1

Tar det från början;)

Började med att ljusomställaren brände upp,satte dit en ny,då märkte jag att dimmern dimmade framljuset/parkering istället för instrumentbelysning.
Felsökte och hittade en sockerbit under panelen där 3 kablar skarvats,tog dän den ena och vips så fungerade allt som det skulle.

Nöjd satte jag tbx elcentral samt plast kopan på rattstång samt instrumentet.

Då direkt efteråt så kom följande fel, tändningslås på, ljuställare avstäng= instrumentbelysning.
Tändningslås på, ljuställare på= instrumentbelysning av.

Heljuslampa instrument på, vid halvljus,och släckt vid hel ljus. Tvärtom vill säga. Detta vid tändning på.

Vid tändning av så lyser instrumentlampa för hel ljus när jag drar i ljustutan.

Tog ner allt igen, provade sätta ihop kablar igen,ingen skillnad. Granskat allt kablage som jag ser, oskadat.

Bytt alla relän ett efter ett, ingen skillnad.

Testat nytt tändningslås, Ingen skillnad.

Är smått frustrerad efter 7 timmar grejande och tittade på kablage.

Någon som varit med omnågot liknande lr har någon ide?

Tacksam för ideer då mina börjar ta slut.

2

Tokiga elfel beror många gånger på jordfel. Kontrollera alla jordpunkter och se till att det är bra kontakt.

Bubbla -62

3

Jo precis, känns ju som en möjlig orsak.

Någon som har koll på platser där det är jordat, vet jordningen på vänster sida innanför centralen, å sen givetvis batteri jordningen.

Bytte centralen igår utan något bättre resultat.

Någon som har el schema?

4

Hittat jordfelet ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Voff (2016-07-10 11:59:03)

Alexandersvensson146 skrev:

Hittat jordfelet :)

Gött! Var var felet någonstans? Det kan hjälpa någon annan om du skriver om det här. =)

6

En jordkabel som lossat bakom elcentralen på kaross väggen. Såg den från början oxå men när jag följde den så kom jag till en lös ände på andra sidan oxå så trodde de va någon gammal bortkopplad jordkabel.
När jag synade för andra gången så upptäckte jag att den jordkabeln var skarvad mitt i kabelstammen ut till 5 knappar å instrument. Så var det denna gången  ICQ/ab