1

Jag har just nu en motor vars vändhöjd är 1,5mm. Vilket redan det är på gränsen till för mycket men kanske ~okej?

Hur som helst så får jag lite för högt kompressionsförhållande med denna vändhöjden (10,4:1). Om cylindrarna schimsas upp 1mm landar man på ett ganska lagom kompressionsförhållande men då blir ju vändhöjden ännu högre med ett värde på 2,5mm.

Jag har sett att en del säger att om inte vändhöjden kan hållas under 1,5 mm så spelar det ingen roll hur mycket större den är eftersom den önskade quench-effekten ändå har gott förlorad? Stämmer detta? Det borde ju i så fall innebära att det är okej att schimsa upp til 2,5 mm vändhöjd eftersom min vändhöjd redan är bortom räddning så att säga?

Fat chick fanatic

2

Kanske svarva ur lite i centrum på kolvtopparna ?
-Gjorde jag....squishspalten är bra för effekt/bränsleekonomi (?)

Räkna på 1 - 1,5mm djup och 50 - 60cm dia så ser du att det ger rejäl kompsänkning.

3

Jo det kan vara en bra idé. Jag funderade lite i de banorna ICQ/ab  Då är det viktigt att ursvarvningen inte hamnar utanför förbränningsrummet?

Fat chick fanatic

4

Jo, men som jag lade till 5 cc genom detta. squishen skulle funka?
(men jag har semi-hemi + urslipat pga 2387cc ....;-)

http://i.imgur.com/8bFnkq5.jpg

5

Ja ICQ/ab Så här blev mina kolvar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/28747473/Fil%202016-07-08%2011%2051%2028.jpeg

Fat chick fanatic

6

Banansvamp skrev:

Ja ICQ/ab Så här blev mina kolvar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/28747473/Fil%202016-07-08%2011%2051%2028.jpeg

Ser bra ut
Jag skulle lägga vinkel på 15-30 grader  så det inte spikar

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke