1

Hej!
Vad har ni för avgassystem på era Ghior, på min 61a med 1600 motor har tidigare ägare monterat ett empi ormbo på.
http://forumbilder.no/images/2016/07/08/image5c650.jpg
Tyvärr så fick han inte dit det utan att kapa bort plåten som tätningen sitter fast i mellan motor och motorrum. Avgassystemet ligger ändå mot undersidan av motorumsgolvet. Kan det vara så att växellådsinfästningen är felaktig så motorn hamnar för högt? ( motorn behöver komma ned ca 3 cm i bakkant) eller är det så att avgassystemet helt enkelt inte passar på någon Ghia?
Här kommer enbild på hur motorn sitter.
http://forumbilder.no/images/2016/07/08/image28cdf.jpg

Vad tror ni?

//Henrik

2

CSP (tyskland) har iallafall olika utföranden på typ 1 o ghia med typ1 motor.

http://www.csp-shop.com/products/Produc … 3746a/det/

respektive

http://www.csp-shop.com/products/Produc … 3386a/det/

Mvh
Sten vW

3

Jag har en 1967 Typ 1 Ghia med 1600 DP, och på den sitter ett helt vanligt ormbo likt det på bilden, och jag har inga frigångsproblem. Där är mycket bättre med plats i en Ghia än en vanlig Typ 1, och kanten där tätningslisten sitter ska väl såvitt jag förstått vara lika på Ghia och vanlig Typ 1!?

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4

Jag fick inte dit ett vanligt ormbo på min 57a med 1600.

Jag körde med Monza avgas nått år innan jag bytte till ett merged( eller vad det kallas?) det passade med lite massage av rören ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Jag har något svagt minne att iaf bubblorna var lite skumma 1960 med något tiltad motor/växellåda, kan någon konfirmera?

Om så är fallet så kanske en Ghia från 1961 har otypisk motorhöjdsättning...

En rejält osannolik tanke men???

S

6

Sten vW skrev:

Jag har något svagt minne att iaf bubblorna var lite skumma 1960 med något tiltad motor/växellåda, kan någon konfirmera?

Om så är fallet så kanske en Ghia från 1961 har otypisk motorhöjdsättning...

En rejält osannolik tanke men???

S

Årsmodell 1960 har tiltad motor/växellåda. Remskivan sitter typ 25-30 mm högre än andra årsmodeller. Men, detta är ju en 61:a. Borde inte kunna bli så, om man inte monterat en splitcase låda från en 60:a...

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

7

Kollade chassienumret, bilen är byggd oktober november 1960, bilen har inte splitcaselåda.
Frågan är om lådan är bytt till nyare eller Om bilen ska ha splitcase då den är byggd 60 även om det är 61 års modell?

/Henrik

8 Senaste redigerad av Silverbug (2016-08-21 10:40:21)

Vet inte hur det är på ghia, men på typ 1 och 3 61-67(70) kan du vända främre fästet fel. Blir ca 3 cm för högt i bakkant av motorn.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

9

Hmmm... har för mig jag kan ha ett ormbo över, som i alla fall passade på min 1967 Ghia (innan jag bytte till original..) Finns i så fall i GBG. Kan kolla bilder, PM om det är nåt.