1

Kan man sätta in ett rock n roll säte och ha bälten och få det godkänt på besiktningen?
Jag har en campingbuss, som är reggad för två, men med tre familjemedlemmar och en till på väg, så måste ett baksäte till. Jag har funderat om man ska ha ett vanligt säte, om jag kan hitta nåt alternativt rock n roll säte. Hade varit bäst då jag vill ha den som campingbil och sova. Några funderingar?

2

Jag har det original i min westfalia så det borde ju gå.
Den är reggad för 4 passagerare så 2 trepunktbälten och 1 midjebälte till R&R soffan

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

3

Tack. Jag får prova det då.

4

Hej! Kolla med besiktningen först om du får göra det. Jag gjorde det nyligen med en buss som alltid varit lastbilsreggad och se då får man inte typa om till fler säten. Jag kunde dock regga som "Med campinginredning" - dock inte husbil.
Om din buss är reggad som personbil är det fritt fram för stolar och bälten bak.

Ser just att det är en gammal tråd.
Hur gick det?

5

Hej igen.

Ett barn till så projekt buss har fått stå lite. Skulle besiktiga den men de upptäckte en del rost i stommen så nu är den på uppfräschning hos en mekaniker. Hoppas få den tillbaka näste vecka så att soffprovningen kan inledas.
Vad gäller registreringen så är den en reggad som personbil, så det borde inte vara några problem. Besiktningen hade inte heller några invändningar.

Nästa problem blir istället följande: Jag köpte en stomme till en rock and roll soffa. Där ingår dock inga säten. Någon som har nån idé hur man kan lösa det? Ritning eller liknande. ICQ/ab

6

Om man vill planka westfalias lösning på problemet är det ganska enkelt gjort. Klädseln är helt enkelt nitad i stommen (som utgörs av en plywoodskiva). Förmodligen är själva skumgummidynan limmad mot stommen, men jag minns inte helt. Här borde det finnas en del erfarenheter av hemmalösningar som både är bra och praktiska.

Om det är intressant med en "2/3-lösning" (120cm-bredd), dvs där du har ett skåp vid sidan om sängen och inte en fullbreddslösning, kan jag ev ha både rygg- och sitsdyna från en westy över. Måste kolla vad exakt det är jag har, men några överblivna dynor är det. Original i senapsgul galon, men det går ju att klä om. Dra iväg ett PM isf.

När det gäller bälten och registrering av dessa, så är det inte främst själva stolen som avgör (såsom jag förstått det) utan hur bältet är fäst i karossen/chassiet. Originallösningen från westfalia använder befintliga fästen i karossen/chassiet. Har sett olika diskussioner föras på olika nivåer på internetforum genom åren, hur man ska registrera antal passagerare att det enda säkra är att kolla med transportstyrelsen/bilprovningen vad det är som gäller för din vagn i dagsläget. Någon gång möter man en besiktningsman som hänvisar till regelverk som inte längre gäller, men oftast har de så fullt upp med att leta efter rost, chassieummer, testa bromsar eller chassieleder att de inte ens tänker på hur det ser ut inne i kupén.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't