1

Har tankar på att transportera Vespan bak i bussen. Har en og westfalia dragkrok, robust och rejäl (ej påskruvad just nu) men känns sådär att hänga Vespans 100+ kg på den lilla kulan.

Vad har ni för tankar, vad är det bästa sättet att ha Vespan bak i bussen. Får gärna var lite rustisk och tidsenligt då bussen är från 51.

Post's attachments

Vespa.JPG, 63.42 kb, 554 x 418
Vespa.JPG 63.42 kb, 278 downloads since 2016-06-22 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Bygg ut kofångaren med integrerat ställ för Vespan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Den idén var klockren! Måste ju vara bästa sättet. Eller?  Kanske man kan förstärka bärarmarna till bakre kofångaren samtidigt för att hålla dessa extra kilon. Integrerade hjulbaljor innanför kofångaren och snabbfäste eller hål för att dra fast med spännband.  Ja nu rullar ekorrhjulet igen.  ICQ/ab

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

4 Senaste redigerad av lasslo (2016-06-22 22:10:38)

En 51a buss har väl ingen bakre kofångare ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Med tanke på väghållning är tankarna på +100kg bakom bussen en katastrof men kan ju se fräckt ut..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

6

lasslo skrev:

En 51a buss har väl ingen bakre kofångare ICQ/ab

Korrekt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

vwato skrev:

Med tanke på väghållning är tankarna på +100kg bakom bussen en katastrof men kan ju se fräckt ut..

Vet inte, har du någon källa till det? Kan tänka mig att ett släp kan trycka ner med 100 kg på kulan utan att äventyra väghållningen. Men vad vet jag....

Post's attachments

1.jpg, 28.81 kb, 291 x 244
1.jpg 28.81 kb, 255 downloads since 2016-06-22 

2.jpg, 63.47 kb, 640 x 480
2.jpg 63.47 kb, 269 downloads since 2016-06-22 

3.jpg, 17.94 kb, 236 x 236
3.jpg 17.94 kb, 257 downloads since 2016-06-22 

4.jpg, 123.48 kb, 768 x 645
4.jpg 123.48 kb, 412 downloads since 2016-06-22 

5.jpg, 119.77 kb, 900 x 675
5.jpg 119.77 kb, 271 downloads since 2016-06-22 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Allt går ju men med lite bondförnuft behövs inga källor angående att +100kg i bakvikt påverkar väghållningen drastiskt på en gammal VW. Ett rekommenderat kultryck är runt 50-80kg och det är ju för att balansera en släpkärra som också är i rörelse.

Sen spelar det också in om man jämför med en nyare bil som dessutom har frontmotor, "Är ju lite som att jämföra en äpple med raggmunk.."  ICQ/ab

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

9

Du får leta en sån här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42440

Buy the ticket, take the ride... - HST

10

Att hänga något tyngre än några cyklar bak på en barndoor verkar scary...om du inte samtidigt sätter vikter fram... Ett litet släp efter känns som en mycket bättre lösning. Bara att baxa upp en vespa på någon sorts. ?..ställning...nä glöm det..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Tycker en förlängning skulle fungera kalas.
En Vespa väger 80 kg, ungefär som kultrycket på en krok.
Om du krampar kring torisionsröret och hanger I liknande stötfångarinfästningar så blir en förlängd kofångare kanon ju!  ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Köp den här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42696 och bygg en fräck Vespa-hauler! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

13

Löf skrev:

Köp den här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42696 och bygg en fräck Vespa-hauler! ICQ/ag

Tänkte på släp och den kan bli riktigt fräck. Skulle om möjligt vilja haula den helst. Om det inte går får det bli släp.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

14

michaelth skrev:

Att hänga något tyngre än några cyklar bak på en barndoor verkar scary...om du inte samtidigt sätter vikter fram... Ett litet släp efter känns som en mycket bättre lösning. Bara att baxa upp en vespa på någon sorts. ?..ställning...nä glöm det..

Men hallååå så fort jag kliver på barndooren har vi en rejäl motvikt på 115 kg, det borde väl räcka väl....  Default/lol

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15 Senaste redigerad av luftgekühlt (2016-06-23 12:09:49)

.

Post's attachments

abc.jpg, 351.71 kb, 807 x 605
abc.jpg 351.71 kb, 231 downloads since 2016-06-23 

b.jpg, 83.14 kb, 1024 x 576
b.jpg 83.14 kb, 251 downloads since 2016-06-23 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│