1

Hej!
Efter att ha försökt besikta min bubbla -68 har jag fått avslag på att dämpningen fram är för dålig, eller snarare "ryckig"/"hackig". När man hissar upp bilen med ex domkraft, så följer inte dämpningen mjukt med utan den rör sig med ett ryck. Jag tog loss stötdämparna men problemet kvarstår, så då borde felet ligga i själva framvagnen men vad kan vara lämpligt att börja med?

Jag funderade själv på om det kunde vara utslitna torsionsfjädrar, men samtidigt så har bilen stått stilla i ungefär 3 år så det skulle kanske bara kunna vara hackigt av den anledningen?

Mvh

2

Smörj framvagn. Fetta

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Yes, Tack! Har tryckt in ordentligt med fett nu och det har blivit mycket bättre, men det är fortfarande lite hackigt och gnisslar. Vettefan om besiktningen bryr sig men lurade på att lägga en beställning på lite "bra-att-byta-saker".

Antar att det viktigaste borde vara de 4 nållagrena till bärarmarna/framvagnen och att byta de 4 spindellederna (inte för dämpningens skull men för att det är gammal skit)? Är det värt, när man ändå har plockat ner såpass, att passa på att byta bussningarna till framvagnen?

4

Skulle tro att det behövs massa fett
Sen skulle det vara kul att veta om den är sänkt eller i std läge
Är kullendena bytta så kan det vara där som felet ligger  efter som dom är rörliga åt ett håll  sitter dom lite snett så kjärvar dom
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Den är sänkt med en sänkningssats i framvagnen/torsionsfjädringen.
Nej men jag har tänkt att byta kullederna så det är definitivt något jag ska ha i tankarna sen.

6

smörj och ut å kör så lär det bli bättre.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

7

Har nållagren (osmorda) kanske rostat ?
(Tror dessa är svåra att byta...)