enligt uppgift byttes tändkassett strax innan remhaveriet för tre år sen och den röda kassetten ser onekligen ny och fräsch ut.

Det enda felet jag sett hittills är att en "maxisäkring" i motorrummet, den som avsäkrar fläkten, saknas helt. Ett enkelt fel vore ju om den kanske startade bara säkringen monterades, men det låter lite långsökt. Den ska iaf ersättas med en ny så det kan uteslutas, frågan är bara varför och vem som tog bort den utan att sätta dit en ny? Kanske lånade ngn en del från vagnen medan den stod?

Sen är det lite andra småsaker som jag tänkt ta när jag klarat av det första hindret. Båda huvudstrålkastarna är ur funktion bland annat, det märkligaste är dock att jag inte får igång stereon, jag var först inne på om det kunde ha att göra med ngn form av "immobilizer" och att det var kopplat till startproblemen, den tråden har jag ännu inte fått ngn napp på. Troligare kanske att den behöver en "kod" för att starta, jag saknar dock tyvärr all dokumentation till vagnen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Kolla om bensin kommer fram,byt tändkassett från bil du vet går.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

provat annan nyckel?

Gubbjävel; dvs originalfantast

4 Senaste redigerad av Dalmasen (2016-07-31 20:48:20)

Dagens bensin är rent skit mot var det var förr, och det fick jag erfara nu i början på sommaren med min gräsklippare som inte ville starta.
Tippade ur bensinen och hällde i ny = den hoppade igång direkt, inga problem som helst
Förr kunde tex. arme´n lagra bensin i 30år och den va fullt bruklig, men nu när blyet är borta och etanol, samt andra kemikalier har tillkommit så håller inte soppan länge.

Saxat från okq8 om lagringstid för bensin:
"Lagring ska ske i ett för lagring av bensin godkänd cistern eller kärl. Längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader i ett icke helt tillslutande kärl och 18 månader i ett tättslutande kärl."
sen är det sämre lagringstid utomhus i årets alla temperaturer ....så där har du en fingervisning om kvalite´n på dagens bensin  ICQ/ad

Har bilen stått inne eller ute i 3år? kan också vara kondens i tanken.

Om du har misstankar på tändkassetten så kan man enkelt lukta på den, luktar den bränd sportmössa  ICQ/ag  (bränd elektronik) så är den slut.
Vi bytte nyss på brorsans saab 9-5.

5

Röd tändkassett är fel färg på Saab 9-3. Skall vara svart och heta T7. Om startproblemen beror på färgen på tändkassett vet jag inte. Bilar som blir stående längre tid får väl som sägs ovan mycket förstört av nutidens minst sagt usla bensin.

6

Enligt användare på SAAB-forumet ska denna ha röd tändkasett, så det är riktigt. Jag har provat med båda nycklarna i misstanke om att det skulle vara någon form av startspärr som ställde till det men den beter sig likadant.

Idén med soppan var intressant annars, den har jag inte ens tänkt på. ICQ/ad  Hur tappar man ur sås på en sån här? Den har stått inne på ett varmt lager i dessa tre år och den är i väldigt fint skick, annars hade jag inte förbarmat mig över den.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7 Senaste redigerad av "Biten av Piraya" (2016-08-01 10:17:27)

Går det att låsa upp bilen med fjärrkontrollen, om inte så slår startspärren till. Annars så är nog det vanligaste felet att pumpen gett upp. Om det är vevaxelgivaren så är det vanligaste felet att bilen är svårstartad när den är varmkörd och startar när den kallnat. Om det är fel på tändkassetten går oftast inte bränslepumpen. Vid start så går pumpen bara ett kort ögonblick och kan vara svårt att hinna höra den, enklast att kolla är att tvångsköra pumpen och lossa en anslutning i motorrummet.

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

8

Centrallåset (och därmed fjärrstyrningen av detta) är också en av sakerna som inte funkar (tillsammans med stereon) som gör mig lite förbryllad. Förvisso borde dessa fel inte ha ngt direkt samband med startsvårigheterna, men det kan ju vara såsom du skriver, att det är en sak som påverkar en annan osv.

I dagsläget går vagnen bara att låsa upp med nyckeln fysiskt istoppad i respektive lås. Dioden mitt på instrumenteringen som ska signalera larmets aktivitet är även den helt död.  Hur deaktiverar man startspärren? Jag har ännu ingen handbok, eller verkstadshandbok till bilen så jag är lite bakbunden för närvarande.

Pumpen hör jag gå, det är som att ngt mekaniskt "suckar till" två gånger från aktern på vagnen. Sen tycks det (men helt säker är ju svårt att vara) att pumpen går konstant med ett svagt brummande efter dessa "suckar". Man ska kunna kolla bränsletillförsel framme vid spridarna, men det har jag ännu inte klart för mig hur man gör. Om pumpen inte gick borde jag inte kunna göra upprepade startförsök med tändningstendenser?

Hur lyder erfarenheterna av gammal soppa i moderna vagnar, vilka symptom har ni varit med om? Vilka fel? Jag är inne på att byta soppan för att utesluta "enkla fel" för att hel sonika "spä ut" den med fräsch soppa är inte fullt så effektivt va? Men dessa tankar töms väl uppifrån och då kan jag gissa att det är en hel del jobb på en sån här vagn?

Än står den parkerad på gatan hemma, men visar sig detta kräva mer avancerad problemlösning kanske jag får lov att traila den till verkstaden iaf?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Om inte fjärren fungerar så slår startspärren till och bilen går inte starta. Byt batteri till att börja med i fjärren och prova på nytt. I samband med att du låser upp så identifieras nyckeln och bilen går starta.

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

10

Ja där hade jag fel. Läste precis på Saabforum att det skall vara röd eller svart tändkassett på Saab 9-3.

11

Ja det vore ju onekligen väldigt skönt om det var något så enkelt som att batteriet saknas/är urladdat i fjärren, men jag tror inte det är så enkelt. Det märkliga är ju att motorn startar i en sekund. Menar man då på att startspärren slår till först efter att motorn startat? Enligt vad jag kan dra mig till minnes gör en immobilizer/startspärr att motorn inte ens tänder. Men jag ska testa att få fjärren att funka som ett enkelt felsökningsled i processen.

Alla tips och trix är tacksamt emottagna! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-08-01 14:52:03)

Jag lånade en bil på jobbet för många år sen, och old school som man är låste jag upp med nyckeln satte mig i och startade.
Den gick nån sekund sen dog den.

Efter fyra fem startförsök, kom jag på att en jobbar kompis varit på resa och legat på hotell.

Och fått bilen framkörd, han gjorde låste upp dörren med nyckeln och den gick nån sekund och dog.
Han ringde bärgare som kom, provstartade, klev ur bilen låste med nyckeln och öppnade med fjärren.
Satte sig i och startade problem solved.

Det blev en dyrare läxa för honom, än mig som klev ur låste med nyckeln öppnade med fjärren och starde och åkte på tjänsteresa....

Så visst så kan det vara..

"ljushuvud"

13

Intressant slutsats och kul historia. Ska ha det i åtanke när jag är och gör nya startförsök igen. Var det en SAAB förresten?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-08-01 19:16:55)

Nja jag tror det var en Opel, men det var väl nått Bosch stöldskydd, son ev saab  också använde?

Men kolla med Saab killarna om det beter sig på samma sätt..


Jag skulle köpa en sån där ODB2 läsar och kolla efter nån kod.

"ljushuvud"

15

gammal bensin ha jag också råkat ut för, hade stått ca 2 år....

ålands volkswagen klubb på facebook

16

Var tvungen och testa på mina bilar, 9-5 från 99 med T7 där går inte starmotorn, 9000 från 96 med T5 där snurrar startmotorn men startar inte, på 9000 stoppas tydligen pumpen av startspärren, kolla så att alla säkringar är hela och att ingen har plockat något relä. T% röd kassett och T7 svart kassett.

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

17

ICQ/ae
Om den stått i tre år utan batteri kan ECU tappat minnet, koppla upp Odb instrumentet och gör en felsökning.

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

18

Tack för all respons. Jag känner att jag har lite mer "kött på benen" nu. Har tänkt tidigare att köra felkoder, men det får bli efter semestern. Ska börja med de enkla "felen", dvs ersätta den saknade maxisäkringen, försöka få fjärren/centrallåset att funka och sen vidare.

Det här med gammal soppa verkar vara lite från fall till fall, hur stora problem man egentligen har med det, men det ska väl åtgärdas också. Enklast om den startar så kan jag åka till macken och tanka, dvs spä ut den gmla såsen i tanken. I dagsläget är det typ 3/8-dels tank kvar...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Har varit förbi vagnen ännu en gång nu och då upptäckte jag två säkringar till som hade gått och den ena gick snart igen när jag ersatte den med en ny. Men efter att ha klivit upp i strömstyrka brann den inte av. Kanske var det bara ngt konstigt sammanträffande för nu funkar det med en 10A igen. Jag hade även i fem liter färsk soppa med tanke på att det kunde vara flottören i tankmätaren som fastnat och ger fel signal till instrumentet. Och efter dessa två åtgärder hoppade maskinen igång. Den ena säkringen hade tydligen med motorstyrsystemet att göra, så den var kanske boven?

Efter att ha kommit till rätta med ett par problem och nu kört 13 mil så börjar saker och ting falla på plats. Men det är något "generalknas" som fortfarande strular. Nu har jag kollat alla säkringar i kupé och motorrum både två och tre gånger, det som ännu inte funkar är:

- Blinkers/varningsblinkers
- Helljuset går bara att "tuta" inte slå på fast, oavsett läge hos strömställaren för belysningen.
- Stereon
- Farthållaren "cruise" tänds i instrumentet, men jag lyckas inte aktivera den.
- Innerbelysningen, både fram, bak och i bagaget.
- Intervalltorkaren, bakrutetorkaren (bara främre torkarnas "högre" hastigheter går.)

Sen ska jag ju i ärlighetens namn samtidigt nämna att "check engine" lyser starkt gul fortfarande och infodisplayen låter meddela att det är dags för service, så en felkodsundersökning bör väl göras. Ska väl bita i äpplet och köpa en OBD2 nu, för det har man väl användning av med jämna mellanrum.

Tack ändå för all hjälp! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Du kan släcka check engine genom att koppla ur batteriet ca 10 minuter, sen är det inte säkert att billiga ODB läsare fungerar på en 99:a, den jag har fungerar från 02:or. Inte ovanligt att ljusreläet är kass då går det inte skifta mellan, det är ett orange relä....Lycka till

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

21 Senaste redigerad av Torpa (2016-08-03 07:47:33)

Ljusreläna brukar gå sönder pga kallödningar, öppna relät o kolla lödningarna med förstoringsglas och löd om dem.
Jag har själv lagat ett par st så.
En Saab jag grejade med så var farthållaren så som du beskriver.
På den hade en av kablarna ut till bakluckan veckat av sig vid gångjärnet.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

22 Senaste redigerad av kee (2016-08-03 11:08:06)

Tackar för tipset om ljusreläet. Ska undersöka saken. Anledningen till att jag listade allt som inte funkade var för att jag i min enfald tänkte att de olika felen kanske hade ngt med varandra att göra, man vet ju aldrig hur moderna bilars datorer jobbar.

Farthållare kan jag förvisso leva utan, men menar du att kabelskavet vid bakluckan hade med farthållaren att göra?

Ska testa med att lyfta av ena kabeln vid batteriet för att "nolla" motorn. Man vet ju aldrig med dessa skumma elfel, kanske att innerbelysningen helt plötsligt funkar då? Flera fel hos denna vagn, bland annat centrallåset, har "löst sig själv" bara genom att den används.  ICQ/ad

Då jag egentligen i ett första steg bara är ute efter att kunna besikta, behövs ju inte farthållare och bagagerumsbelysning, men däremot behövs ju alla yttre lampor och ngt eget blinkrelä har jag inte hittat, kanske styrs det via datorn?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't