1

Igår tog jag premiärturen med bubblan jag köpte i vintras.
Jag upplever dock att den typ gungar eller hoppar fram, inte motorn som går ojämnt utan mer som något i hjulupphängningen.

Ska de vara så eller är det något vanligt fel?
Det är en måttligt sänkt -57a med 205/40-17, kan det vara sänkningen som gör det eller fälgarna?

http://i68.tinypic.com/2hwk7d0.jpg

2

Har du kvar stötdämparna på framvagnen?

Bubbla -62

3

Har du åkt en sänkt Typ 1 tidigare så du har något att jämföra med? Med så pass låg bil och breda lågprofildäck får man nog ha rimliga krav på komfort och väghållning.

4

Säker på att hjulinställning för bakvagnen är gjord?
Hade en bubbla som var väldigt jobbig på vägen, en slank han hit o en slank han dit,,,,,,

5

Jag har kört en original-bubbla ca 2km för 15 år sedan så jag har inte så mycket att jämföra med. Default/smile

Närmaste jag kommit har varit ett gäng ordentligt sänkta Golfar, så att det inte skulle vara så mycket komfort insåg jag redan innan, men detta hoppandet...

Stötdämpare sitter där, men huruvida hjulinställningarna är gjorda har jag ingen aning om.

6

Kan det vara så att det inte är bytt till kortare dämpare? Fjädrings stoppen tar i?

7

Bak har jag själv satt kortare dämpare, de gamla läckte.
Men jag kan mäta framdämparna.

8

Snygg bil!
Du har ju annat bultmönster än original, hur är det gjort?
Har du kollat att det inte är hjulen som gör att bilen hoppar?

9

Tack.  ICQ/ab

Bra tips, ska ta mig ut och försöka mäta.

10

Ingen aning  men det känns inte alls som obalans. Snarare ovala hjul (eller ojämn bultcirkel).

11

Egenborrade trummor?
Tänkte om man borrat snett

12

Hissa upp och mät ovaliteten mot något stumt samtidiga som snurar hjulet.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

13

Kolla först hjulen/fälgarna/däcken innan du går vidare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Marantz skrev:

Kan det vara så att det inte är bytt till kortare dämpare? Fjädrings stoppen tar i?

Kan nog vara vinnar-gissningen ovan.
När bilen står på marken, utan någon i så finns det ca 15 mm fjädringsväg kvar på framdämparna.
Med totalt 150kg människor i framstolarna så lär den minska ytterligare lite.

Fälgarna verkar ha en skevhet och ovalitet på ca 1mm, det borde väl vara ok?

15

Ja 1 mm ska inte märkas. Ta bort stötdämparna och provkör en sväng.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Tog en tur utan dämpare och det var stor skillnad. Default/smile

Tyvärr verkar jag ha en lite dum höjd på bilen, för låg för std och för hög för låga dämpare.
De flesta låga dämparna ligger runt 380-270 och min bil ligger runt 365 i "viloläge", känns som det blir väldigt lite rörelse uppåt.
Fast det kanske inte spelar så stor roll? Kan tänka mig att dämparna främst trycks ihop.

17

Vad vinner man?  :-)

ypzilon skrev:
Marantz skrev:

Kan nog vara vinnar-gissningen ovan.
När bilen står på marken, utan någon i så finns det ca 15 mm fjädringsväg kvar på framdämparna.
Med totalt 150kg människor i framstolarna så lär den minska ytterligare lite.

Fälgarna verkar ha en skevhet och ovalitet på ca 1mm, det borde väl vara ok?

18

ypzilon skrev:

Tog en tur utan dämpare och det var stor skillnad. Default/smile

Tyvärr verkar jag ha en lite dum höjd på bilen, för låg för std och för hög för låga dämpare.
De flesta låga dämparna ligger runt 380-270 och min bil ligger runt 365 i "viloläge", känns som det blir väldigt lite rörelse uppåt.
Fast det kanske inte spelar så stor roll? Kan tänka mig att dämparna främst trycks ihop.

Har du kollat om du kan använda PVs dämpare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Volvo PV?

Annars verkar Empis dämpare vara längst av de korta, tror jag hamnar ca 20mm från max. Man borde väl dessutom kunna sätta en distans på ca 10mm upptill för att öka lite till?
Nästa steg är väl att sätta på mindre hjul och sänka mer.  ICQ/ab

20

Ja volvo PV
Om du går in på koni,s h sida så kan du kolla vilken länd och vilken typ av fastsättning som du har i dag (bustning/bustning )
så kan du se vad som finns i olika längder

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke