1

Har en kompis som samlar delar till en VW Trikebygge.
Men han vill inte ha VWs växelåda.
Finns det någon låda som passar mot boxermotorn, samt lösning med koppling??

2

Med hjälp av adapterplatta borde det finnas mycket att välja på Subaru, Audi och Porsche med flera.

3

En Audi låda borde bli bra för då slipper man ju vända lådans innehåll.

Mera känd som jb...

4 Senaste redigerad av michaelth (2016-07-03 09:07:54)

ett problem med vw trike är att få fram vikten till framgaffeln. krav från besiktningen... att sätta motorn bakåt faller därför bort . även att bara vända på diff kronhjul gör att motorn hamnar lite där man själv vill sitta + för lite vikt fram..
Därför använde man oftast ett tomt vw växel låds hus som förlängare, sedan en adapterplatta mellan den och den bakre lådan.. detta är den fungerande lösningen som är kostnads effektiv och bra.

Om man nu säger att man tar en kopplings kåpa från en busslåda -021-009 som är demonterbar från resten av växellådan. sedan en växellåda från en bil med lådan fram, och drivning bak.  sedan en bakaxelklump från någon bil.. då är det plötsligt långt och inte enkelt /massa maskinjobb = dyrt bygge..

visst allt går att göra  men frågan e ju då varför man gör det.
kanske enklare att köpa ett färdigt bygge och förändra till ens egna stuk. ICQ/ad

fråga.. varför inte vw låda??
det finns adapterplatta för att kunna montera vw motor på subba låda. och en hylsa som gör att lådan blir för 2 hjuls drift.. beställs från
http://www.subarugears.com/Adaptors/Adaptors.html
finns ju även hylsan  där som gör lådan 2 hjuls driven. sen en platta som sätts i slutet på lådan..
Men då blir triken för lätt fram.

kiss
keep it simple stupid..

Det är lätt att vilja göra allting häftigt, men det kostar massor, och tar mycket tid.. ICQ/ac

Men vill man så skall man  om man bara är medveten om konsekvenserna..

Om man vill gör att snabbt bygge rekommenderas att använda så mycket delar som möjligt från ett fordon /märke.

om man tänker annorlunda så blir det bäde dyrt och kompliserat.. tro mig, jag är själv i den delen av verkligheten.... tjurskallig gubbe...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

JBlom skrev:

En Audi låda borde bli bra för då slipper man ju vända lådans innehåll.

detta kan helt klart vara en bra lösning med en lämplig adapterplatta..
om man genom denna lösning får tillräckligt stor vikt på framhjulet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

""men frågan e ju då varför man gör det""

Jag har ställt samma fråga jag också.
Men då kommer lite svävande svar att han inte vill ha växelreglaget längst bak på Triken,
det är inte snyggt, vill ha en "snygg bakaxel" från någon bil, mm.


""Om man nu säger att man tar en kopplings kåpa från en busslåda -021-009 som är demonterbar från resten av växellådan. sedan en växellåda från en bil med lådan fram, och drivning bak.  sedan en bakaxelklump från någon bil.. då är det plötsligt långt och inte enkelt /massa maskinjobb = dyrt bygge""

Det här lät intressant, då måste väll kopplingsgaffeln sitta i kopplingskåpan.
Får ta en diskussion med "drömmaren".
Passar denna kopplingskåpa på 1300/1500 motorer och även nyare 1302 o 1303 motorer???
Eller måste det vara en bussmotor framför?


""En Audi låda borde bli bra för då slipper man ju vända lådans innehåll.""

Man lär väll sitta på motorn med den drivenheten, eller finns det Audi som är bakhjulsdrivna??
Mest sett framhjulsdrivna o 4x4.
Upplägget är att han vill ha en VW boxermotor längst fram,
en vanlig växellåda från en bakhjulsdriven bil, och en "snygg" individuell bakaxel.

7

Låter som att en kopplingskåpa från en busslåda, en gammal volvo låda och Bakaxel så e det klart.

8

säger inte att detta passar direkt,,, men om man tänker sig en vw motor typ1 i en oo2 kopplings kåpa..tryckplatta vw..
sen lammellen från en volvo?? som passar på ingående axeln i lådan, sedan liten kardan/medbringare som går till tax en jaguar bakaxelklump.. dyr men snygg om rätt byggd ..
eller en lätt axel från tex någon liten bil..
det är ju helt klart mycket jobb för att få till stuket..+ att hela triken blir lång......

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Audilådan blir nog för kort. Kör en bmw zf med omsvetsat svep sen kardan med en bmw bakvsgn som han verkar vara inne på.

Mera känd som jb...

10

Innan man bestämmer vilken bakaxel/låda är det lämpligt att titta på vilka utväxlingar som står till buds. Till utväxling räknas även fälg- och däcksdimensioner (trikebyggare brukar gilla 13", eller i bästa fall 14" fälgar med "lakritssnöre" som däck (låg profil)). Betänk att cykeln väger c:a 350 kg. Att glida fram med en trike vill man (väl) göra, i  säg, 90 kph @ 2000 rpm(?). Inte många std bil-utväxlingar som möter det kravet. Har vid det här laget byggt om ett otal vxl. för VW-trikar med: "för låg utväxling", "jag startar aldrig på #1", och "det varvar för mycket på #4".
"Utseendet är allt", mot, "Funktionen(varvtal) är det viktiga"; välj innan du böjar bygga. My 2 cents.

(har en VW trikevxl. med R/P 3,88, #4 0,76, som ger 84 kph@2000 rpm, med 245/60 14", med en #1 som är användbar i trikesammanhang  ICQ/ab  )

Post's attachments

Foto-0147-23.JPG, 85.69 kb, 589 x 442
Foto-0147-23.JPG 85.69 kb, 203 downloads since 2016-07-03 

11

Tack för tipsen! Jag skall vidarebefordra dessa.

Med kopplingskåpa till bussens låda, en 5 växlad låda(overdrive), och sen en bakaxel till det verkar enklast.

JBlom vad menar du med ""omsvetsad svep"" på en ZF låda??

12

Jag menar att man tar själva infästningen till vw lådan mot motor och svetsar det på bmw lådan.

Mera känd som jb...

13

""man tar själva infästningen till vw lådan mot motor och svetsar det på bmw lådan""

Okej, okej nu fattar jag. F-n vad smart, det gäller att utgående axeln från lådan är tillräckligt lång...

14

Ja det blir ju lite mätande. Man får ju kapa bort en bit av zf lådan så det passar med ingående axelns längd.

Mera känd som jb...

15

Är vw växellådans Kopplingshus/svep svetsbart material?? dom gamla växellådorna är ju i någon sorts ,magnesium legering.. frågan e ju om 002/091 är bättre ??.
Ett bultförband är ju ofta bättre ,då det inte deformerar/måste maskinarbetas efteråt.  skall man svetsa på en växellåda måste den ju då också demonteras i sin helhet
det handlar om mm att få tryckplattan/kopplings armen rätt ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16 Senaste redigerad av JBlom (2016-07-04 13:32:43)

Ja kann ju vara tveksamt material men få ett nytt urfräst i aluminium.
Finns firmor som gör sådant dagligen.

Mera känd som jb...

17

Brukar man inte just svetsa igen oljepluggshålet under diffhuset för att förstärka lådan?
Om man svetsar det kan man väl svetsa resten med?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.