Hej
Jag har en type1 med 1600AD motor och tror att mitt fördelardrevsläge är fel och vill försöka ändra det .läget ska väl vara vågrätt om man tar bort fördelaren o tittar rakt ner,mitt läge är ena spåret lite mer mot ettans cylinder o det andra mot treans cyl.min fråga är tar man bara bort bensinpumpen o bakelit axeln och sedan lyfter upp fördelardrevet och vrider det på rätt plats efter att ha kollat rätt TDC???
Man lyfter på fördelardrivaxeln och vrider den moturs, det ska ligga 2 schims under den, saknas dom så kan du få fel läge, min siter med lite fel men det gör inte speciellt mycket egentligen, fördelardrivaxeln kan vara ruskigt tråkig att få ur, jag byggde ett verktyg för det jobbet.
Anders
så man behöver alltså inte röra bensinpumpen alls menar du??
Jo den måste bort med annars ligger tryckstången på fördelardrivaxeln, vet inte hur det är med plastdelen som stången löper i
Anders
något annat jag bör tänka på innan jag börjar
Att inte röra på vevaxeln när du inte har fördelaren monterad, o ska du göra det se till att hålla fördelardrivaxeln nertryckt med fingrarna annar vill den röra sig uppåt och då förstör du fördelardrevet, det går inte att montera fördelardrivaxeln med dom 2 schimsen på axeln utan dom måste läggas ner först, jag brukar släppa ner dom på en blompille av trä eller något annat icke magnetiskt.
Anders
Som jag ser det finns det bara en anledning att göra detta och det är att vakumklockan tar i när man ska ställa tändningen, i övrigt så skulle jag inte bemöda mig omaket.
Det finns några saker som kan gå fel, dels att man kan sabba drevet och dels att man kan tappa ner brickorna.
Motorn ska stå i TDC när man gör detta, inte i ettans tändläge. Läget är annorlunda på Typ3 mot Typ1.
Ali G
okej jag har provat att ändra men jag gav upp så nu är den igång igen ,men jag tar en dum fråga kanske ,mitt remhjul är graderat ftrån tdc o sedan 10,,,,,20,,,,,30 o såvidare,,min fråga är menas 10 att det är 1,0grader eller
Om det är streck imellan så är varje streck en grad. Så 10 är 10 grader.
okej jag håller på att ställa tändningen på min type1 1600AD motor och har tror jag läst att tändningen ska vara 7,5 men har försökt att få den så lågt med kommer ner till ca 15-20 grader sedan dör den nästan ,va gör jag för fel??
Ställ med vakuumet bortkopplat, när den håller på att dö så kan du ju justera tomgången lite
Anders