1 Senaste redigerad av easos (2016-07-06 21:56:55)

Hallo..... Ny motor med växelströmsgenerator.... på den gamla motorn satt det likström.
Frågan är som följer... sitter det ladddregulator/relä inbyggt i växelströmsgeneratorn eller lär man ha en "utanför"
som jag hade på likströmmaren ?

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/D554AFC3-1D6B-41A8-B5A0-46D0F9B94F0C_zpsg4qe1z7x.jpg

Om det inte behövs laddregulator/relä.... så kommer nog följdfrågor ang. kablar å sånt ICQ/ad

//Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2 Senaste redigerad av pompejus (2016-07-06 22:26:48)

Sitter i..
B+ till batteri,D+ till laddningslampa.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Oki men har andra kablar som går till laddregulatorn också...
ska kolla på det här nått tag!

Så kommer det fler frågor  ICQ/ad

4

Okej har kikat lite.... så här ser det ut nu till likströmsgeneratorn....
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/Generator%20likstroumlm_zpsob4tpits.jpg

Vad jag har kommit fram till är följande.....

*Blå kabel laddlampan till D+ som pompejus skrev
*Röd med vit kabel = röda kan jag ta bort medans den vita vad det nu går till (in i kabelstammen) sätter jag på D+
*Röd/vit kabel går till B+ på regulatorn kan sättas ihop med B+ som går till batteriet
*Grön kan jag ta bort ?
*Svart Jorden
*Röd kabel B+ (som jag glömde skriva i) går till batteriet

Reserverar mig för fel i mitt kabelschema... kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut med röd/vita kabeln.

Va tror ni ?

//Andy

5

Nån ?

6

B+ från gamla generatorn kopplas till, tro det eller ej, B+ på nya generatorn, det är kabeln som går mellan generator och batteriplus.
Kabeln till kontrollampan, den heter 61, tror jag, på gamla kaddningsrelät kopplas rill nya generatorns D+.
Kontrollampan skall vara på 12V och helst 4watt, men det brukar funka med en på 2watt också. Laddningen funlar nämligen inte om denna lampan inte är inkopplad eller om den är trasig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Har gjort likadan operation för ett tag sen som du håller på med. Blev oxå lite fundersam över en massa kablar.  Kom fram till att de är en massa kablar har med diagnos uttaget att köra.  Ja klippte friskt och kopplade så som björn skriver.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

Tack.. har kopplat allt.. och det verkar funka kanon... ladd på 14v å inga kortslutningar  Default/lol