1 Senaste redigerad av Simpa (2016-07-19 21:30:13)

Hejsan allihopa! Första inlägget här på forumet.

Jag har en T2:a från 1975 och har lite problem med bränslemätaren och intervall-funktionen på vindrutetorkaren.

Bränslemätaren fungerar till såvida att den rör sig. Problemet är bara att den visar helt fel. T.ex. så visar den halvfull när den är 3/4 full etc. Har hört att bränslemätarna på dessa bilar är lite knepiga och det är problem med trotteln.

Fråga 1: Hur går jag tillväga för att byta ut bränslemätaren på bästa sätt?

Nivå 1 och 2 fungerar på vindrutetorkaren, men inte den långsammare intervallfunktionen.

Fråga 2: Hur går jag tillväga för att på bästa sätt få igång intervallfunktionen?

Fråga 3: Är det någon här som har en länk till ett komplett elschema för en T2:a från 1975?

Fråga 4: Vilken mineralolja bör jag använda till min bil? Vad är optimalt?

Stort tack på förhand!
/Simpa

2

Hej,
På de flesta frågorna så blir det att felsöka för att hitta svar, är inte bra på bilel, men om man ger det tid brukar det nog bli bra.
Om du ska byta ut bränslemätaren vid tanken så är det "bara" att skruva lös plåten i motorrummet... inte så lätt

här kommer en länk till elschemor för T2: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php'

Kör med en billig mineralolja från Motonet (Motox 15W-40), antar att det finns liknande på Biltema, byter lite oftare istället.
(den uppfyller följande krav: API SL/CF/CG-4 och ACEA A3/B3 och MB 228.3 & 229.1 och VW 501.01 & VW 505.00.

Lycka till, Thomas

VW T2 1974 automat
VW T3 1990 Caravelle Syncro

3 Senaste redigerad av Simpa (2016-07-20 10:41:19)

Tack så mycket för inputen, Thomas! ICQ/ab