1 Senaste redigerad av Alexandersvensson146 (2016-07-08 21:50:53)

Postade detta i fyrkantsbussar men lägger det här istället.

Tar det från början;)
Började med att ljusomställaren brände upp,satte dit en ny,då märkte jag att dimmern dimmade framljuset/parkering istället för instrumentbelysning.
Felsökte och hittade en sockerbit under panelen där 3 kablar skarvats,tog dän den ena och vips så fungerade allt som det skulle.
Nöjd satte jag tbx elcentral samt plast kåpan på rattstång samt instrumentet.
Då direkt efteråt så kom följande fel,
Tändningslås av, ljuställare tillslagen= instrumentbelysning.
Tändningslås på, ljuställare tillslagen= instrumentbelysning av.
Heljuslampa instrument på, vid halvljus,och släckt vid hel ljus. Tvärtom vill säga. Detta vid tändning på.
Vid tändning av så lyser instrumentlampa för hel ljus när jag drar i ljustutan, hur än ljusbrytaren står

Tog ner allt igen, provade sätta ihop kablar igen som de var innan,ingen skillnad. Granskat allt kablage som jag ser, oskadat.
Bytt alla relän ett efter ett, ingen skillnad.
Testat nytt tändningslås, Ingen skillnad.
Testat ny rattstång med ljustuta å allt, ingen skillnad
Testat annat instrument, då uppkommer andra fel i instrument, andra lampor som oljetryck beter sig som heljus lampan, kanske inte samma årgång?.
Bytt elcentral å sprejat alla kontakter, ingen skillnad.
Kollat jordningen på vänstervägg innanför central utan framgång.

Är smått frustrerad efter timmar grejande och tittade på kablage.
Någon som varit med om något liknande lr har någon ide?
Tacksam för ideer då mina börjar ta slut.

Är en caravelle från 86.
Med b20 motor.

Har aldrig varit några problem tidigare.

Men som sagt, betende ändrar sig så fort tändning slås på, till det sämmre.

2

Du har väl kollat alla säkringar, har varit med om diverse lustiga fenomen om en säkring varit gången.

3

Kollat säkringar har jag gjort:)

Hittade felet sent igår, var en jordning som ej satt på. Följde denna kabel första gången men kom till en annan ände då, som oxå var lagd i tamp, Igår såg jag att den var skarvad mitt i kabelstammen å där ifrån gick det ut jordning till alla knappar å till instrument, samt den lösa änden som jag bara såg sist   ICQ/am

Men nu så ICQ/ab