1

Jag hade den stora glädjen att kunna montera en fin antenn på pickupen tidigare i sommar när jag kände att jag ville ha P1 som ett alternativ i kupén. Lyxigt nog satt det vad jag fått det berättat för mig en Hirchmann "Red Tip" på den andra bussen som inte används, så jag flyttade över den och den passade perfekt i de gamla hål som fanns i fronten.

Men när jag ska använda den ser jag att den inte sitter ihop ordentligt. Spröt är ju teleskopiskt i tre delar och även om man sällan eller aldrig drar ut antennen vore det intressant att veta om felet går att åtgärda. Försökte ta en bild för att beskriva problemet, men det är den övre delen som inte sitter ihop ordentligt med "basen", dvs det nedersta röret. Påträtt på röret är ett par svarta hylsor som jag gissar har något med "låsningen" av teleskopfunktionen att göra. Varför bilderna ibland vrids har jag ännu att få svar på:

http://ladda-upp.se/files/2016/b198894.jpg

Försökte hitta ngn skiss på hur en sån här antenn ska sitta ihop men utan resultat så jag tänkte kolla om det fanns någon här som var en hejare på antenner och vet hur de ska sitta ihop. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Först när jag såg bilden tänkte jag att det kanske saknades en sektion? Pga glappet du har mellan mellersta och nedre (brukar vara glidpassning). Men jag tror snarare att det är så att "kanten"/ flänsen på det nedre rörets överkant är uttöjd. Hylsorna skall glida mot nedre rörets innervägg och rörets övre kant skall vara inrullad så att det tar stop där. Kanske du kan försiktigt prova att rulla in kanten något?

3 Senaste redigerad av TobiasL (2016-07-30 16:07:31)

De radioantennener jag arbetat med har haft små bleck av typ berylliumkoppar (?) som stått för den glidande/överförande funktionen. Har dessa ramlat bort blir det lite glappt (plus att den inte funkar så bra som antenn).Det var inte vereranbilsantenner, men kanske principen är samma.

4

Jag är också inne på att hylsorna hör hemma innanför det undre röret. Spontant skulle jag gissa att den första hylsan ska sitta längst ner på antennspröt, den andra större hylsan i ovankant och den smala lilla "ringen" som tätning i det undre rörets ovankant. Den lilla hylsan verkar vara gjord i annat material än de två större, som onekligen är av ngn kopparlegering (bronsfärgade).

Längst ner på "mellanspröt" sitter ett "aluminiumclips" (svårt att beskriva det bättre) och detta clips låser i en fals längst ner på mellanspröt. Rimligtvis borde den ena hylsan sitta nedanför detta clips då det är precis den längden kvar av spröt nedanför falsen. (Borde ta bild så ni förstår lättare) då borde även mellanspröt låsa i nedre spröt tycker jag.

Men dessa bronshylsor är ömtåliga (likaledes aluminiumclipset och jag har redan naggat upp dem en del sedan bilden togs och jag får fortfarande inte till det. Vet inte om jag saknar en del, eller om jag saknar en beskrivning på hur det ska monteras ihop, eller bådadera? Jag tror det finns invändiga "pressningar" eller hinder för hylsorna i rören (tycker det känns så när jag drar i de olika delarna) som ska fixera dessa, därför vill jag inte bara vålda på med den lilla plastklubban, för jag tror inte det är rätt väg att gå. ICQ/ad

5 Senaste redigerad av Frederik (2016-07-30 20:35:37)

Det enda sättet jag får det att "fungera" är att den översta hylsans insida glider (ska kunna) på det mellersta röret utsida och borde sitta fast i det nedre rörets överdel. Den understa hylsan borde rimligen sitta fast mot det mellersta röret nederdel och glida mot insidan i det nedersta röret. Lilla mellanhylsan skulle kunna fungera hur som. Allt ska sitta i nedersta röret och borde inte följt med ut..

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/C1C60496-03B3-4280-BA37-CC03A001A0CF_zpsybg2w1cn.jpg

6

Ambitiöst av dig att rita två teckningar, fota och lägga upp!  ICQ/ag

Problemet är bara att jag inte får hylsorna ner i det nedre röret. Det är ngt som tar stopp redan efter en dryg hylslängd i röret. Jag misstänker att det är det stopp som annars (när antennen är riktigt ihopmonterad) ska hindra rören från att glida ur varandra. Själva rören glider fint i varandra, men den hylsan jag ev lyckas knacka ner i röret kommer inte långt innan det blir tvärstopp. Det undre röret går inte att ta av från antennfästet, det är pressat på plats (vad det verkar), annars vore det ju enkelt att trä allt "underifrån".

Undrar om det finns någon som gör såna här jobb? Lagar gamla radioantenner dvs. Kanske är det inte värt det? Antennen funkar ju trots allt som den är nu även om det estetiska lämnar en del övrigt att önska. Det vore även bra att ha lite "reservdelar" när man pysslar med dessa mjuka metaller dock. Snart vill jag inte fortsätta försöka för att jag har sönder det som är kvar av antennen när jag knackar, drar och ruckar.

7

Jag gav upp på detta,tryckte ihop antennen med alla tre hylsorna i det undre röret. Osäker på om funktionen blir rätt, men det ser mer rätt ut än innan iaf. Har massa rostlagning att ägna mig åt så jag har egentligen inte tid för sånt här finlir. ICQ/ab