1

En 1200 motor i en 61:a.
Kräver den blyersättning?

2

Nej det ska du inte behöva använda vad jag vet, eftersom du har alutoppar så sitter det ventilsäten i stål i dem. På motorer med gjutjärnstoppar är ventilsätena frästa direkt i toppen då behövs det blyersättning om de inte är ombyggda till stålsäten.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Torpa skrev:

Nej det ska du inte behöva använda vad jag vet, eftersom du har alutoppar så sitter det ventilsäten i stål i dem. På motorer med gjutjärnstoppar är ventilsätena frästa direkt i toppen då behövs det blyersättning om de inte är ombyggda till stålsäten.

Tack för det...!

4

Jag tror på bly, men inte alls på blyersättning....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5

Då antar jag att samma gäller en 1600dp motor?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

6

Kalle skrev:

Då antar jag att samma gäller en 1600dp motor?

Jajemen, det är iaf vad jag har fått lära mig om ventilsäten. Och kommer ihåg när blyet togs bort ur bensinen då stod det listor på varje mack vilka bilar som kunde köras utan tillsats bland annat alla luftkylda vw.  ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

7

Vad kan vara negativt med att använda blyersättning?
Hört talas om igenkladdade munstycken mm. stämmer det?

Typ 3 Variant -65

8

Urban T skrev:

Ja speciellt om det står en längre tid tx över vintern.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jaha, ja då kan man sluta köpa och trilskas med sådana flaskor då ICQ/ab

10

Svwerker skrev:
Urban T skrev:

Det visste inte jag, däremot visste jag att dagens bensin är mycket aggressivare mot aluminium och ifall det står bensin i förgasaren över vintern så kan den fräta sönder de små kanalerna och sätta igen munstyckena.
Det finns en tillsats att hälla i soppan som ska förhindra sånt, finns på briggsparts.se finns säkert andra märken med. Själv brukar ja alltid tömma förgasarna på bensin på de fordon som står en längre tid.
Fick byta förgasare på gräsklipparen i våras som jag hade slarvat med och inte tömt:@ den såg ut som kriget inuti och gick inte att rädda.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

11

Torpa skrev:
Svwerker skrev:
Urban T skrev:

Det visste inte jag, däremot visste jag att dagens bensin är mycket aggressivare mot aluminium och ifall det står bensin i förgasaren över vintern så kan den fräta sönder de små kanalerna och sätta igen munstyckena.
Det finns en tillsats att hälla i soppan som ska förhindra sånt, finns på briggsparts.se finns säkert andra märken med. Själv brukar ja alltid tömma förgasarna på bensin på de fordon som står en längre tid.
Fick byta förgasare på gräsklipparen i våras som jag hade slarvat med och inte tömt:@ den såg ut som kriget inuti och gick inte att rädda.

Glasbläster och lödvätska is the shit, räddar allt  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

12

Ok glasbläster har ja ingen tillgång till men lödvätska, hur funkar det löser det upp skiten?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

13

Åhfan! intresant, en annan har alltid använt blyersättning ICQ/ab då var de slut me de då!

14 Senaste redigerad av Hasse 1 (2011-09-12 19:11:43)

Torpa skrev:

Ok glasbläster har ja ingen tillgång till men lödvätska, hur funkar det löser det upp skiten?

Lägg ner alla mässingsprylar, munstycken och sånt i lödvätska en stund, dom blir som nya och återfår dessutom sina rätta dimentioner på hålen i alla munstyckena utan att peta och förstöra dom  ICQ/ab
Glasblästern är ju suverän på själva förgasarhuset och även andra aluminiumpryttlar, väldigt skonsam mot gängor och sånt och blir riktigt fint resultat i övrigt  ICQ/ad  ICQ/ab

15

Ni kan lungt slänga blyersättningen i närmaste återvinningsstation  ICQ/af

16

Dagens bensin är ju väldigt torr nu när det är iblandat etanol upp till 5% och det ska väl öka ett par % till så kan man hälla i lite tvåtakts olja emellanåt inte mycket alltså typ 1/2 dl till full tank för att få lite smörjning.
Jag brukar göra det emellanåt på mina bilar och hojar istället för de svindyra tillsatser som finns att köpa som lovar 100 extra hästar halverad bensinförbrukning bla bla bla. Obs häll inte i för mycket i bilar med katalysator eftersom katalysatorn kan bränna ihop då.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

17

Lägg ner alla mässingsprylar, munstycken och sånt i lödvätska

vad består nämda produkt av? och köps var i förpackningar av vilken volym?? Pris?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Hasse 1 skrev:
Torpa skrev:

Lägg ner alla mässingsprylar, munstycken och sånt i lödvätska en stund, dom blir som nya och återfår dessutom sina rätta dimentioner på hålen i alla munstyckena utan att peta och förstöra dom  ICQ/ab
Glasblästern är ju suverän på själva förgasarhuset och även andra aluminiumpryttlar, väldigt skonsam mot gängor och sånt och blir riktigt fint resultat i övrigt  ICQ/ad  ICQ/ab

Tack för tipset med lödvätskan det ska jag prova nästa gång det blir förgasarmeck sen får man väl stå ut med att den ser lite matt o ful ut utanpå.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

19

gogglade lite
vid intag av vätskan..

Lödvätska
Date: maj 31st, 2011 | Category: Vätskor L-Ö
http://giftkoll.se/vatskor/vatskor-l-o/lodvatska/
Risker
Oftast starkt frätande. Vanligen ingår zinkklorid, ofta även saltsyra.
Även s k syrafria lödvätskor är frätande.
Åtgärd
Skölj omedelbart ur munnen.
Ge lite dryck.
Framkalla inte kräkning.
Kontakta Giftinformationscentralen via 112.
Ha produkten tillgänglig om möjligt.

Article published on GiftKoll - http://giftkoll.se

mao allt giftigt e bra..eller..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

michaelth skrev:

Lägg ner alla mässingsprylar, munstycken och sånt i lödvätska

vad består nämda produkt av? och köps var i förpackningar av vilken volym?? Pris?

Hahaaaaa,,,,,giftigt = bra grejjer  Default/lol  Default/lol  Default/lol
Lödvätska eller lödvatten som en del säger köper man där det säljs svetsutrustning eller möjligen på välsorterade verktygsfirmor. Brukar finnas på hel och halvlitersflaskor. Dyr,,,,,nja det vet jag inte direkt men det tror jag inte. Jag får tag i den på annat håll  ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/af

21

Då behöver inte jag använda blyersättning i min motor 1300 -66, eller hur är det?

22

joni1988 skrev:

Då behöver inte jag använda blyersättning i min motor 1300 -66, eller hur är det?

Nej det behöver du inte.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

23

Fyfan  Default/yikes  jag har alltid kört med blyersättning i min folka , fick höra av någon för länge sedan att man skulle ha det i dom... Men det kan jag altså strunta i ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

24

Så har det varit i alla tider.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Alla originaltoppar efter 67 har hårdkromade avgas- och insugsventilsäten och ventiler. Före 67 var avgasventil och säte av ett mindre hårt material. VSR (Valve Seat Recession) kan förekomma på äldre motorer vilket slutar i läckande ventiler och till slut ventilras. Motortester som gjorts visar att om en motor belastas en längre tid över 4000 rpm uppkommer VSR om inte ventiler och ventilsäten är av ett tillräckligt hårt material. Allt enligt Gene Berg och tester från MHRF. Kör man som en galning med en gammal bil och inte vet vad det sitter för toppar i så skadar det inte med en skvätt kalium i bensinen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss